Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
-
Patriks
- Forumberoende
- Inlägg: 209
- Blev medlem: sön 22 dec, 2013 19:46
- Ort: Lerum/Stenkullen
-
Kontakt:
Inlägg
av Patriks » ons 18 jan, 2017 09:17
Jag har just beställt ett nytt oljetråg med skiljeväggar från Elise-Parts
https://www.eliseparts.com/products/sho ... mp-toyota/.
Såg när jag hade av spjällhuset förra året att det var lite oljehinna i insugsröret, så funderar nu på att även stoppa in catchtankar för att samla ihop spillet från vevhusventilationen, så att det inte ska behöva sugas in i motorn igen. Typ
https://www.seriouslylotus.com/drivetra ... 11-qwkcans eller
http://www.elise-shop.com/moroso-air-to ... 02672.html .
Är det då en bra idé att skapa en lösning där man drar en slang från catchtanken ned till tråget och s a s återanvänder spillet och därmed får systemet självdränerande?
Eller är det bättre att bara tömma catchtanken manuellt då och då, och bara toppa upp lite med motsvarande mängd fräsch olja?
Någon som har erfarenheter av detta att dela med sig av?

/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
-
Ser
- Användare
- Inlägg: 21
- Blev medlem: lör 31 jan, 2015 09:22
- Ort: Solna?
-
Kontakt:
Inlägg
av Ser » ons 18 jan, 2017 20:14
Vid vanlig körning blir det inte mycket. Och det som blir i behållarna skulle inte jag vilja ha tillbaka i motorn. Töm med jämna mellanrum istället...
Stefan
-
Patriks
- Forumberoende
- Inlägg: 209
- Blev medlem: sön 22 dec, 2013 19:46
- Ort: Lerum/Stenkullen
-
Kontakt:
Inlägg
av Patriks » ons 18 jan, 2017 20:50
Ja, jag tänkte det inte är vettigt att tömma slaskoljan tillbaka till sumpen. I reklamen för tråget jag beställde stod att det är förberett en tappingång som skulle kunna användas till att dränera catchtanken i, och det såg ju lite skumt ut, därav frågan.
Tack för svaret!
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster