lyfta toppen på Elise S2 med Rovermotor + lite trim

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: lyfta toppen på Elise S2 med Rovermotor + lite trim

Post by Cat7even »

Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: lyfta toppen på Elise S2 med Rovermotor + lite trim

Post by lahi »

Cat7even wrote:VVC topp  :up:
map ventiler http://www.sabre-heads.co.uk/9.html

Vvc-topp hade varit fint men då måste jag nog ha annat sprut. Pratade med TS Motor idag. 16000 går det på att installera och mappa ett Emeraldsystem. Inklusive hårdvaran då.
Tack för länken! Men ska jag gå den vägen med större ventiler också så är det definitivt annat sprut som gäller.

Sååååå, vad ville du ha för din topp? :evilgrin10:
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: lyfta toppen på Elise S2 med Rovermotor + lite trim

Post by Cat7even »

köpt motor för 5000:- resterande blir ju mer eller mindre värdelöst
Kollar skick och återkommer
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: lyfta toppen på Elise S2 med Rovermotor + lite trim

Post by lahi »

Cat7even wrote:köpt motor för 5000:- resterande blir ju mer eller mindre värdelöst
Kollar skick och återkommer
Perfekt. Jag väntar med spänning :winking:
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
User avatar
Jocke_D
Stamgäst
Posts: 30
Joined: Thu 10 Dec, 2015 08:41
Contact:

Re: lyfta toppen på Elise S2 med Rovermotor + lite trim

Post by Jocke_D »

Lasse, du är ju inte direkt ovan med turbokonverteringar :)
Har följt Gixxer- och skoterbygget länge och vet vad du går för - seså, sätt igång och fläkta lite nu :)  :race:
Speedster - kompressor mm
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: lyfta toppen på Elise S2 med Rovermotor + lite trim

Post by lahi »

Jocke_D wrote:Lasse, du är ju inte direkt ovan med turbokonverteringar :)
Har följt Gixxer- och skoterbygget länge och vet vad du går för - seså, sätt igång och fläkta lite nu :)  :race:
Där ser man :-D Kul att du följt de trådarna! Hänger du på sporthoj.com? Jo, jag har byggt en del turbobyggen och diverse andra roligheter och gillar just överladdning. Suzukin är klar och skotermotorhojen tar nog två år till men det går fort.
Jag har faktiskt varit inne på överladdning av Lotusen. Kanske inte turbo på denna, men i alla fall kompressor. Även om jag gillar turbo mer. Men i kurvorna är det nog vettigare med kompressor i alla fall på en sån här bil. Tänkte kanske jaga kammar till den motorn som sitter i nu och skaffa en annan motor att överladda som jag bara kan "hinka" i när den är klar.
Själva bygget av alltihopa ser jag inte som några problem eftersom jag gjort sådant förr, men det jag tycker är krångligt är det elektroniska. Förgasarnörd som jag är  :bigl: Sånt har jag lämnat bort till andra tidigare. Jag är mer vinkelslip och svetsmänniska. Men som tur är finns det ju folk som kan sprutbiten. Emerald känns vettigast då men det är ju ändå 16000 kr. Kanske 16000 oundvikliga kronor, men ändå.

Men om man ser till mina tidigare projekt så kan detta bara sluta på ett sätt. Överladdning. Massor. Laddade 2,3 bar i motorcykeln. Kan man slå det med bilen tror du  :bigl:
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
User avatar
Jocke_D
Stamgäst
Posts: 30
Joined: Thu 10 Dec, 2015 08:41
Contact:

Re: lyfta toppen på Elise S2 med Rovermotor + lite trim

Post by Jocke_D »

Jorå, sedan pre-krasch faktiskt - https://www.sporthoj.com/profil/33
Väldigt inaktiv sedan några år men kollar till Dr_C, Jörgen och dig lite nu och då.

Kanske är ute och cyklar nu men finns inte K-motorn med turbo i Rover 75? Vad sägs om att leta reda på en sån och utgå från. Kanske blir billigare/enklare.
Speedster - kompressor mm
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: lyfta toppen på Elise S2 med Rovermotor + lite trim

Post by lahi »

Jocke_D wrote:Jorå, sedan pre-krasch faktiskt - https://www.sporthoj.com/profil/33
Väldigt inaktiv sedan några år men kollar till Dr_C, Jörgen och dig lite nu och då.

Kanske är ute och cyklar nu men finns inte K-motorn med turbo i Rover 75? Vad sägs om att leta reda på en sån och utgå från. Kanske blir billigare/enklare.
Se på fasen! Du reggade dig 5 månader innan mig på sporthoj.com  :bigl: Trevligt forum.

Jag har inte uppdaterat tvåtaktstråden på ett tag. Vintern ägnades åt att kräma ur ännu mer effekt ur turbohojen samt att renovera Husabergen efter ett motorhaveri delux. Men snart ska jag gå på 700:an igen :-D

Jo, der finns en turboversion av Rover K. 150 hk så 10 hk mindre än vvc sugis. Hur man får ihop den med original kabelhärva vetefasen. Emerald borde ju funka där också men funkar den med laddtryck? Den motorn verkar tåla chippning till 190 hk bra med styrsystemet som sitter i den men det kan man väl inte hoppas att man kan skarva på...

Hur som helst så pallar motorinnehållet en del och då slipper jag skaffa lågkompskolvar, stakar och foder. 190-200 hk räcker nog rätt långt :bigl:

Turbon kan man ju lägga på hyllan och montera kompressor istället. Tur jag har en egen fräs :winking:
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: lyfta toppen på Elise S2 med Rovermotor + lite trim

Post by Cat7even »

Hmm
Har kommit på vad jag vill ha för toppen.
Du får den gratis!
Men du får också en topp till att göra iordning på den toppen är ditt arbete gratis prtning m m men delar pröjsar jag deal?
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: lyfta toppen på Elise S2 med Rovermotor + lite trim

Post by lahi »

Cat7even wrote:Hmm
Har kommit på vad jag vill ha för toppen.
Du får den gratis!
Men du får också en topp till att göra iordning på den toppen är ditt arbete gratis prtning m m men delar pröjsar jag deal?
Jag är lockad av erbjudandet men jag har inte portat just Rover K topp tidigare. Jag kan ju porta min topp först, montera och verifiera att det blev som det skulle men att göra jobb till andra är jag tyvärr lite restriktiv med. Jag har knappt tid till mina egna projekt och när jag vill sätta ihop min och leka med den så har jag fortfarande måsten kvar. Med tre små barn hemma är garagetiden minimal och då blir det lätt långliggare och dåligt samvete för att det tar sån tid. Sen vill jag vara säker på kvaliteten av jobbet också. Så jag tackar för erbjudandet men avböjer  :beer:
Lättare för mig att köpa en topp för då är måstena borta.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: lyfta toppen på Elise S2 med Rovermotor + lite trim

Post by Cat7even »

Tiden är inget problem
Hör av dig om du ändrar dig  :up:
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests