Kan kamremsdrevet på vevaxeln snurra? Felet hittat. Haveri...

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Kan kamremsdrevet på vevaxeln snurra? Felet hittat. Haveri...

Post by lahi »

Om man spänner den automatiska spännaren på fel håll, vad händer då? Det går ju att få visaren att gå mot änden på tråden uppifrån oavsett vilket håll man spänner den på med insexnyckeln... Tänkte om jag spänt på fel håll? Och därför det rasade?
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Kan kamremsdrevet på vevaxeln snurra? Felet hittat. Haveri...

Post by Cat7even »

90 grader twist som check funkar alltid, duger det åt kiwirog och dva så......
Last edited by Cat7even on Tue 14 Mar, 2017 12:17, edited 1 time in total.
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Kan kamremsdrevet på vevaxeln snurra? Felet hittat. Haveri...

Post by lahi »

Cat7even wrote:180 grader twist som check funkar alltid, duger det åt kiwirog och dva så......
Hur menar du? Nu hänger jag inte med  :eyes2:
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Kan kamremsdrevet på vevaxeln snurra? Felet hittat. Haveri...

Post by lahi »

Cat7even wrote:180 grader twist som check funkar alltid, duger det åt kiwirog och dva så......
Ahhh, nu trillade tvåkronan ner. 180 graders vridning av kamremmen?
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Kan kamremsdrevet på vevaxeln snurra? Felet hittat. Haveri...

Post by Cat7even »

Yes och då på längsta sidan men naturligtvis 90 Grader inget annat
Har inte fått repeterbara resultat med fjädern som används i manuell, efter att ha läst dva på seloc så har jag gått över till 90 graders twist som check inga haverier ännu. Har iofs bara bytt kamrem 3 gånger och varvar inte mer än 6800.
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
MagnusS
Stamgäst
Posts: 27
Joined: Sun 12 Aug, 2012 18:53
Location: Göteborg
Contact:

Re: Kan kamremsdrevet på vevaxeln snurra? Felet hittat. Haveri...

Post by MagnusS »

Har efter byte av topplockspackning ägnat helgen åt att skruva ihop motorn. Det var på det berömda att jag skulle prova vrida runt motorn, men släckte i garaget istället då det var lite sent på kvällen. Inser nu av en slump när jag tittade på kort jag tagit innan demontering att jag just spänt spännaren åt fel håll. Så j-a nära att jag höll på att göra en repris...
Man ska alltså spänna moturs!(?) Gör man detta bör sexkantshålet hamna under skruven. I mitt fall hamnade den ovanför och det var det jag såg på bilderna jag tagit innan.
Elise S2 -2001
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Kan kamremsdrevet på vevaxeln snurra? Felet hittat. Haveri...

Post by lahi »

Cat7even wrote:Yes och då på längsta sidan men naturligtvis 90 Grader inget annat
Har inte fått repeterbara resultat med fjädern som används i manuell, efter att ha läst dva på seloc så har jag gått över till 90 graders twist som check inga haverier ännu. Har iofs bara bytt kamrem 3 gånger och varvar inte mer än 6800.
Aha. Låter bra. Hur mycket ska man ta i? Allt vad man kan? ;-) Eller med måtta...
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Kan kamremsdrevet på vevaxeln snurra? Felet hittat. Haveri...

Post by lahi »

MagnusS wrote:Har efter byte av topplockspackning ägnat helgen åt att skruva ihop motorn. Det var på det berömda att jag skulle prova vrida runt motorn, men släckte i garaget istället då det var lite sent på kvällen. Inser nu av en slump när jag tittade på kort jag tagit innan demontering att jag just spänt spännaren åt fel håll. Så j-a nära att jag höll på att göra en repris...
Man ska alltså spänna moturs!(?) Gör man detta bör sexkantshålet hamna under skruven. I mitt fall hamnade den ovanför och det var det jag såg på bilderna jag tagit innan.
Haha, det var nära ;-) Som belöning kan du få komma hit och skruva ihop min motor till mig... ;-) Jag vill ha ihop den nuuuuu och har alldeles för lite tid och ork just nu pga jobb och allt sånt.
Väntar fortfarande på toppen men de säger att den ska bli klar denna veckan...
Hur lång tid tog det att få ihop den igen?
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
MagnusS
Stamgäst
Posts: 27
Joined: Sun 12 Aug, 2012 18:53
Location: Göteborg
Contact:

Re: Kan kamremsdrevet på vevaxeln snurra? Felet hittat. Haveri...

Post by MagnusS »

Jag måste få ordning på min först bara, så det lär nog dröja ett par år eller så... Men håller med om att det känns jobbigt med en nedplockad bil i garaget när solen lyser. Blir ett nytt försök till helgen

Det tog nog ca10h från det att toppen var komplett med ventiler etc. inkl. "hjälp" av min fyraåring som byggde flygplan av plankor samtidigt.
Manualen är rätt stökig när man ska sätta ihop allt igen. Har dock inte lyckats hitta moment för insug och grenrör i manualen, fick googla fram 25Nm (insug) och 45Nm (grenrör)
Elise S2 -2001
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Kan kamremsdrevet på vevaxeln snurra? Felet hittat. Haveri...

Post by lahi »

MagnusS wrote:Jag måste få ordning på min först bara, så det lär nog dröja ett par år eller så... Men håller med om att det känns jobbigt med en nedplockad bil i garaget när solen lyser. Blir ett nytt försök till helgen

Det tog nog ca10h från det att toppen var komplett med ventiler etc. inkl. "hjälp" av min fyraåring som byggde flygplan av plankor samtidigt.
Manualen är rätt stökig när man ska sätta ihop allt igen. Har dock inte lyckats hitta moment för insug och grenrör i manualen, fick googla fram 25Nm (insug) och 45Nm (grenrör)
Så synd ;-) Ja, det är skitjobbigt. Frun säger "det är så fint väder. Jag rider en runda". Då är det rätt tradigt att jag inte kan köra en sväng när hon kommer hem och kan passa barnen ;-) Jaja, snart är den förhoppningsvis ihop. Skulle fått tillbaka toppen i fredags men han var nog inte riktigt klar. Surt. Hoppas på måndag eller tisdag.

10 timmar är ju rätt ok. 4 kvällar i garaget då efter barnen somnat. Får hoppas att jag inte kröker något som sist...
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests