Jo, till frågan.
Bilen går bra trots sina 122 hk men man vänjer sig lite mellan kurvorna. Det sitter luft och buller på den (Hurricane induction kit och Janspeed avgassystem) och jag funderar på större spjällhus, trophy 160 eller vad det nu hette på Eliseparts, andra kammar, Piper 270(?), och kanske en portning antingen med standard eller större ventiler. De verkar må bra av större ventiler.
Borde man hamna runt 150 hk då? Inte sugen på att lägga de extra pengarna för ett Emeraldsystem plus mappning. Eller är det kanske värt det? Svårt att svara på kanske.
Är det några fallgropar jag bör undvika när jag skruvar med motorn? Jag har skruvat rätt mycket med andra motorer tidigare (iofs mest motorcyklar men även några bilbyggen) men jag har aldrig skruvat i Rover K.
Byter man topp med motorn i bilen? Kommer man åt det? Även utan att ta bort bakre delen av karossen?
Är det straight forward skruvande likt de flesta andra motorer? Bör jag byta topplocksbultar och packning samtidigt?
Om jag inte kör med Emerald, bör jag göra något med bränslesystemet så det räcker för den ökade effekten? Jag har sett att en del tar ut runt 150 hk med original sprut så det bör funka?
Många frågor och mycket text men det får ni stå ut med