lyfta toppen på Elise S2 med Rovermotor + lite trim

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

lyfta toppen på Elise S2 med Rovermotor + lite trim

Post by lahi »

Hej på er. Jag är ny med Lotus sedan en vecka tillbaka. Det blev en Elise S2 från 2001 med Rover K. Hemskt rolig bil :-D Sålde min 400-hästars turbomotorcykel till förmån för en Elise. Drömbilen. Jag är trebarnsfar till små ungar så jag har väl blivit lite feg  :bigl:

Jo, till frågan.
Bilen går bra trots sina 122 hk men man vänjer sig lite mellan kurvorna. Det sitter luft och buller på den (Hurricane induction kit och Janspeed avgassystem) och jag funderar på större spjällhus, trophy 160 eller vad det nu hette på Eliseparts, andra kammar, Piper 270(?), och kanske en portning antingen med standard eller större ventiler. De verkar må bra av större ventiler.
Borde man hamna runt 150 hk då? Inte sugen på att lägga de extra pengarna för ett Emeraldsystem plus mappning. Eller är det kanske värt det? Svårt att svara på kanske.

Är det några fallgropar jag bör undvika när jag skruvar med motorn? Jag har skruvat rätt mycket med andra motorer tidigare (iofs mest motorcyklar men även några bilbyggen) men jag har aldrig skruvat i Rover K.

Byter man topp med motorn i bilen? Kommer man åt det? Även utan att ta bort bakre delen av karossen?

Är det straight forward skruvande likt de flesta andra motorer? Bör jag byta topplocksbultar och packning samtidigt?

Om jag inte kör med Emerald, bör jag göra något med bränslesystemet så det räcker för den ökade effekten? Jag har sett att en del tar ut runt 150 hk med original sprut så det bör funka?

Många frågor och mycket text men det får ni stå ut med :rolleyes07:
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
type25
Stamgäst
Posts: 25
Joined: Fri 08 Jul, 2016 11:49
Location: Stockholm
Contact:

Re: lyfta toppen på Elise S2 med Rovermotor + lite trim

Post by type25 »

Stort grattis till nya bilen  :up:

Jag köpte oxå en S2 nyligen men har tyvärr inga svar åt dig. Det finns duktigt folk här dock så jag tror du kommer få svaren ändå :)
-- OSKAR --
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: lyfta toppen på Elise S2 med Rovermotor + lite trim

Post by lahi »

type25 wrote:Stort grattis till nya bilen  :up:

Jag köpte oxå en S2 nyligen men har tyvärr inga svar åt dig. Det finns duktigt folk här dock så jag tror du kommer få svaren ändå :)
Tackar! Grattis själv :-D Riktigt roliga bilar!

Ja, jag har förstått att här finns många som snöat in på Lotus ordentligt :-D Och jag förstår dem.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Rossi
Användare
Posts: 20
Joined: Sun 14 Aug, 2011 18:57
Location: Bjärred
Contact:

Re: lyfta toppen på Elise S2 med Rovermotor + lite trim

Post by Rossi »

Tyvärr så måste det nog även till en mappning i så fall. Jag skulle ha mer effekt i en SPVM-bil med samma Rover-motor och inhandlade kammar som skulle ge ca 15hk + extraktorgrenrör som skulle ge ca 10hk + race kat 5hk + insugskit 5hk + fullflödesavgas ca 10hk....och sen kördes bilen i bromsbänk...jag hade fått 8 (åtta) hk mer!!!...men efter mappningen var klar hade 'trimmaren' hittat ytterligare 20hk till genom att, i mitt fall, strypa bensintillförseln med 500 varvs intervall hela vägen ut via en Emerald-box. När jag först monterade alla effektökande åtgärder fick motorn bara för mycket bensin och effekten uteblev. Originalboxen blev 'lurad' av det nya flödet i motorn och bara öste in bensin. Egentligen bör man mappa efter varje förändring för att veta vad som verkligen händer. Ett alternativ är en UNI-chip variant som kan ge samma resultat och kostar halva priset.
Anders Johansson
Bjärred
andersjson@live.com
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: lyfta toppen på Elise S2 med Rovermotor + lite trim

Post by oodsell »

Jag förstår att du gillar att meka och trimma, så jag kan inte hindra dig att öppna motorn och försöka få ut mer effekt. Men K-motorn är ganska känslig och i lbland så kan man skapa sig mer problem när man försöker trimma. Därför är det ganska vanligt (främst i England) att byta till Honda eller Ford Duratec motor för att få högre effekt, (men då är det ju inte en "riktig" Lotus Längre....).
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: lyfta toppen på Elise S2 med Rovermotor + lite trim

Post by lahi »

Rossi wrote:Tyvärr så måste det nog även till en mappning i så fall. Jag skulle ha mer effekt i en SPVM-bil med samma Rover-motor och inhandlade kammar som skulle ge ca 15hk + extraktorgrenrör som skulle ge ca 10hk + race kat 5hk + insugskit 5hk + fullflödesavgas ca 10hk....och sen kördes bilen i bromsbänk...jag hade fått 8 (åtta) hk mer!!!...men efter mappningen var klar hade 'trimmaren' hittat ytterligare 20hk till genom att, i mitt fall, strypa bensintillförseln med 500 varvs intervall hela vägen ut via en Emerald-box. När jag först monterade alla effektökande åtgärder fick motorn bara för mycket bensin och effekten uteblev. Originalboxen blev 'lurad' av det nya flödet i motorn och bara öste in bensin. Egentligen bör man mappa efter varje förändring för att veta vad som verkligen händer. Ett alternativ är en UNI-chip variant som kan ge samma resultat och kostar halva priset.
Hej och tack för svar. Ja, jag har börjat förstå att en mappning gör massor på denna motor. Även på en i övrigt original motor om man skulle få för sig att mappa en sådan. Synd bara att en Emerald-box med mappning hamnar på 10-15000 om jag uppskattat rätt :bigcry:

Jag har en bredbandslambda liggande där jag skulle kunna se a/f (när jag kört mina 200 repor i bromsbänk med turbomotorcykeln i olika utföranden så har jag snöat in på a/f och inte lambdavärde) men även om jag ser att den går för fett så kan jag inte göra så mycket åt det om jag inte har en box jag kan mappa... Visst, man kan ju sänka bränsletrycket med en justerbar regulator så den leanar ut på topp och träffar rätt i a/f där (om min reagerar likadant som din på ändringarna) men det är ju inte säkert att den går för fett hela vägen. Och med justerad regulator ändrar man a/f i hela registret. Och går den snålt på låg last så blir det gärna ryckigt.

Jahopp, en annan box då. Eller den där piggyback-boxen. Unichip. Såg att TS-motor i Åstorp håller på med dem och TS har jag gott förtroende för. Nära är det också :-D Jag har dock ingen erfarenhet av Unichip och inte hört talas om det heller... Vad brukar det gå på inklusive mappning?
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: lyfta toppen på Elise S2 med Rovermotor + lite trim

Post by lahi »

oodsell wrote:Jag förstår att du gillar att meka och trimma, så jag kan inte hindra dig att öppna motorn och försöka få ut mer effekt. Men K-motorn är ganska känslig och i lbland så kan man skapa sig mer problem när man försöker trimma. Därför är det ganska vanligt (främst i England) att byta till Honda eller Ford Duratec motor för att få högre effekt, (men då är det ju inte en "riktig" Lotus Längre....).
Jaså, är det så uppenbart :laugh: Jag har läst mycket om denna motor och förstått att den är ömtålig om man inte sköter sig men jag ska inte göra några stora ingrepp. Kammar och portning med kringutrustning är det många som kör med och håller jag mig under 160 hk eller nåt så verkar de funka rätt bra? Då är jag ändå väldigt nära original 111S specifikation sånär som på VVC-toppen. Både innehållsmässigt och effektmässigt. Och den håller. Men där får det räcka för denna motorn.
Det blir INTE Honda eller Ford-motor :winking: Måste ju köra riktig Lotus :heart:
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: lyfta toppen på Elise S2 med Rovermotor + lite trim

Post by Stefan_A »

Då har du säkert redan varit inne på den här sidan: http://www.dvapower.co.uk

Har inte uppdaterats på länge men där står en del läsvärt i alla fall. Engelsmän och internet är inte alltid kompatibla så det är inte omöjligt att företaget är i full gång hemsidan till trots...
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Rossi
Användare
Posts: 20
Joined: Sun 14 Aug, 2011 18:57
Location: Bjärred
Contact:

Re: lyfta toppen på Elise S2 med Rovermotor + lite trim

Post by Rossi »

lahi wrote:
Rossi wrote:Tyvärr så måste det nog även till en mappning i så fall. Jag skulle ha mer effekt i en SPVM-bil med samma Rover-motor och inhandlade kammar som skulle ge ca 15hk + extraktorgrenrör som skulle ge ca 10hk + race kat 5hk + insugskit 5hk + fullflödesavgas ca 10hk....och sen kördes bilen i bromsbänk...jag hade fått 8 (åtta) hk mer!!!...men efter mappningen var klar hade 'trimmaren' hittat ytterligare 20hk till genom att, i mitt fall, strypa bensintillförseln med 500 varvs intervall hela vägen ut via en Emerald-box. När jag först monterade alla effektökande åtgärder fick motorn bara för mycket bensin och effekten uteblev. Originalboxen blev 'lurad' av det nya flödet i motorn och bara öste in bensin. Egentligen bör man mappa efter varje förändring för att veta vad som verkligen händer. Ett alternativ är en UNI-chip variant som kan ge samma resultat och kostar halva priset.
Hej och tack för svar. Ja, jag har börjat förstå att en mappning gör massor på denna motor. Även på en i övrigt original motor om man skulle få för sig att mappa en sådan. Synd bara att en Emerald-box med mappning hamnar på 10-15000 om jag uppskattat rätt :bigcry:

Jag har en bredbandslambda liggande där jag skulle kunna se a/f (när jag kört mina 200 repor i bromsbänk med turbomotorcykeln i olika utföranden så har jag snöat in på a/f och inte lambdavärde) men även om jag ser att den går för fett så kan jag inte göra så mycket åt det om jag inte har en box jag kan mappa... Visst, man kan ju sänka bränsletrycket med en justerbar regulator så den leanar ut på topp och träffar rätt i a/f där (om min reagerar likadant som din på ändringarna) men det är ju inte säkert att den går för fett hela vägen. Och med justerad regulator ändrar man a/f i hela registret. Och går den snålt på låg last så blir det gärna ryckigt.

Jahopp, en annan box då. Eller den där piggyback-boxen. Unichip. Såg att TS-motor i Åstorp håller på med dem och TS har jag gott förtroende för. Nära är det också :-D Jag har dock ingen erfarenhet av Unichip och inte hört talas om det heller... Vad brukar det gå på inklusive mappning?
Jag skrev ovan att det brukar handla om halva priset för ett UNI-chip - jag hade ett först, och jag fick lika mycket effekt men valde senare att uppgradera pga andra skäl. TS brukar vara resonabel så Du kan säkert få ett bra 'paketpris'...
Anders Johansson
Bjärred
andersjson@live.com
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: lyfta toppen på Elise S2 med Rovermotor + lite trim

Post by lahi »

Stefan_A wrote:Då har du säkert redan varit inne på den här sidan: http://www.dvapower.co.uk

Har inte uppdaterats på länge men där står en del läsvärt i alla fall. Engelsmän och internet är inte alltid kompatibla så det är inte omöjligt att företaget är i full gång hemsidan till trots...
Japp, där har jag varit och har blivit ständigt återkommande dit också eftersom det är en fruktansvärt bra sida för info. Han verkar veta vad han pratar om :-D
Kittet som heter K13A verkar vettigt. 1050 pund + installationskit på 130 pund. Så runt 13000 men då måste toppen skickas till England. Om man kollar på Eliseparts vad ett par Piper kammar kostar och drar av det från kostnaden för kittet så gör han en, vad jag uppfattar som väldigt bra och påläst, portning för 6500 kr. Låter billigt. Finns det någon som portar i Sverige för det priset? Eller måste jag damma av mina egna gamla portningskunskaper om jag inte skickar till England  :nono: Det var länge sedan... men bra blev det. Kanske hade tur med de topparna  :bigl:

Priserna från sidan verkar vara från 2013 men det har väl inte hänt så mycket sedan dess.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: lyfta toppen på Elise S2 med Rovermotor + lite trim

Post by lahi »

Rossi wrote: Jag skrev ovan att det brukar handla om halva priset för ett UNI-chip - jag hade ett först, och jag fick lika mycket effekt men valde senare att uppgradera pga andra skäl. TS brukar vara resonabel så Du kan säkert få ett bra 'paketpris'...
Jag såg det men jag visste inte vad ett Emerald kostade. Men 5000-7500 då om min Emerald-uppskattning stämde. Rätt ok ändå. Får man fråga varför du bytte sen?
Jag ska ringa TS och kolla vad de säger om det hela.

Förresten, var ute 25 mil igår med bilen varav 20 mil på väldigt krokiga vägar. Fasen vad rolig den är :-D
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: lyfta toppen på Elise S2 med Rovermotor + lite trim

Post by Cat7even »

Dva och kiwirog ( sabreheads ) har ganska långa ledtider.
Om jag vore dig skulle jag hellre köpa en topp i England skicka till någon av dom för fixning. Ring och prata med dom om de har en topp liggandes. Det sägs att bottendelen är ok för 160 har som den är.
Kanske höra efter med british sportcars center? I Skåne? Har för mig att de kan göra vid en topp.
Vid egen portning så titta även över ventilstorleken
(Eventuellt kan jag tänka mig skiljas från en originaltopp mot ersättning)
Fördelen är att du kan köra med bilen tills dess att toppen kommer tillbaka.
En portad topp med andra kammar drar till 7000 utan att tveka. Stor skillnad mot orgmotorn.
Emerald är ibland en förutsättning då man kan hamna utanför mems parametrar med en motor som blir omöjlig att få igenom besiktningen. Been there got the T-shirt.
Ett annat alternativ är att skaffa en VVc motor.
Hth
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: lyfta toppen på Elise S2 med Rovermotor + lite trim

Post by lahi »

Cat7even wrote:Dva och kiwirog ( sabreheads ) har ganska långa ledtider.
Om jag vore dig skulle jag hellre köpa en topp i England skicka till någon av dom för fixning. Ring och prata med dom om de har en topp liggandes. Det sägs att bottendelen är ok för 160 har som den är.
Kanske höra efter med british sportcars center? I Skåne? Har för mig att de kan göra vid en topp.
Vid egen portning så titta även över ventilstorleken
(Eventuellt kan jag tänka mig skiljas från en originaltopp mot ersättning)
Fördelen är att du kan köra med bilen tills dess att toppen kommer tillbaka.
En portad topp med andra kammar drar till 7000 utan att tveka. Stor skillnad mot orgmotorn.
Emerald är ibland en förutsättning då man kan hamna utanför mems parametrar med en motor som blir omöjlig att få igenom besiktningen. Been there got the T-shirt.
Ett annat alternativ är att skaffa en VVc motor.
Hth
Jag har jagat topp på diverse ställen. Hittade en vvc-topp i England men han ville inte skicka alls. Min bror bor i England men det blev för omständigt för honom att åka och hämta den.
Men dva eller sabre heads borde ju ha något liggande.

Meeeeen, jag är allt mer lockad att porta själv. Jag har portat några toppar innan till både bilar och motorcyklar och det blev rätt bra om jag får skryta lite

Det tar dock en bra stund så att ha en extra topp att porta hade suttit fint.

En vvc-topp med dess större ventiler hade varit trevligt men den måste ha andra kammar och en sån där vvc blanking kit för en tusing till för att funka ihop med min motor. Annat alternativ är ju då en original ej vvc-topp att porta men den vill jag ändå ha andra kammar i. Och det sitter mindre ventiler i än vvc-grejorna. Kanske räcker bra ändå med en portning och kammar.

Vad är det för topp du har liggande och vad vill du ha för den? Kammar behöver jag ju inte men ventiler och det där hade varit bra så jag kan fixa och trixa där också.

Är det pipers kammar för 450 pund som gäller eller finns det andra alternativ förutom original?

Får kanske bli emerald eller unichip sen ändå. Får se.

Har fått för mig att det kan vara lite klurigt att stoppa i en vvc-motor i en icke vvc bil? Kabelhärva eller nåt var det.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: lyfta toppen på Elise S2 med Rovermotor + lite trim

Post by Cat7even »

Hej Lars
Standard topp som tär tagen av min bil när trimtoppen kom på plats
jag kan fota den om du är intresserad. Om du kan portning så antar jag att samtidigt (låta) fräsa ur för större ventiler inte skall vara något problem?
Ventiler finns ju på hyllan.
Pris?
Vad är rimligt?
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: lyfta toppen på Elise S2 med Rovermotor + lite trim

Post by lahi »

Cat7even wrote:Hej Lars
Standard topp som tär tagen av min bil när trimtoppen kom på plats
jag kan fota den om du är intresserad. Om du kan portning så antar jag att samtidigt (låta) fräsa ur för större ventiler inte skall vara något problem?
Ventiler finns ju på hyllan.
Pris?
Vad är rimligt?
Hej!

Nä, fräsa för större ventiler är inget problem. Halmstad Motorslip har jag inom 5 km. Det går ju att gå upp i ventilstorlek utan att byta säten. Men nackdelen är att det medför så mycket annat.
Fräsa sätena kostar ca 1200 kr. Ska jag fräsa för större ventiler så hamnar det på runt 3000 kr. Sen tillkommer ventiler för ytterligare 3000 kr. Och då är jag inte ens uppe i VVC-ventilstorlek. Då skulle jag lika gärna kunna porta en VVC-topp och montera tillsammans med andra kammar (vilket jag ändå vill ha) men med större ventiler, portning, andra kammar och 52 mm spjällhus så är det lite väl mastigt för original ecu och jag behöver nog eftermarknadssprut. Även med en portad VVC-topp (som redan har rätt stora ventiler) verkar det vara ett gränsfall med ecu:n. Men en topp med original ventilstorlek verkar den klara.

Så antingen:
Porta originaltopp
Fräsa säten 30-45-60 och slipa 30-gradaren på ventiltallriken.
Piper 270 kammar
52 mm spjällhus

Eller:
Porta originaltopp
Fräsa för större ventiler
I med större ventiler
Piper 270 eller 285 kammar
52 mm spjällhus
Programmerbar ECU

Eller:
Porta VVC-topp
Piper 270 eller 285 kammar
52 mm spjällhus
Programmerbar ECU

Alternativ 1 är billigast. Runt 7000:- om jag portar själv i min egen topp.
Alternativ 2 runt 20-25000:- om jag portar själv i min egen topp.
Alternativ 3 runt 17-22000:- om jag portar själv räknat med 3000 kr för en VVC-topp eftersom jag inte har en sådan...

Sååååå summan av kardemumman är att om jag portar en originaltopp och inte stoppar i större ventiler så kommer jag undan mycket billigare. Frågan är om mellanskillnaden i prestanda mellan alternativ 1 och 2 eller alternativ 1 och 3 är så stora så det är en befogad operation?

Pris på din topp? Jadu. You tell me :winking: Jag vill ju komma undan så billigt som möjligt :winking:
Last edited by lahi on Tue 23 Aug, 2016 09:37, edited 1 time in total.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests