Slumpmässig förlust av gasreglage S3

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Choco
Användare
Posts: 8
Joined: Wed 03 May, 2017 19:42
Location: Göteborg
Contact:

Slumpmässig förlust av gasreglage S3

Post by Choco »

Hejsan!

Har stött på ett problem med min Elise S3 220 där jag ibland ( oftast enbart en gång per start/körning) inte länge kan gasa.
Bilen håller sig igång och går jämt och fint på tomgång runt 800-850 RPM. får ingen felkod via OBD men när jag kollar så ser jag att datorn inte registrerar att jag trycker på pedalen!?
Efter en stund funkar allt igen och då tänds även lampan att anti-spin (samt att sportläget stängs av om det var på innan lampan för anti-spin tänds)

Några ideér på vad detta kan vara?

//Oscar
Oscar Käck Grimby
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Slumpmässig förlust av gasreglage S3

Post by oodsell »

Kan inte dessa elektroniska gaspedaler. Men du vet väl att Nordskogs Bil i Borås och Bilhallen i Mjölby är auktoriserade verkstäder för Lotus, så de bör kunna läsa felkoder och åtgärda felet.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Choco
Användare
Posts: 8
Joined: Wed 03 May, 2017 19:42
Location: Göteborg
Contact:

Re: Slumpmässig förlust av gasreglage S3

Post by Choco »

Ja! har skickat iväg ett mail å se vad dom säger!
Oscar Käck Grimby
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Slumpmässig förlust av gasreglage S3

Post by Nillet »

Vet inte om det kan vara till hjälp men det några Speedster hade liknande problem (bla min) och möjliga lösningar på Speedster:n var:
- Dålig kontakt, kolla alla kontakter. På Speedster:n var det vid gaspedalgivaren, en skarv under expansionskärlet och mot ECU:n (tror jag).
- Fel på gaspedalgivaren. Byt givaren (det var två på Speedster:n och de skulle ge samma signal samtidigt).
Symptomen var att motorlampan tändes och bilen gick över till "limp home mode" (tomgång och gaspedal utan funktion). Man fick starta om bilen 3-5 gånger så funkade det igen.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot], Semrush [Bot] and 15 guests