4 punktsbälte

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
GinettaG20
Stamgäst
Posts: 28
Joined: Mon 20 Jul, 2015 08:34
Location: Wien/Åre
Contact:

4 punktsbälte

Post by GinettaG20 »

Hej,
Jag tänkte köpa 4 punktsbälten till min Elise.
Blir lite lätt förvirrad över varianterna.
FIA och gatlegal är mina krav, har en bältessträva.
Vad bör jag ha?
http://www.sportseats4u.co.uk/shroth-lo ... t_379.html

Mvh
Anders
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: 4 punktsbälte

Post by oodsell »

Du vet kanske att du måste installera en "harness-bar" bakom stolarna för att fästa in axelbältena? Jag vet inte vad skillnaden med beteckningen FE är på deras hemsida. Vet du? (Kan det ha att göra med om bältena ska vikas runt harness-bar eller om de ska gängas i en ögla?) Sedan måste du ändå behålla trepunktsbältena för att bli godkänd på bilprovningen.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Patriks
Forumberoende
Posts: 209
Joined: Sun 22 Dec, 2013 19:46
Location: Lerum/Stenkullen
Contact:

Re: 4 punktsbälte

Post by Patriks »

De första 13 minuterna ca av den här videon är informativa:
https://www.youtube.com/watch?v=bFTLCxA ... m&index=23

Gjord av en kille i USA som bl a totalrenoverat en kraschad Evora, rätt underhållande videoserie att att kolla in om man har tid över.

Viktigt att välja rätt fabrikat och konstruktion av 4-punktsbälte. Scroths varianter verkar ju då vara ett bra och säkert val.
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
GinettaG20
Stamgäst
Posts: 28
Joined: Mon 20 Jul, 2015 08:34
Location: Wien/Åre
Contact:

Re: 4 punktsbälte

Post by GinettaG20 »

Har googlat, FE är en klassificering för gatlegala varianter. Får lite motstridig information och vänder mig direkt till Schroth.
Jo, jag har en omonterad harnesbar/bältessträva men inte stolar med uttag för bälte i nackstöd. Bredden på de befintliga nackstöden möjliggör dock 4 punkt, visst, stolarna är inte FIA klassade men jag ska bara köra trackdays.
Scroths hemsida var lite mer tydlig, vänster resp höger och två olika färger, enkelt:-)
Jag beställer via Lotus Österrike.
http://www.schroth.com/en/segments/raci ... us-ii.html
Mvh
Anders
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: 4 punktsbälte

Post by Christopher Zell »

Stolar som inte har genomföring för bältena vid axlarna avråds starkt ifrån då inte bältena sitter som de ska med såna stolar. Bältena ska ligga kring axlarna på ett visst sätt som I regel inte går att uppnå om man bara drar bältena utanpå.
Om man ändå väljer en sådan lösning bör man ha en harness bar där man bultar fast axelbältena I stången för att undvika just att bältena kan glida av I sidled.

Det finns monteringskit för Schroth-bältena för att man ska kunna montera dessa direct I stolsunderredet, annars är det vanliga att man bultar öglor med FIA-platter på baksidan genom golvet. Men tittar du på fabrikslösningarna från Lotus brukar de sitta med specialhårdvaran I stolen vad jag kan minnas.

Som Göran sager, ta inte bot 3-punktsbältet, oavsett vad olika märkningar säger brukar besiktningsmännen inte uppskatta annat än trepunktsbältena.
Sen måste du också tänka på vilken säkerhetsutrustning I övrigt du tanker köra med. HANS-skydd till exempel då ska det vara HANS kompatibla bälten osv.

Personligen tycker jag man kommer väldigt långt med 3-punktsbälten och eventuellt ett "CG-lock" som möjliggör att man laser bältet ordentligt spänt eller fattigmansversionen där man drar bak stolen något, drar åt bältet och sen skjuter fram stolen igen med bältet "låst". Då sitter det tight.
Ska man investera I flerpunktsbälten, bältessträva mm. så bör man sakffa ordentlig stol samt någon form av HANS-skydd / nacksskydd.
Vet också av erfarenhet att man gärna blir lite extra het på gröten när man får den "extra säkra" känslan av flerpunktsbälte vilket gör att man kör ännu mer på marginalen vilket ökar risken att någon går åt skogen = ännu viktigare att man tanker helheten när det kommer till säkerheten.

Personligen hade jag satsat på ett hybridskydd som också är kompatibelt med trepuntsbälte och funkar I olika bilar, annars blir du låst till ett system som bara funkar för just din bil. Väljer du sen att ändå ha flerpunktsbälte se till att köpa ett som är kompatibelt med det säkerhetssystem du troligast kommer investera I framöver (HANS, hybrid osv.)
Men som sagt, personligen tycker jag man ska se säkerheten som en "enhet" där allt måste samspela för att det ska göra sitt job den dagen det faktiskt går åt skogen.
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: 4 punktsbälte

Post by Cat7even »

Patriks wrote:De första 13 minuterna ca av den här videon är informativa:
https://www.youtube.com/watch?v=bFTLCxA ... m&index=23

Gjord av en kille i USA som bl a totalrenoverat en kraschad Evora, rätt underhållande videoserie att att kolla in om man har tid över.

Viktigt att välja rätt fabrikat och konstruktion av 4-punktsbälte. Scroths varianter verkar ju då vara ett bra och säkert val.
Den rebuilden finns det mycket att säga om. Allt som görs där skulle jag dubbelkolla.....
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
GinettaG20
Stamgäst
Posts: 28
Joined: Mon 20 Jul, 2015 08:34
Location: Wien/Åre
Contact:

Re: 4 punktsbälte

Post by GinettaG20 »

Hej,
Tack för input.
Jag förstår inte riktigt vad som är Lotus specifikt med Schrott, bältena monteras i "harness bar" och sedan i stolsunderredet.
Jag har ett par 6 punktsbälten från en annan bil, tror att det är OMP (FIA klassade), på den bilen sitter axelremmarna i burbågens bältessträva.
Får min harness bar i mitten av maj, vill bara veta hur jag ska göra, är blåbär på Lotus :-=)

Mvh
Anders
pontusfyhr
Stamgäst
Posts: 43
Joined: Tue 24 Feb, 2015 15:32
Contact:

Re: 4 punktsbälte

Post by pontusfyhr »

GinettaG20 wrote:Hej,
Tack för input.
Jag förstår inte riktigt vad som är Lotus specifikt med Schrott, bältena monteras i "harness bar" och sedan i stolsunderredet.
Jag har ett par 6 punktsbälten från en annan bil, tror att det är OMP (FIA klassade), på den bilen sitter axelremmarna i burbågens bältessträva.
Får min harness bar i mitten av maj, vill bara veta hur jag ska göra, är blåbär på Lotus :-=)

Mvh
Anders
Det har att göra med midjebältets infästning, som i Lotusen är en M8 (eller var det 10?) med en krage, så du vill alltså ha ett hål i plattan där nere och inte en hake som annars sitter på många bälten för fäste i "FIA öglor". Det närmsta andra bältet jag hittade var något för Porsche.

Schroth har den fina bonusen att bältet är asymmetriskt för att undvika underglidning, de har själva fina videos på youtube som illustrerar varför/hur det är bättre än "vanliga". Sen är det schysst kvalite på justeringen också, vilket är bra när man har bråttom ut till sitt pass.
GinettaG20
Stamgäst
Posts: 28
Joined: Mon 20 Jul, 2015 08:34
Location: Wien/Åre
Contact:

Re: 4 punktsbälte

Post by GinettaG20 »

Hej,
Mina bälten sitter f-n i en 911a, midjebälterna är skruvade i stolsunderredet.
Ska inte trötta ut er med fler inlägg, jag ska testa att montera :-)

Mvh
Anders
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests