Komotec Phase 1K Elise "210K Turbodrive"

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Komotec Phase 1K Elise "210K Turbodrive"

Post by Christopher Zell »

Finns det någon i Sverige som kör kompressorkitet från Komotec?

Läser man på andra forum så sägs det ofta att 200 hk är gränsen för kolvarna på VVC motorerna medan Komotec kitet verkar bibehålla bottendelen original.

Vore kul att höra lite om erfarenhet ur verkligheten.

/C
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
kanzie
Stamgäst
Posts: 57
Joined: Fri 31 May, 2013 16:13
Location: Malmö
Contact:

Re: Komotec Phase 1K Elise "210K Turbodrive"

Post by kanzie »

Jag är också nyfiken. Har varit i kontakt med dem ang att få upp hp och sänka rpm när andra cam:en kickar in då det är på tok för högt i oem. De var hjälpsamma men väldigt mån om att kränga kit vilket var en varningsflagga för mig. Oavsett vad jag ställde för frågor så svarade de är det inte var några problem. När man skrapade lite mer på ytan visade det sig att åtminstone deras kompressorkit med intercooler inte är rekommenderar att köra landsväg med om man inte är beredd på att bli stående. De ville/kunde inte säga exakt vad de menar med detta men kommentaren var "as long as you don't drive long distance on autobahn you are fine". Det duger inte för mig dock då jag vill få mer kräm men inte på bekostnad av en bil som blir Frankensteins monster.

Tills vidare får det bli hurricane insug och larini exhaust. Vill jag ha komlressor verkar det bästa vara att skaffa exige som är byggd för det.

Håll gärna tråden igång med vad du får reda på.
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Komotec Phase 1K Elise "210K Turbodrive"

Post by oodsell »

Sorry, jag blandade ihop "kanzie" med "Zkrappie" i mitt tidigare inlägg, så jag har tagit bort det.
Last edited by oodsell on Thu 07 Apr, 2016 21:36, edited 1 time in total.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: Komotec Phase 1K Elise "210K Turbodrive"

Post by Christopher Zell »

Kanzie men du har väl toyotasnurra? De bägge motorerna beter sig ju lite olika.
Har läst om en del som haft strul med deras kit för lilla Toyotamotorn 136 hk men hittar lite på k serien.
Men ett sånt svar som du fått avskräcker helt klart.
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Komotec Phase 1K Elise "210K Turbodrive"

Post by Cat7even »

Hej Christopher
Kompressor och k serie sök på Ive på seloc det finns lite att hämta. För mer spännande :shock: info sök på turbotoaster för ett alternativt sätt att gå tillväga. Men har inte din bil varit tillräckligt länge i verkstan?  :wave:

Kanzie (har du ett riktigt namn) Duger ett lotus sport kit?
http://www.seriouslylotus.com/track-rac ... a-n-a-cars
http://www.lotuscars.com/ownership/perf ... ccessories

MVH Johan
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: Komotec Phase 1K Elise "210K Turbodrive"

Post by Christopher Zell »

Johan, jag hinner ju ändå aldrig köra så lika bra jag köper grejer - för varje gång jag hinner köra bilen inser jag ju själv att jag har nog med klös i bilen för min "talang"  :bigl:

Fick svar från Komotec - i princip svarar dem att deras kit är jättepålitligt och att de bara har bra erfarenheter men att kitet inte är lämpat för en track day bil utan för road use. Vad det sen innebär står höljt i dunkel.
Har läst flitigt både ives och turbotoasters inlägg. Men det är just det där jag inte pallar med, ska det vara så ska det vara så nära färdigt kit man kan komma.

Sen kan man ju alltid drömma om en VGK 2.0 motor....mumma......
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Komotec Phase 1K Elise "210K Turbodrive"

Post by Cat7even »

Christopher Zell wrote:Johan, jag hinner ju ändå aldrig köra så lika bra jag köper grejer - för varje gång jag hinner köra bilen inser jag ju själv att jag har nog med klös i bilen för min "talang"  :bigl:

Fick svar från Komotec - i princip svarar dem att deras kit är jättepålitligt och att de bara har bra erfarenheter men att kitet inte är lämpat för en track day bil utan för road use. Vad det sen innebär står höljt i dunkel.
Har läst flitigt både ives och turbotoasters inlägg. Men det är just det där jag inte pallar med, ska det vara så ska det vara så nära färdigt kit man kan komma.

Sen kan man ju alltid drömma om en VGK 2.0 motor....mumma......
:laugh:  :up:
VGK bör man nog låta dom göra motor helt färdig.
Tänkte åka upp i juni till Gelleråsen för och titta på historisk racing kanske göra en Lotus utflykt av det?
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Komotec Phase 1K Elise "210K Turbodrive"

Post by Cat7even »

Cat7even wrote:
Christopher Zell wrote:Johan, jag hinner ju ändå aldrig köra så lika bra jag köper grejer - för varje gång jag hinner köra bilen inser jag ju själv att jag har nog med klös i bilen för min "talang"  :bigl:

Fick svar från Komotec - i princip svarar dem att deras kit är jättepålitligt och att de bara har bra erfarenheter men att kitet inte är lämpat för en track day bil utan för road use. Vad det sen innebär står höljt i dunkel.
Har läst flitigt både ives och turbotoasters inlägg. Men det är just det där jag inte pallar med, ska det vara så ska det vara så nära färdigt kit man kan komma.

Sen kan man ju alltid drömma om en VGK 2.0 motor....mumma......
:laugh:  :up:
Fråga komtec om kompressorkitet till 136 hästars toyotamotorn så säger de nog samma sak............
VGK bör man nog låta dom göra motor helt färdig.
Tänkte åka upp i juni till Gelleråsen för och titta på historisk racing kanske göra en Lotus utflykt av det?
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: Komotec Phase 1K Elise "210K Turbodrive"

Post by Christopher Zell »

Frågade efter ett förtydligande vad dem menade med inte för track day - då svarade han "I would not recommend building a track day car with a Rover engine". :-D

Skulle vara kul att kasta in den brandfacklan på seloc :happy07:

Historisk racing är kul, gelleråsen lagom långt så med lite planering kan det vara görbart. Får höras mer om det.
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
kanzie
Stamgäst
Posts: 57
Joined: Fri 31 May, 2013 16:13
Location: Malmö
Contact:

Re: Komotec Phase 1K Elise "210K Turbodrive"

Post by kanzie »

Cat7even wrote:Hej Christopher
Kompressor och k serie sök på Ive på seloc det finns lite att hämta. För mer spännande :shock: info sök på turbotoaster för ett alternativt sätt att gå tillväga. Men har inte din bil varit tillräckligt länge i verkstan?  :wave:

Kanzie (har du ett riktigt namn) Duger ett lotus sport kit?
http://www.seriouslylotus.com/track-rac ... a-n-a-cars
http://www.lotuscars.com/ownership/perf ... ccessories

MVH Johan

Visst har jag det, Christian heter jag alltsom oftast men mitt smeknamn är Kanzie så jag lyss till bägge.
Det här verkar ju riktigt trevligt. Ju mer jag läser och ju mer jag pratar med Komo-tec desto mer osäker blir jag på att det är ett särskilt bra eller hälsosamt sätt framåt. Däremot känns ju officiellt retrofit kit från Lotus som att det inte kan bli fel om än att jag tycker det verkar konstigt att de kan kräma ur 220hp utan att lägga till en IC men de vet vad de håller på med så jag ska inte ifrågasätta det mer.

Är det någon som vet om detta SC-kit är gatulagligt i Sverige och i Tyskland. Alla roliga tillbehör jag hitills tittat på har visat sig inte vara TÜV-godkända (besiktningen i Tyskland) och därmed inget jag kan installera. Även om det är lätt att ta av ett avgassystem så slutar försäkringar gälla och jag har inget garage. Men officiella Lotusgrejer tycker jag borde vara godkänt?
kanzie
Stamgäst
Posts: 57
Joined: Fri 31 May, 2013 16:13
Location: Malmö
Contact:

Re: Komotec Phase 1K Elise "210K Turbodrive"

Post by kanzie »

Christopher Zell wrote:Johan, jag hinner ju ändå aldrig köra så lika bra jag köper grejer - för varje gång jag hinner köra bilen inser jag ju själv att jag har nog med klös i bilen för min "talang"  :bigl:

Fick svar från Komotec - i princip svarar dem att deras kit är jättepålitligt och att de bara har bra erfarenheter men att kitet inte är lämpat för en track day bil utan för road use. Vad det sen innebär står höljt i dunkel.
Har läst flitigt både ives och turbotoasters inlägg. Men det är just det där jag inte pallar med, ska det vara så ska det vara så nära färdigt kit man kan komma.

Sen kan man ju alltid drömma om en VGK 2.0 motor....mumma......
Lustigt, när jag mailade dem nyss fick jag diametralt motsatt information. Det dög för track days men jag ska inte ta ut den på vägarna och köra några längre sträckor. Men alla var supernöjda och det är jättepålitligt, trots att det tydligen förhindrar att jag använder bilen som just en bil. Jag vet inte, tycker Komo-tec verkar lite fishy efter mina olika mailväxlingar med dem. Inte att de inte vet vad de håller på med men för någon som mig, som vill göra bilen bättre, inte bara snabbare låter det som att de har lite för mycket garage i händerna. Jag lutar nu åt att spara ihop till Lotus egna retrofit-kit som Johan tipsade om och nu försöker jag läsa mig till om det ingreppet kan innebära något problem för motor eller bil.
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Komotec Phase 1K Elise "210K Turbodrive"

Post by Cat7even »

kanzie wrote:
Christopher Zell wrote:Johan, jag hinner ju ändå aldrig köra så lika bra jag köper grejer - för varje gång jag hinner köra bilen inser jag ju själv att jag har nog med klös i bilen för min "talang"  :bigl:

Fick svar från Komotec - i princip svarar dem att deras kit är jättepålitligt och att de bara har bra erfarenheter men att kitet inte är lämpat för en track day bil utan för road use. Vad det sen innebär står höljt i dunkel.
Har läst flitigt både ives och turbotoasters inlägg. Men det är just det där jag inte pallar med, ska det vara så ska det vara så nära färdigt kit man kan komma.

Sen kan man ju alltid drömma om en VGK 2.0 motor....mumma......
Lustigt, när jag mailade dem nyss fick jag diametralt motsatt information. Det dög för track days men jag ska inte ta ut den på vägarna och köra några längre sträckor. Men alla var supernöjda och det är jättepålitligt, trots att det tydligen förhindrar att jag använder bilen som just en bil. Jag vet inte, tycker Komo-tec verkar lite fishy efter mina olika mailväxlingar med dem. Inte att de inte vet vad de håller på med men för någon som mig, som vill göra bilen bättre, inte bara snabbare låter det som att de har lite för mycket garage i händerna. Jag lutar nu åt att spara ihop till Lotus egna retrofit-kit som Johan tipsade om och nu försöker jag läsa mig till om det ingreppet kan innebära något problem för motor eller bil.
Det är ju för olika motorer det ena för en rover snurra (Christopher) det andra för toyota.
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Komotec Phase 1K Elise "210K Turbodrive"

Post by Cat7even »

kanzie wrote:
Cat7even wrote:Hej Christopher
Kompressor och k serie sök på Ive på seloc det finns lite att hämta. För mer spännande :shock: info sök på turbotoaster för ett alternativt sätt att gå tillväga. Men har inte din bil varit tillräckligt länge i verkstan?  :wave:

Kanzie (har du ett riktigt namn) Duger ett lotus sport kit?
http://www.seriouslylotus.com/track-rac ... a-n-a-cars
http://www.lotuscars.com/ownership/perf ... ccessories

MVH Johan

Visst har jag det, Christian heter jag alltsom oftast men mitt smeknamn är Kanzie så jag lyss till bägge.
Det här verkar ju riktigt trevligt. Ju mer jag läser och ju mer jag pratar med Komo-tec desto mer osäker blir jag på att det är ett särskilt bra eller hälsosamt sätt framåt. Däremot känns ju officiellt retrofit kit från Lotus som att det inte kan bli fel om än att jag tycker det verkar konstigt att de kan kräma ur 220hp utan att lägga till en IC men de vet vad de håller på med så jag ska inte ifrågasätta det mer.

Är det någon som vet om detta SC-kit är gatulagligt i Sverige och i Tyskland. Alla roliga tillbehör jag hittills tittat på har visat sig inte vara TÜV-godkända (besiktningen i Tyskland) och därmed inget jag kan installera. Även om det är lätt att ta av ett avgassystem så slutar försäkringar gälla och jag har inget garage. Men officiella Lotusgrejer tycker jag borde vara godkänt?
Hej Christian
Bara så att du slipper heta Lisa  :wave: ( Vilket är ett namn som redan finns i klubben även om Elisa vore än mer kul  :up:)
Är bilen reggad i Tyskland?

Lagligt i Sverige, ingen aning. får man ens göra något? Bilarna tenderar ju att vara helbilsgodkända.
När det gäller Lotus kittet så hade jag hört efter med importören. Antar att de flesta som bygger om inte ändrar något i fordonets identitet.

Komotecs ombyggnationer skulle jag tro har tuv godkännande då exempelvis bromsbelägg måste ha tuv för bilen de sitter på.
http://komo-tec.com/Shop/Elise/MK2-Toyo ... -30PS.html
ger ju i texten fog för att det är så. Inkluderar en omställning av kammen på 4200 varv så borde det ju passa dig perfekt. 6000 euro klappat och klart.... ( som en halv s1 :banghammer: ) Det är Lotus kitet som monteras
Att få ut pållarna utan IC är nog inget problem. Att få ut dom under lång tid som på en bana är nog svårt då insugstemperaturerna lär ställa till det efter längre tider på fullvarv. Däri ligger nog en hel del i varför det inte rekommenderas för bana.
Ser fram emot och läsa vad det blir.  :up:
Edit för mer mos
http://www.hangar111.com/shop/601-komo- ... r-kit.html
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: Komotec Phase 1K Elise "210K Turbodrive"

Post by Christopher Zell »

Precis som johan skriver, problemet utan IC är att du tappar effekt efter en stund.

Jag vill minnas att lotuskitet går att regga in i sverige då bägge varianter erbjuds från fabrik och lotus kan ställa ut ett coc för kompressorvarianten att regbesikta med.

Fanns nån tråd om detta här eller om det var på rejsa.
Men samtidigt 6.000€ då kan du lika gärna sälja din bil eller byta in den i uk om den är högerstyrd fortfarande och skaffa en fabrikskompressorbil.
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests