Min Evora har kylvattenuppvärmt spjällhus (throttle body), och jag antar att även Evora S och Exige har detta. Anledningen är förstås att minska risken för isbildning under vinterkörning. För de som inte kör på vintern känns det lite fånigt att först sträva efter kalluft in, och sedan värma upp den i onödan. Hur gör ni andra, har ni kopplat bort förvärmningen ?
Det sägs att 10 grader temp.skillnad gör 2% på motoreffekten. I praktiken kanske inte det märks. Frågan är ju hur mycket luften hinner värmas upp vid passage genom spjällhuset. Resten av insugningssytemet är ju ändå varmt. Någon i USA hade provat att jämföra temperaturen på spjällhuset
omedelbart efter körning , med resp. utan förvärming, och rapporterade att skillnaden var mycket stor !
Synpunkter ?
V6:ans förvärmda spjällhus
Re: V6:ans förvärmda spjällhus
Det du säger verkar ju logiskt. Jag föreslår att du testar och blir det en klar förbättring så kan jag kopiera din lösning, precis som jag gjorde med backventilen för att motverka kalla fötter
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Who is online
Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 4 guests