Janspeed avgassystem skramlar

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Janspeed avgassystem skramlar

Post by lahi »

Jag har ett Janspeed avgassystem (bakre biten i alla fall) på min Elise S2. På hyfsat låga varv och när jag släpper gasen så är det något som skramlar. Även på tomgång. Låter lite illa.
Frågan: finns det någon värmeskyddsplåt på det avgassystemet som kan lossna lite och ligga och skramla, eller brukar det vara något annat? Pipan kanske ligger emot den där perforerade plåten längst bak? Trycker jag ner ena avgaspipan så verkar det ta bort lite av skramlet men den bakre plåten verkar vara lite för rejäl för att kunna låta så.

Det är antagligen snabbt gjort att skruva av lite plåtar bakom och under så jag kommer in och kan titta men jag har inte gjort det. Väntar till höstrusket infinner sig eftersom bilen alltid måste vara körklar nu när det fortfarande kan komma någon fin dag :winking: Därav detta inlägg. Dessutom sitter jag på jobbet nu och började undra och då kan jag inte skruva med bilen :winking:
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Janspeed avgassystem skramlar

Post by Nillet »

Jag hade skruvat av diffuser:n och kollat, kan vara en upphängning som inte funkar som den skall.
På min Speedster slog det i diffuser:n och det syntes på skrapmärkena.
Lätt att fixa en lämpligt placerad bula på diffuser:n med en hammare.
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Janspeed avgassystem skramlar

Post by lahi »

Just ja, det måste ju räcka med diffusern. 10 skruvar eller nåt.
Skramlandet låter faktiskt som det är en rätt tunn plåt som låter och diffusern är ju tunn aluminium. Kanske har jag samma problem som du hade med Speedstern. Jag ska kolla detta när jag hittat lite tid. Kanske i helgen. Tack för tipset! :-D
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests