Racingbatterier, tips?
Racingbatterier, tips?
Håller på att trixa med enklare borttagning av bakskalet på min Elise S2a, är i stort klar, men jag tänker att det vore gott att få bort batteriet från bagageutrymmet och placera det i motorrummet istället. Har någon av er några tips att komma med?
Prisvärda,små och lätta racingbatterier och även om det finns typ någon färdig hållare eler annan lösning för t ex höger främre hörn av motorrumet, som skulle kunna vara en tänkbar placering i Elisen?
Prisvärda,små och lätta racingbatterier och även om det finns typ någon färdig hållare eler annan lösning för t ex höger främre hörn av motorrumet, som skulle kunna vara en tänkbar placering i Elisen?
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3658
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Racingbatterier, tips?
Man måste gräva en del för att hitta rätt vad det gäller batterier.
Storlek, polutseende, vikt och kapacitet är kanske de grejer som är intressantast.
- Storlek är kanske inte så viktigt om man skall flytta batteriet från sin ordinarie position.
- Polutseendet kanske kräver att man byter kontaktdon, vid flytt måste du kanske byta kablarna ändå så de får rätt längd (längre kablar bör vara grovare så man inte förlorar motstånd).
- Vikten gör att man vill komma bort ifrån vanliga blybatteri, välj AGM, GEL eller något annat.
- Kapaciteten bör inte vara allt för liten jämfört med original, har du bilstereo kanske du inte skall minska kapaciteten.
Att specialtillverka ett batterifäste bör inte vara något problem, tänk på att det är mycket vikt som skall bli kvar vid en krock, gör det stabilt!
Hangar111 har batteri som de anser lämpliga för race (kan inte se hur många Ah det har): http://www.hangar111.com/shop/216-motor ... ttery.html
Storlek, polutseende, vikt och kapacitet är kanske de grejer som är intressantast.
- Storlek är kanske inte så viktigt om man skall flytta batteriet från sin ordinarie position.
- Polutseendet kanske kräver att man byter kontaktdon, vid flytt måste du kanske byta kablarna ändå så de får rätt längd (längre kablar bör vara grovare så man inte förlorar motstånd).
- Vikten gör att man vill komma bort ifrån vanliga blybatteri, välj AGM, GEL eller något annat.
- Kapaciteten bör inte vara allt för liten jämfört med original, har du bilstereo kanske du inte skall minska kapaciteten.
Att specialtillverka ett batterifäste bör inte vara något problem, tänk på att det är mycket vikt som skall bli kvar vid en krock, gör det stabilt!
Hangar111 har batteri som de anser lämpliga för race (kan inte se hur många Ah det har): http://www.hangar111.com/shop/216-motor ... ttery.html
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Re: Racingbatterier, tips?
Tack!
Som vanligt då så finns det inga räta linjer, utan ska det va så ska det va krokigt och snårigt. Börjar lära mig efter ett par års ägande av den skramlande styrénbaljan
Som vanligt då så finns det inga räta linjer, utan ska det va så ska det va krokigt och snårigt. Börjar lära mig efter ett par års ägande av den skramlande styrénbaljan
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Re: Racingbatterier, tips?
Japp, då var det beställt ett lättviktsbatteri, via en trevlig kille som heter Pontus på Westcoast motors, till riktigt bra pris: http://www.westcoastmotorsport.org/#!shop/c1cfx
Så blir det till att klura lite på placering och fästanordning. Ett moment mindre sedan att greja när bakskalet ska av och på
Så blir det till att klura lite på placering och fästanordning. Ett moment mindre sedan att greja när bakskalet ska av och på
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Re: Racingbatterier, tips?
Bra val av batteri. Jag har använt Odyssey till min bil i 6 år. Fördelen är
mot ett traditionellt blybatteri att du kan montera det stående eller liggande.
Inga problem med effekten heller. Drar runt min 2,3 motor utan problem.
hälsn
Lasse H
mot ett traditionellt blybatteri att du kan montera det stående eller liggande.
Inga problem med effekten heller. Drar runt min 2,3 motor utan problem.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Re: Racingbatterier, tips?
Finns det några färdiga varianter för kabelanslutningen, ser att det är skruvpoler på batteriet? Har vanliga standardklämmor på det nuvarande. Koll någon?
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Re: Racingbatterier, tips?
Jo, kablarna skruvas fast med 5 mm insexskruv, så kabelskorna
måste ersättas med passande anslutningsbeslag.
hälsn
Lasse H
måste ersättas med passande anslutningsbeslag.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Re: Racingbatterier, tips?
Kör biltemas mc-gel batteri , funkar klockrent och är billiga. Kört 4 säsonger med samma batteri
Finns i olika storlekar...
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Re ... 000029887/
Finns i olika storlekar...
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Re ... 000029887/
Re: Racingbatterier, tips?
Riktigt bra pris på Biltemas gelbatteri ! Josen, vet du vad
det väger ? Fanns ingen uppgift om det på den länkade sidan.
hälsn
Lasse H
det väger ? Fanns ingen uppgift om det på den länkade sidan.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Re: Racingbatterier, tips?
Ytterligare något kg lägre vikt, dock dyrare.
Jag har åkt några säsonger med 2kg LiFePo4 batteri, fungerar bra.
http://www.go-aliant.com
http://www.shoraidirect.com
Jag har åkt några säsonger med 2kg LiFePo4 batteri, fungerar bra.
http://www.go-aliant.com
http://www.shoraidirect.com
__________________
Bengt L
Lotus Elise 111R -04
Bengt L
Lotus Elise 111R -04
Re: Racingbatterier, tips?
Runt 1-2 kg på biltemas gel, lite tyngre vs rena race-batteri men mycket hållbara.
viewtopic.php?f=14&t=5262&p=34792&hilit=brytare#p34792
viewtopic.php?f=14&t=5262&p=34792&hilit=brytare#p34792
Re: Racingbatterier, tips?
Intressant diskussion. Fick en att börja titta på detta även om jag har batteriet kvar i bagaget så blir det lite mer plats där. På min har jag ringkabelskor som i sin tur är skruvade på vanliga batterianslutningar.Patriks wrote:Finns det några färdiga varianter för kabelanslutningen, ser att det är skruvpoler på batteriet? Har vanliga standardklämmor på det nuvarande. Koll någon?
Har även tittat på detta batteri från Deka 8amu1r som är till för Mazda Miata. Det är inte lika litet som Odyssyes men har lite fler AH.
Pelle Mohlin
Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20??
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017
BMW Z3 2.8 2003-2011
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20??
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017
BMW Z3 2.8 2003-2011
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
Re: Racingbatterier, tips?
Ny plats för Odysseybatteriet blir där originalluftfiltret satt, den har nu blivit ledig s a s efter att Hurricanefiltret kom på plats.
Har gjort en mall i papper för den nya batterihållaren/-lådan samt ett fäste till den. Så nu blir det till att leta rätt på en plåtverkstad som kan tillverka lådan. Och sedan blir det att plocka ut förarstolen igen och lossa på plastpanelen bakom för att komma åt att montera loss det gamla fästet och få dit det nya. Var annars nöjd med att ha fått inredningen tillbaka på plats igen efter moddningen för enklare borttagning av bakre clamen.
Återkommer med bild på färdig installation...
Har gjort en mall i papper för den nya batterihållaren/-lådan samt ett fäste till den. Så nu blir det till att leta rätt på en plåtverkstad som kan tillverka lådan. Och sedan blir det att plocka ut förarstolen igen och lossa på plastpanelen bakom för att komma åt att montera loss det gamla fästet och få dit det nya. Var annars nöjd med att ha fått inredningen tillbaka på plats igen efter moddningen för enklare borttagning av bakre clamen.
Återkommer med bild på färdig installation...
- Attachments
-
- Batteriplats.jpg (70.56 KiB) Viewed 17488 times
-
- Mall till batterilåda.jpg (72.69 KiB) Viewed 17488 times
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Re: Racingbatterier, tips?
Sådär, då var det nya mindre och lättare Odysseybatteriet på plats. Hittade en verskstad här hemmavid som måttbyggde lådan för det och allt sitter nu stadigt förankrat där den gamla originalluftburken satt. Gick fint att få på plats utan att behöva ta ut förarstolen, bara att skjuta fram den och lätta lite på bakpanelen så blev det en tillräckligt stor glipa för att kunna få in hand, bult, bricka och verktyg.
Passade även på att sätta dit ett par laddningsplintar inför kommande vinterförvaring.
Passade även på att sätta dit ett par laddningsplintar inför kommande vinterförvaring.
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
- Christopher Zell
- Forumberoende
- Posts: 257
- Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Racingbatterier, tips?
Snyggt!
Jag fick precis beställa ett nytt batteri. Men det blev ett mer standardbetonat. Det gamla hade laddat ur totalt efter dryga två veckors stillestånd. Glömde plocka av batteripolen sist jag var vid bilen och tänkte det håller sig till efter semestern men icke
Jag fick precis beställa ett nytt batteri. Men det blev ett mer standardbetonat. Det gamla hade laddat ur totalt efter dryga två veckors stillestånd. Glömde plocka av batteripolen sist jag var vid bilen och tänkte det håller sig till efter semestern men icke
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
VX220 Turbo
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests