Kan man veta vilken spännare och därmed vilken kamrem som sitter i utan att riva i det på en Elise S2 från 2001? Tänkte beställa grejor nu så jag har allt innan jag börjar skruva och vill inte riva bilen nu eftersom jag ska flytta. Dessutom ska bilen in på helrekonditionering och det är bra om den går att köra dit och hem.
Frågan är om det original på en 2001:a sitter automatisk eller manuell spännare? Med den ena så har remmen 143 tänder och med den andra har remmen 145 tänder.
Eller det går kanske att bända ut plasten lite och lysa ner...
Kamrem och spännare Elise S2
Kamrem och spännare Elise S2
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Re: Kamrem och spännare Elise S2
Skruvade bort två skruvar till kåpan över kamremmen och bände lite. Visst ser detta ut som en automatisk sträckare? Den har ju det lilla hålet under skruven. Det hålet man stoppar en insexare i eller nåt och spänner upp den. Tror inte den manuella sträckaren har den?
- Attachments
-
- 2016-11-05 14.27.57.jpg (81.29 KiB) Viewed 4615 times
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Re: Kamrem och spännare Elise S2
I princip har bara VVC motorerna manuell spännare. Det sitter ock en extra bult i blocket för fjädern på den manuella som inte finns på auto varianten.
Om du skall trimma osv är den manuella bättre - går att få bättre kontroll/spänn vs auto. Dvs båda typen av spännare fungerar. Men man behöver ta upp gängor i toppen för fjäder-bult om man vill använda manuell.
Om du skall trimma osv är den manuella bättre - går att få bättre kontroll/spänn vs auto. Dvs båda typen av spännare fungerar. Men man behöver ta upp gängor i toppen för fjäder-bult om man vill använda manuell.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 7 guests