Elan fälgar

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Elan fälgar

Post by oodsell »

Jag var idag i garaget och fixade min Elan Sprint inför vinterförvaringen, och råkade se något konstigt med ett bakhjul. Hålen i fälgen satt väldigt ojämnt (se foto) och speciellt ett hål verkar ha hamnat fel. Jag började mäta på alla fälgarna och det visar sig att avståndet mellan hålen varierar, så att "ekrarna" är i snitt ca 30 mm breda, men de varierar i allmänhet mellan 28 -37 mm. Och ekerbredden på var sida om det "felplacerade" hålet är 17 mm på ena sidan och 45 mm på andra sidan.

Har någon annan ägare av Elan eller Europa konstaterat samma fenomen? Man trodde ju att hålen i fälgarna gjorts av ett verktyg i ett slag, men här verkar det som att hålen stansats manuellt ett i taget! (Vi såg något liknande i Morganfabriken i somras när man stansade ut gälarna i motorhuven manuellt en i taget). Och denna fälg måste ju vara ett riktigt måndagsexemplar, - eller är den värd massor ungefär som frimärket "Tre shilling banco" ?

Det borde ju ge lite obalans i fälgen, men det ordnas säkert i samband med balanseringen av hjulet. och jag har inte märkt något obehag av detta hjul. Men frågan är om man ska behålla det eller reklamera det till Lotusfabriken.....? Men garantin har kanske gått ut?
Elan fälg.jpg
Elan fälg.jpg (119.91 KiB) Viewed 8066 times
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Per Mo
Forumveteran
Posts: 462
Joined: Tue 04 Oct, 2011 21:43
Location: Västerås
Contact:

Re: Elan fälgar

Post by Per Mo »

Vad synd att du inte såg det innan vi var på Lotusfabriken. Du kanske kunde fått fyra nya felfria med dig hem. :-D
Pelle Mohlin

Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20?? :steer:
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017  :race:
BMW Z3 2.8 2003-2011  :race:
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
Uboivie
Stamgäst
Posts: 33
Joined: Sun 31 Oct, 2010 11:34
Location: Uppsala
Contact:

Re: Elan fälgar

Post by Uboivie »

Alltså, man borde väl inte bli förvånad, men det här dåligt även med Lotus-mått mätt. Lite småcharmigt å andra sidan...
Ulf Boivie
________________
Lotus Elise S1 2000
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 6 guests