Byta topplockspackning Elise S2 k-serie

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
MagnusS
Stamgäst
Posts: 27
Joined: Sun 12 Aug, 2012 18:53
Location: Göteborg
Contact:

Byta topplockspackning Elise S2 k-serie

Post by MagnusS »

Hej,

Har haft min Elise i drygt ett år nu så det är väl på tiden att jag ger mig tillkänna här.
Har köpt en gammal "forum-bil": http://lccs.nu/forum/viewtopic.php?f=28&t=4391
Efter att nu kört i ett år har jag sannolikt kommit fram till ett byte av topplockspackning. Upptäckte lite majonnäs i expansionskärlet förra hösten men valde att ignorera det då det var så pass lite. I vintras bytte jag kamrem, vattenpump och passade då på att byta vatten och olja. Det har fungerat bra tills nu...
image1.JPG
image2.JPG
Toppen är troligen planad och portad och borde ju isåfall även fått ny MLS-packning... men det är kanske ingen garanti? Har vad det verkar endast olja i vattnet och inte tvärtom, kan det då vara något annat än en packning? Tappar dock en del vatten, så nånstans borde det ju ta vägen...
Har sett en uppsjö med trådar på seloc ang HGF men ingen som beskriver hur man byter. Någon som i enkla steg kan beskriva hur man lyfter toppen och om det är något speciellt att tänka på? Eller om det finns något bra beskrivet hur man går tillväga?
Elise S2 -2001
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Byta topplockspackning Elise S2 k-serie

Post by Cat7even »

http://arc.seloc.org/viewthread.php?tid ... pid3255303

Har bara skummat igenom ...
Med tipset att sätta tillbaka kamkåpan innan toppen lyfts
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Byta topplockspackning Elise S2 k-serie

Post by Cat7even »

Vattnet som försvinner kan vara mellan två cylindrar, eller att du inte fick tillräcklig tätning på vatten pumpen.
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
MagnusS
Stamgäst
Posts: 27
Joined: Sun 12 Aug, 2012 18:53
Location: Göteborg
Contact:

Re: Byta topplockspackning Elise S2 k-serie

Post by MagnusS »

Tack för länken, inte sett den innan. Verkar ju riktigt utförlig.
Har kollat vattenpumpen, torrt och fint. Gissar det bara är att lyfta toppen och kontrollera packningen till att börja med...
Elise S2 -2001
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Byta topplockspackning Elise S2 k-serie

Post by Cat7even »

http://arc.seloc.org/viewthread.php?tid ... pid4205674.
Roger på Sabreheads har bra koll på vilken packning som funkar beroende på hur mjuk toppen är, om cylindrarna har fel höjd etc.
Använde själv inte den där guiden till byte. Men kunde inte hitta den som jag använde mig av. Kommer ihåg att den var skriven av någon från Sverige.
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Byta topplockspackning Elise S2 k-serie

Post by Cat7even »

Läste noggrannare att du har en s2 ( gäller även s1 utan borttagbar bootdivider) att ta bort intake manifold är bökigt Kiwirog (Sabreheads) låter intake manifold sitta kvar.
Om du återanvänder headbolts se till att få dom mätta. ( Personligen hade jag skaffat nya)
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
MagnusS
Stamgäst
Posts: 27
Joined: Sun 12 Aug, 2012 18:53
Location: Göteborg
Contact:

Re: Byta topplockspackning Elise S2 k-serie

Post by MagnusS »

Om jag ändå lyfter av toppen är tanken att passa på att få den genomgången. Det blir helt klart nya head bolts, frågan är om jag även måste byta oil rail ladder p.g.a. skruvarna? Tänkte jag skulle lämna in toppen till någon motorrenoverare, något att tänka på där? Vad bör man be att få kontrollerat?
Elise S2 -2001
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Byta topplockspackning Elise S2 k-serie

Post by Cat7even »

Kontrollera?
Med risk för att missa något
hårdhet på toppen. för att sedan ringa Roger och nervöst fråga vad gör jag nu..... :-D
caps vad nu det heter på svenska
fjädrar och säten
hur mycket planad den är
Men bättre är nog att fråga motorfirman vad de tycker bör kollas
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byta topplockspackning Elise S2 k-serie

Post by Christopher Zell »

Jag hade bytt till nya oil railen och så klart nya bultar.
Och kolla att cylinderfodren står över med rätt marginal har inte exakta värdet i huvudet typ 2-3 thou som det kallas.
Bra att låsa fodren på plats, går att göra distanser för ändamålet rätt lätt så att inte fodren kan lossa.
Hårdhet på toppen bör testas ska väl vara typ 95 Brinell men något under kan också funka med de nya shimsen och nya toppackningarna som finns.
Som nämnt tidigare kan Sabreheads / DVA hjälpa dig till rätt grejer.
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Byta topplockspackning Elise S2 k-serie

Post by Cat7even »

thou= tusendels tum
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
MagnusS
Stamgäst
Posts: 27
Joined: Sun 12 Aug, 2012 18:53
Location: Göteborg
Contact:

Re: Byta topplockspackning Elise S2 k-serie

Post by MagnusS »

En liten uppdatering...
Ville inte riktigt tro att det var topplockspackningen som gett upp så började leta "enklare" fel. Tittade på tändstiften och konstaterade att nr.1 och 4 var väldigt vita, medan nr. 2 och 3 såg bra ut. Visade sig att det var packningen till grenrör insug som var dålig, vilket gjorde att vattnet kunde smita in via insprutet till cylinder 1 och 4. Nu när packningen är bytt är den betydligt piggare och den verkar har slutat dricka kylvatten  :banana:
Elise S2 -2001
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests