Ojämnt laddtryck esprit

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Andreas C
Användare
Posts: 22
Joined: Fri 04 Jan, 2013 22:22
Location: Järfälla, Stockholm
Contact:

Ojämnt laddtryck esprit

Post by Andreas C »

Hej!

Min esprit turbo se ger ibland fullt laddtryck och nästa gång jag accelererar ger den bara halvt laddtryck. Den beter sig lite som den vill och jag kan inte se något direkt mönster eller att den laddar mer eller mindre på olika växlar. Någon annan som varit med om detta på sin esprit och som har några tips vad det är som spökar?
Mvh/Andreas

Esprit Turbo SE "sport 300" -91
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Ojämnt laddtryck esprit

Post by oodsell »

Har du prövat att konsultera Lars Wickenberg som ju bor nära dig i Sollentuna? Han kan Esprit och har e-mail lasse@partitur.se
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Ojämnt laddtryck esprit

Post by lahi »

Så kan turbobilar bete sig när det är läck på trycksidan. När jag blåste hål på tryckslangar på min turbomotorcykel så gjorde den också så.
Kan så klart också vara elektronik som spökar om du har sådant som styr laddtryck men jag vet inte hur laddtrycksstyrningen ser ut på en Esprit. Om den styr mot knacksensor eller om den laddar det wastegaten är mekaniskt inställd på ;-)

Så gå igenom tryckrör och slangar. Lösa eller spruckna slangar, kanske slang som det bränt hål på som vidgas med högre tryck. Sprucken intercooler kanske. Gavlarna eller kanske stenskott genom cellerna.

Du kan ju provtrycka systemet också. Korka igen turbon inlopp med en kork som har slanguttag. I med tryckluft och fram med blomspruta med såpvatten.

Är det läck på trycksidan så är det inte bra att gasa tills du hittat och åtgärdat. Då försöker turbon nå inställt tryck på wastegaten med resultat att turbon övervarvar för att kompensera för trycket som läckt ut. Turbohaveri är tråkigt.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Andreas C
Användare
Posts: 22
Joined: Fri 04 Jan, 2013 22:22
Location: Järfälla, Stockholm
Contact:

Re: Ojämnt laddtryck esprit

Post by Andreas C »

Tack för tipsen! Återkommer när problemet är löst!
Mvh/Andreas

Esprit Turbo SE "sport 300" -91
Andreas C
Användare
Posts: 22
Joined: Fri 04 Jan, 2013 22:22
Location: Järfälla, Stockholm
Contact:

Re: Ojämnt laddtryck esprit

Post by Andreas C »

Laddtrycksproblemet är löst. Åtgärden var en ny generatorrem. Vid en provtur nyligen gick generatorremmen sönder och efter byte till en ny går bilen kanon! Remmen har antagligen slirat innan den gick sönder helt och datorn som styr laddtrycket har inte fått den spänning den behöver. Tydligen mycket känslig! Nu laddar den på som aldrig förr............känns som man bytt turbon :luxhello:
Mvh/Andreas

Esprit Turbo SE "sport 300" -91
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Ojämnt laddtryck esprit

Post by oodsell »

Ja ibland är lösningen enklare än man tror! Och mycket billigare. Passa nu på att njuta av bilen innan vintern!
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Semrush [Bot] and 9 guests