Verkstad för kamremsbyte mm. på VX 220 Turbo i Stockholm
- Christopher Zell
- Forumberoende
- Posts: 257
- Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
- Location: Stockholm
- Contact:
Verkstad för kamremsbyte mm. på VX 220 Turbo i Stockholm
Hej,
då har det blivit dags för kamremsbyte på min VX220 Turbo om man ska följa vart fjärde år intervallet.
Emellertid har jag ingen aning om vem i Stockholmsområdet man skulle vilja lämna bort bilen till.
Har ni några tips på verkstäder?
mvh
Christopher
då har det blivit dags för kamremsbyte på min VX220 Turbo om man ska följa vart fjärde år intervallet.
Emellertid har jag ingen aning om vem i Stockholmsområdet man skulle vilja lämna bort bilen till.
Har ni några tips på verkstäder?
mvh
Christopher
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
VX220 Turbo
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3658
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Verkstad för kamremsbyte mm. på VX 220 Turbo i Stockholm
Det fanns en hel del Opel-verkstäder som fick utbildning på Speedster, hitta en sådan.
Tror det finns en gammal tråd på Valhalla-forumet (vx220.org.uk) där jag vill minnas att sådana verkstäder i Stockholm är nämnda.
Om de har kvar de utbildade personerna vet man däremot inte...
Tror det finns en gammal tråd på Valhalla-forumet (vx220.org.uk) där jag vill minnas att sådana verkstäder i Stockholm är nämnda.
Om de har kvar de utbildade personerna vet man däremot inte...
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Re: Verkstad för kamremsbyte mm. på VX 220 Turbo i Stockholm
Att göra kamremsbytet på en VXT är inte svårare än på Astran, troligen enklare. Så länge meken känner till Z20LET eller liknande och begriper hur han ska hitta lyftpunkterna på tvålkoppen så borde det gå bra.
Thomas Johannesson
- Christopher Zell
- Forumberoende
- Posts: 257
- Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Verkstad för kamremsbyte mm. på VX 220 Turbo i Stockholm
Mmm tyvärr verkar de tycka det är jättesvårt.....har tagit in tre offerter från Opelverkstäder, ligger mellan 11-13.000 kronor....
Blev plötsligt väldigt motiverad att göra det själv hehe.
Blev plötsligt väldigt motiverad att göra det själv hehe.
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
VX220 Turbo
Re: Verkstad för kamremsbyte mm. på VX 220 Turbo i Stockholm
Jag hade aldrig gjort kamremsbyte innan jag bytte på min VXT. Jag fick hjälp av en mer erfaren person, främst med att spänna remmen med spännrullen som jag tyckte var lite knixigt. På det stora hela en ganska enkel operation. Förvånansvärt eftersom allt annat jag gör på bilen j**las å det grövsta.
Tips om du ger dig på jobbet:
* Läs på om att spänna remmen: https://www.courtenaysport.co.uk/blog/w ... 001_EN.pdf
* Köp ett kamlåsningsverktyg (eller kom förbi Linköping och låna mitt)
* Byt vattenpump såklart, kan vara trixigt att få ut luft ur systemet men ivrigt skruvande på luftningsventiler hjälper hyggligt. Funkar inte det så "burpa" systemet med bakänden uppåt i en halvsvag lutning, dvs låt motorn gå med locket till expansionskärlet av tills det precis ska koka över. Stäng av och vänta, upprepa några gånger.
* Om du inte redan har en kortad rem till generatorn se till att montera generatorn med något kit för att kunna spänna remmen den vägen. Montera sedan bort 3 kg järnskrot som är till för att låtsas att det finns en AC.
Tips om du ger dig på jobbet:
* Läs på om att spänna remmen: https://www.courtenaysport.co.uk/blog/w ... 001_EN.pdf
* Köp ett kamlåsningsverktyg (eller kom förbi Linköping och låna mitt)
* Byt vattenpump såklart, kan vara trixigt att få ut luft ur systemet men ivrigt skruvande på luftningsventiler hjälper hyggligt. Funkar inte det så "burpa" systemet med bakänden uppåt i en halvsvag lutning, dvs låt motorn gå med locket till expansionskärlet av tills det precis ska koka över. Stäng av och vänta, upprepa några gånger.
* Om du inte redan har en kortad rem till generatorn se till att montera generatorn med något kit för att kunna spänna remmen den vägen. Montera sedan bort 3 kg järnskrot som är till för att låtsas att det finns en AC.
Thomas Johannesson
Re: Verkstad för kamremsbyte mm. på VX 220 Turbo i Stockholm
Jag tror den här guiden var den jag följde:
http://www.glgoode.co.uk/files/VXT%20Ca ... cement.doc
Kan tyvärr inte ladda ner den på jobbet och dubbelkolla... Coporate firewall
http://www.glgoode.co.uk/files/VXT%20Ca ... cement.doc
Kan tyvärr inte ladda ner den på jobbet och dubbelkolla... Coporate firewall
Thomas Johannesson
- Christopher Zell
- Forumberoende
- Posts: 257
- Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Verkstad för kamremsbyte mm. på VX 220 Turbo i Stockholm
Tack jordfräs! Har bägge de guiderna sen innan så känns som jag borde fixa det :)
Kit beställt och verktyg så får hoppas vi får nån dag dåligt väder framöver så man blir motiverad att bege sig till det mörka garaget.
Kit beställt och verktyg så får hoppas vi får nån dag dåligt väder framöver så man blir motiverad att bege sig till det mörka garaget.
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
VX220 Turbo
- Christopher Zell
- Forumberoende
- Posts: 257
- Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Verkstad för kamremsbyte mm. på VX 220 Turbo i Stockholm
Kamrem, pump och spännrullar bytt!
Det som trilskades mest var en av rullarnas bult som jag knappt fick loss.
Annars som vanligt med bilen, det tar alltid längre än man tror med alla "sen är det bara" moment som undertrays osv., man är alltid totalt trasig dagen efter efter att ha legat i en massa konstiga positioner och man har alltid garanterat nya rivmärken på armarna.
Men helt klart lärorikt och egentligen inte alls svårt bara man tar det steg för steg.
Delarna kostade mig totalt 1500 kr inkl. verktyget för att låsa kamdreven så den besparingen känns ju rätt skön
Det som trilskades mest var en av rullarnas bult som jag knappt fick loss.
Annars som vanligt med bilen, det tar alltid längre än man tror med alla "sen är det bara" moment som undertrays osv., man är alltid totalt trasig dagen efter efter att ha legat i en massa konstiga positioner och man har alltid garanterat nya rivmärken på armarna.
Men helt klart lärorikt och egentligen inte alls svårt bara man tar det steg för steg.
Delarna kostade mig totalt 1500 kr inkl. verktyget för att låsa kamdreven så den besparingen känns ju rätt skön
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
VX220 Turbo
Re: Verkstad för kamremsbyte mm. på VX 220 Turbo i Stockholm
Bra jobbat.
Det är helt klart nervöst när man vrider om nyckeln och trycker på startknappen första gången...
Det är helt klart nervöst när man vrider om nyckeln och trycker på startknappen första gången...
Thomas Johannesson
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 4 guests