Aj då. Men då har du ju ett nytt och fint batteri i vart fall.
Ett plus med att flytta batteriet till motorrumet är att Elisens bagageutrymme nu nästan håller kombi-klass
Racingbatterier, tips?
Re: Racingbatterier, tips?
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
- Christopher Zell
- Forumberoende
- Posts: 257
- Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Racingbatterier, tips?
Efter att det stått hemma en dag I värmen så hade spänningen gått upp nog för att laddaren skulle vilja börja ladda det igen så vi får se om jag får det fullt igen. Kan ju vara bra att ha ett i reserv, fick ett jäkligt bra pris på Eurocarparts som lägligt nog hade 15% rabatt dessutom.
De var billiga på frakten också.
De var billiga på frakten också.
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
VX220 Turbo
Re: Racingbatterier, tips?
Om någon skulle vara intresserad så har jag kvar pappersmallen som tjänade som förlaga till verkstaden som gjorde batterilådan. Kan skicka den i så fall, meddela mig bara.
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Re: Racingbatterier, tips?
Jeg vil gerne gøre opmærksom på Shorai batterier, som er af LiFe typen. De er ekstremt små og lette og i carbonkasse. De kan fås med poler, som man ønsker det. De kan lægges ned, stå på hovedet og meget andet. De er helt forseglede og vedligeholdelsesfrie.
Terminaler kan skiftes til andre typer ved iskruning.
De er endog meget strømstærke, og kan slet ikke sammenlignes med f.eks. gel eller agm batterier, som har langt svagere Ah i startstrøm. Volten er en lille smule højere.
De er ikke på ret mange ampere, men til ræs betyder det heller ikke så meget. Typisk er det mellem 1 og 3 kilo. Største er på 27 Ah, men 2 kan kobles sammen, om man ønsker det. Jeg har det selv, og har fungeret meget godt i 8 år.
Det skal stort set aldrig lades, men hvis man skal lade, er det KUN med almindelig gammeldags lader eller Shorais egen, som også kan balancere det. Ikke noget med smartladere a la ctek eller andre.
Absolut et kig værd.
M.v.h.
Jacques.
Terminaler kan skiftes til andre typer ved iskruning.
De er endog meget strømstærke, og kan slet ikke sammenlignes med f.eks. gel eller agm batterier, som har langt svagere Ah i startstrøm. Volten er en lille smule højere.
De er ikke på ret mange ampere, men til ræs betyder det heller ikke så meget. Typisk er det mellem 1 og 3 kilo. Største er på 27 Ah, men 2 kan kobles sammen, om man ønsker det. Jeg har det selv, og har fungeret meget godt i 8 år.
Det skal stort set aldrig lades, men hvis man skal lade, er det KUN med almindelig gammeldags lader eller Shorais egen, som også kan balancere det. Ikke noget med smartladere a la ctek eller andre.
Absolut et kig værd.
M.v.h.
Jacques.
Jacques
Re: Racingbatterier, tips?
Jag tänkte byta till ett Shorai när jag lärt mig växla.. Här är största och finns med poler åt båda hållen
http://shop.nfracing.se/epages/nfracing ... X36L3-BS12
http://shop.nfracing.se/epages/nfracing ... X36L3-BS12
-- OSKAR --
Who is online
Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 11 guests