Dör på tomgång?

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
User avatar
Zkrappie
Stamgäst
Posts: 49
Joined: Thu 29 May, 2014 07:39
Location: Storvik
Contact:

Dör på tomgång?

Post by Zkrappie »

Min Elise S2 -01 har börjat dö på tomgång. Skolstart fungerar och den kan stå på tomgång hur länge som helst men när den är varm tvärdör den vid tomgång. Någon som sitter inne på en teori på vad det kan ha blivit för knas? Bilen går helt felfritt i övrigt.. (förutom att någonting i den äter upp mitt batteri men den felsökningen tar jag i morgon)

Oerhört tacksam för era tankar här..

/Lisa
Lisa Hansson
Lotus Elise s2
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Dör på tomgång?

Post by lahi »

Har du rätt varv på tomgången när den är kall?

Ändras tomgångsvarvet successivt när motorn blir varmare och varmare?

Dör den för att tomgången blir för låg med varm motor (försöker hålla 400 varv eller nåt...) eller klipper den bara helt?

Kan vara så att tomgångsmotorn kärvar. Det gör de ibland. Går att skruva loss och rengöra och den sitter med fyra skruvar (som man lätt tappar ner i motorrummet...) på insuget precis efter spjället. Får man inte rent så kostar en ny runt 600:-. Hör du att det smattrar lite lätt från motorn när du vrider på och av tändningen? Möjligt att du måste dra ut nyckeln också. Det smattrandet är tomgångsmotorn som går tillbaka till sitt rätta "viloläge" och hörs den så rör den på sig i alla fall och har inte fastnat.

Visas ovanligt hög eller låg motortemperatur i instrumenten? Ecu:n lyssnar på tempgivaren i kylarvattnet när den säger till tomgångsmotorn vilket läge den ska ha. S2 har en tempgivare och den kan gå sönder. Då funkar inte tomgången som den ska eftersom ecu:n inte vet hur varm motorn är och då vet den inte vilket läge tomgångsmotorn ska ha.

TPS (throttle position sensor) kan också gå sönder. Ecu:n lyssnar på den för att ha koll på hur öppet spjället är. När spjällöppningen underskrider ett visst värde så går den över till att styra tomgång med IACV, dvs tomgångsmotorn.


Men kolla först så tomgångsmotorn smattrar. Kan kollas genom att plugga i och ur kontakten till tempgivaren med tändningen på men det alternativet har jag inte provat själv. Jag kan dock höra den ibland när jag vrider på och av tändningen.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
User avatar
Patriks
Forumberoende
Posts: 209
Joined: Sun 22 Dec, 2013 19:46
Location: Lerum/Stenkullen
Contact:

Re: Dör på tomgång?

Post by Patriks »

Kan vara värt att koppla in en OBD- läsare och se om det finns några pending codes?
Även en slö pre cat syresensor kan ge problem med varmtomgången. Hade ett sådant problem för ett par år sedan.
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
User avatar
Zkrappie
Stamgäst
Posts: 49
Joined: Thu 29 May, 2014 07:39
Location: Storvik
Contact:

Re: Dör på tomgång?

Post by Zkrappie »

Problemet är löst. Tomgångsmotorn gjordes ren men det hjälpte inte. Den fungerar som den ska men problemet kvarstod. Justerade spjälläget någon mm (1.5 varv på ställskruven) och nu går den precis som den ska på tomgången. (Denna gången fick jag mekhjälp, ibland har man tur)

Beträffande det andra problemet med att den drar ur batteri så visade det sig att generatorn släppte igenom ström. Den är bytt nu. Elisen är åter igen redo för sommar!

Stort tack för tips och råd!

/Lisa
Lisa Hansson
Lotus Elise s2
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 12 guests