Evora - Bromsbelägg
Evora - Bromsbelägg
Jag har läst att Evora original bromsbelägg slits fort på bana. Eftersom jag kör snabb landsväg och åker på ett antal bandagar per säsong så överväger jag att byta till något annat än original (CL, Pagid, etc....). Synpunkter önskas! Original eller inte? Bästa alternativ? Inköpsställe?
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Re: Evora - Bromsbelägg
Hej Göran, det diskuteras en del på TLF kring bromsar. Läs t ex http://www.thelotusforums.com/forums/to ... -and-pads/. Elise-shop har både OEM, Carbon Loraine och Performance Fricton Compound. Ferodo DS2500 finns hos Demon Tweaks.
Jag kommer att byta i vinter och lutar starkt åt PFC baserat på vad jag läst.
Jag kommer att byta i vinter och lutar starkt åt PFC baserat på vad jag läst.
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Re: Evora - Bromsbelägg
Tack! Det verkar vara ett bra alternativ även om jag läste följande i en tråd.Stefan_A wrote:Jag kommer att byta i vinter och lutar starkt åt PFC baserat på vad jag läst.
"They were one of the top pad choices for Lotus a good few years back though never had the market share RS14 did due to the amount of dust and penchant for squealing."
Men jag tror inte att det kan ha varit samma material "a good few years back" eftersom jag också läste på Elise-Shop att "08 compound is one of PFC newest......."
Hur det är med damm och ev. oljud lär väl visa sig.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Re: Evora - Bromsbelägg
När jag kom hem från servicebesöket i Gbg i höstas så såg jag att ett bromsbelägg fram såg misstänkt (trasigt) ut. Det var slitet till ca 60% och hade en spricka medan de andra hade ca 80% material kvar. Jag beställde efter lite "fram-och-tillbaka-funderande" OE-belägg (AP Racing) till framhjulen från Elise-Shop.
Eftersom vädret idag är så urtrist så blev det "garage-dag" istället med bl.a byte av belägg.
Det trasiga belägget var trasigare än jag kunde ana,
Det här har aldrig hänt mig tidigare. Har någon av er erfarenhet av något liknande eller teori om orsak, förutom materialfel???
Eftersom vädret idag är så urtrist så blev det "garage-dag" istället med bl.a byte av belägg.
Det trasiga belägget var trasigare än jag kunde ana,
Det här har aldrig hänt mig tidigare. Har någon av er erfarenhet av något liknande eller teori om orsak, förutom materialfel???
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Re: Evora - Bromsbelägg
Jag fick följande svar från Lotus Customer Service.
".....Looking at the images, from our experience it appears that at some time, the brake pads have adhered to the surface of the brake disc through corrosion and the action of moving the car (perhaps after it has been parked, static for a prolonged period) has caused the pad material to fracture and eventually break up.
Unfortunately, brake pad materials lack the heavy metals previously included before legislation banned them to reduce the likelihood of this happening...."
Hmm.... Bilen stod ju ute i flera veckor hos Lotus Gbg.....vet inte, men kan inte komma på någon annan förklaring som stämmer med Hethel's uppfattning.
".....Looking at the images, from our experience it appears that at some time, the brake pads have adhered to the surface of the brake disc through corrosion and the action of moving the car (perhaps after it has been parked, static for a prolonged period) has caused the pad material to fracture and eventually break up.
Unfortunately, brake pad materials lack the heavy metals previously included before legislation banned them to reduce the likelihood of this happening...."
Hmm.... Bilen stod ju ute i flera veckor hos Lotus Gbg.....vet inte, men kan inte komma på någon annan förklaring som stämmer med Hethel's uppfattning.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
- Posts: 1395
- Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
- Location: Särö
- Contact:
Re: Evora - Bromsbelägg
Vet du hur länge bilen stod hos säljaren i Tyskland? Eller har du kollat beläggen tidigare?
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Re: Evora - Bromsbelägg
Nya skivor och belägg när jag hämtade bilen i Tyskland. (Klagade på spårade skivor fram, vilket iofs är ett känt Evora-fenomen, och fick dem bytta).
Nej, jag tror som sagt på Gbg....
Nej, jag tror som sagt på Gbg....
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Re: Evora - Bromsbelägg
Hej, det där såg inte roligt ut alls.
Djupt oroad över att bilen blev ivägsläppt öht från lotus GBG. Vad är deras kommentarer?
( Mer och mer övertygad om att egen service är om inte bättre så i alla fall bättre än att lämna in).
Djupt oroad över att bilen blev ivägsläppt öht från lotus GBG. Vad är deras kommentarer?
( Mer och mer övertygad om att egen service är om inte bättre så i alla fall bättre än att lämna in).
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
Re: Evora - Bromsbelägg
Lotus Gbg har bett om ursäkt, erkänt att det var dåligt och ska vidataga åtgärder så att servicekontrollerna förbättras framöver.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Re: Evora - Bromsbelägg
Noterade samma på ett av bakhjulen när jag plockade av skivorna. Delar av belägget lossnade på samma sätt som på dina bilder.Göran wrote:När jag kom hem från servicebesöket i Gbg i höstas så såg jag att ett bromsbelägg fram såg misstänkt (trasigt) ut. Det var slitet till ca 60% och hade en spricka medan de andra hade ca 80% material kvar. Jag beställde efter lite "fram-och-tillbaka-funderande" OE-belägg (AP Racing) till framhjulen från Elise-Shop.
Eftersom vädret idag är så urtrist så blev det "garage-dag" istället med bl.a byte av belägg.
Det trasiga belägget var trasigare än jag kunde ana,
Det här har aldrig hänt mig tidigare. Har någon av er erfarenhet av något liknande eller teori om orsak, förutom materialfel???
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 12 guests