Växellänkage och rullbälten i Europa

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
User avatar
invjbo
Användare
Posts: 19
Joined: Tue 05 Apr, 2011 16:32
Location: Bromma
Contact:

Växellänkage och rullbälten i Europa

Post by invjbo »

Hej,

Jag har nu förstått att växellänkage och Europa är lite av ett sorgebarn. Håller på att fundera på hur jag skall få det att fungera hyfsat utan att för den skulle behöva byta till ett vajerbaserat länkage. Blir ju en del jobb som sagt.

Såg en gammal Service Bulletin om Improved gearshift linkage http://www.lotus-europa.com/manuals/bul ... _71_24.pdf där man bland annat kortar fjädern på växelarmen för att minska mottrycket i sidledsrörelsen av växelarmen. Då det inte sitter en original 4-växlad låda i bilen jag köpt utan att det sitter en 5-växlad låda i den undrar jag om någon vet om detsamma gäller för den 5-växlade lådan för att försöka minska mottrycket.

En ytterligare fråga är om någon hittat nån bra lösning för att montera i rullbälten i en Europa. Köpte något kit med små smäckra rullar men hittar ingen riktigt bra plats att montera dessa. Nån som har en bra idé?

http://www.ebay.co.uk/itm/LOTUS-EUROPA- ... 51afb4cb44

MVH
Johnny
Johnny B
Lotus Europa -71
Golf GTi -06
BMW F800 ST -07
Bayliner 2455 -00
Fiat Stilo -04 (ungarnas övningskörningsbil)
Bo Hellberg
Stamgäst
Posts: 79
Joined: Tue 18 Feb, 2003 07:54
Location: Veberöd
Contact:

Re: Växellänkage och rullbälten i Europa

Post by Bo Hellberg »

Växellänkage = Problem?

Efter mer än 40 år med en Europa S2 förstår jag inte detta. Rätt injusterat fungerar originalet utmärkt. Jag har behövt byta bussningarna som sitter i botten av växelspaken då plasten tagit slut. Senast bytte jag till bronsbussningar/oilite? dessa har fungerat utmärkt och kan verkligen rekommenderas. Det är denna led som är den känsligaste i systemet, övrigt är mera normalt.

Wire-system låter verkligen inte som något bra alternativ.

Bosse
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests