Motorbygge i vinter? Kan inte bestämma mig...

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
janne.vxturbo250hp
Användare
Posts: 3
Joined: Sun 29 Nov, 2015 16:57
Contact:

Re: Motorbygge i vinter? Kan inte bestämma mig...

Post by janne.vxturbo250hp »

Hej  :wave:
Vad det gäller att plocka ut jätte mycket effekt ur rover motor så blir priset jätte högt med stål prylar mm.
Första frågan man bör fråga sig hur mycket pengar är jag villig att spendera !
Enklaste och billigaste är att byta motor från 120 hk till en 160 vvc med rätt grenrör inkl avgasystem och Emrald ca 170 hk ca 30000kr !
Ska man bli riktigt nöjd 4 st spjällhus från en mc . jag bromsade min Elise 111s -99 till 186 hk 7300 varv effekt kurva med vvc blev jätte bra tycker jag med köregenskaper som en std motor och rätt effekt för Elisen .
Utmaningen för mig var att allt skulle se ut som om det var fabriks gjort och inte göra några förändringar i bagage utrymmet .
Mc spjäll funkar riktigt bra men kräver så klart att man har full koll på Emrald systemet det har TS- motor , inget för amatörer tycker jag om du vill få ut max från systemet .
Vad det gäller mc spjällhus och cc mått så funkar det bra även om cc måttet inte är helt rätt och längden på insuget blir kanske inte perfekt du missar ev 5-8 hk men bilen kommer att gå riktigt bra .
Det är BARA att börja bygga lycka till.
Ps jag köpte en vx220 turbo med 250hk :steer:
Mvh Janne
olof.eriksson
Stamgäst
Posts: 38
Joined: Wed 20 Jul, 2011 07:56
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motorbygge i vinter? Kan inte bestämma mig...

Post by olof.eriksson »

mjohannssen wrote:Hej,

När vi talar om att varva K-serie motorn, vad är svaga länken? Jag antar att det inte är veven utan vevstakar alt kolvar?
Eller frågan kanske är, vad är den svagaste länken?

//Micael
Hej,
vad jag har fått lära mig men inte hållfastighetstestat själv är. Kolvar, max 180hk eller 7700rpm enligt Dave A. Ska man över det så bör de bytas till smidda. Stakarna klarar sig lite längre men jag bytte dem samtidigt som kolvarna. Veven max 7500 kanske 8000rpm om den är väl balanserad. sen är det risk att den dör av medsvägning.
Finns nog exempel på de som passerat de nivåerna men de är långt ifrån "bullit prof" då

Dave Andrews hade en k-serie sida med mycket samlad kunskap. Den finns inte kvar längre men på nedan "way back machine" länk finns den cashad . http://web.archive.org/web/200801121042 ... engine.htm
Olof
Olof Eriksson
Lotus Elise S2 2003
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Motorbygge i vinter? Kan inte bestämma mig...

Post by lahi »

olof.eriksson wrote:
Dave Andrews hade en k-serie sida med mycket samlad kunskap. Den finns inte kvar längre men på nedan "way back machine" länk finns den cashad . http://web.archive.org/web/200801121042 ... engine.htm
Olof
Den finns kvar men på annan plats :-D

http://www.dvapower.co.uk

Klicka in där och tryck sen på "K series engine page"
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
olof.eriksson
Stamgäst
Posts: 38
Joined: Wed 20 Jul, 2011 07:56
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motorbygge i vinter? Kan inte bestämma mig...

Post by olof.eriksson »

lahi wrote:
olof.eriksson wrote:
Dave Andrews hade en k-serie sida med mycket samlad kunskap. Den finns inte kvar längre men på nedan "way back machine" länk finns den cashad . http://web.archive.org/web/200801121042 ... engine.htm
Olof
Den finns kvar men på annan plats :-D

http://www.dvapower.co.uk

Klicka in där och tryck sen på "K series engine page"
Se där! Inte en dag utan att man lär sig något nytt.
Olof
Olof Eriksson
Lotus Elise S2 2003
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Motorbygge i vinter? Kan inte bestämma mig...

Post by Cat7even »

Om jag inte minns fel ( troligt) Så saknas på den nya sidan några gds prylar
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Semrush [Bot] and 1 guest