problem med HC halt
problem med HC halt
Jag har ny lambdasond, Tändstift, tändspolar, bra komp o motorn, den går dock lite ojämt på tumgång. Vill prova en annan ecu.
Någon som har en ecu till en vvc motor från 2000, det är till en s1 elise. Blir tokig snart på att inte kunna finna felet.
Martin , bor i göteborg
Någon som har en ecu till en vvc motor från 2000, det är till en s1 elise. Blir tokig snart på att inte kunna finna felet.
Martin , bor i göteborg
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
- Posts: 1395
- Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
- Location: Särö
- Contact:
Re: problem med HC halt
Hej,
Min Elise S1 har inte VVC så den funkar kanske inte. Men kontakta Morgan Hultgren på Bennets i Lerum/Stenkullen så kan han kanske hjälpa dig.
Min Elise S1 har inte VVC så den funkar kanske inte. Men kontakta Morgan Hultgren på Bennets i Lerum/Stenkullen så kan han kanske hjälpa dig.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Re: problem med HC halt
Kan inte just S1 men kolla så du har rätt grader på tändningen. Min kamrat provade lite olika inför besiktningen på sin Miata. Ta och kolla in vilken stor skillnad det blev på just HC värdet vid några grader "fel". Isåfall blir det en billig lösning.
http://www.mx5racingclub.se/forum/viewt ... f=5&t=2985
mvh
http://www.mx5racingclub.se/forum/viewt ... f=5&t=2985
mvh
Re: problem med HC halt
Hej Martin innan du går vidare hur är det med batteriet? Läckage i avgassystem?
Att du varmkör ( som en tokig) innan du kollar tar jag för givet
Att du varmkör ( som en tokig) innan du kollar tar jag för givet
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
- Posts: 1395
- Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
- Location: Särö
- Contact:
Re: problem med HC halt
Ja om det är hög HC halt och fel lambdavärde vid besiktning så är det första att varmköra motorn ordentligt strax före mätning. Det räcker att den är avslagen några minuter så sticker värdena iväg. Vattentempen bör vara över 85 grader och katalysatorn måste vara ordentligt varm.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Re: problem med HC halt
Ja detta är ett tufft problem, nytt batteri. Avgasröret läcker inte, Jag tokkör innan besiktningen och varvar aldrig under 4500 varv i 25 min så allt är verkligen varmt.
Hur kollar jag tajmingen, det är ju ECU som styr det med vevaxelgivaren och ev kamaxeln. VVC funktionen är kollat med nya packningar. Bilen går utav helsike, men det är tomgången som är boven.
Det är att den misständer ibland på tomgång och det är boven. Jag har bytt alla givare. Så nu är det att kolla med ny ecu och ev nya spridare om det är en som läcker. Därför hade varit bra om någon har en ECU över, annars köper jag en ny från UK.
martin
Hur kollar jag tajmingen, det är ju ECU som styr det med vevaxelgivaren och ev kamaxeln. VVC funktionen är kollat med nya packningar. Bilen går utav helsike, men det är tomgången som är boven.
Det är att den misständer ibland på tomgång och det är boven. Jag har bytt alla givare. Så nu är det att kolla med ny ecu och ev nya spridare om det är en som läcker. Därför hade varit bra om någon har en ECU över, annars köper jag en ny från UK.
martin
Re: problem med HC halt
Hej,
Går det med ECU till en S2 111S från 2002?
I sådant fall kan du höra av dig, 0761-394700
Mvh Daniel
Går det med ECU till en S2 111S från 2002?
I sådant fall kan du höra av dig, 0761-394700
Mvh Daniel
Daniel A
Lotus Elise 111S -02
Lotus Elise 111S -02
Re: problem med HC halt
Jag har också problem med höga HC. Har en VVC med en emerald styrbox (så troligaste felkällan är nog jag själv... :) )
Tipset om tändningen var väldigt intressant (speciellt att det blev bättre med lite lägre tändning), skall testa att sänka den en aning. (Med en original styrbox tror jag inte den går att ändra)
Min misständer också en aning vid tomgång och vid 2000 rpm, men aldrig på högre varv eller vid belastning. Har mina funderingar på insprutningsmunstycken eller tändning, men är lite för snål för att chansbyta...
(Hade du bott närmare stockholm eller jag närmare göteborg kanske man hade kunnat testbyta lite delar mellan motorerna)
Tipset om tändningen var väldigt intressant (speciellt att det blev bättre med lite lägre tändning), skall testa att sänka den en aning. (Med en original styrbox tror jag inte den går att ändra)
Min misständer också en aning vid tomgång och vid 2000 rpm, men aldrig på högre varv eller vid belastning. Har mina funderingar på insprutningsmunstycken eller tändning, men är lite för snål för att chansbyta...
(Hade du bott närmare stockholm eller jag närmare göteborg kanske man hade kunnat testbyta lite delar mellan motorerna)
Stefan Andersson
Lotus Elise -97
Lotus Elise -97
Re: problem med HC halt
Det visade sig vara en del av vvc funtionen till insugkamaxeln som inte vill följa med på tomgången. Jag kan inte tacka Steve nog på british car care i löddeköpinge nog som hittade det som ingen annan under 2 år letat efter. Nu går bilen som en dröm, jösses vad jag plöjt ner pengar i den motorn/ bilen för att få rätt på det. I framtiden blir det att skaffa 2 nya kamaxlar och sedan emerald sprut . Lätt 175 hk och en bil som går som ett spjut!!
Lycka till! Martin
Lycka till! Martin
Re: problem med HC halt
Du kan lämna in munstyckena för rengöring och provning hos vissa bra firmor, det kostade mig 600 kr och de hittade en spridare sprutade snett, köpte en ny på eliseparts.
Re: problem med HC halt
Kul att du hittade felet på din!
Jag bytte spridare på min (ca 1000kr för 4 st) och misständningarna försvann, men avgasvärdena klarade fortfarande inte besiktningen... Men eftersom lambda låg rätt och avgasvärdena nästan exakt motsvarade vad man skulle få utan katalysator så bytte jag den också, så idag gick elisen igenom besiktningen med väldigt låga CO och HC-värden!
Jag bytte spridare på min (ca 1000kr för 4 st) och misständningarna försvann, men avgasvärdena klarade fortfarande inte besiktningen... Men eftersom lambda låg rätt och avgasvärdena nästan exakt motsvarade vad man skulle få utan katalysator så bytte jag den också, så idag gick elisen igenom besiktningen med väldigt låga CO och HC-värden!
Stefan Andersson
Lotus Elise -97
Lotus Elise -97
Re: problem med HC halt
Vad har den för avgasvärden utan katalysator? Tror att min 100 cells kat är kass.StefanA wrote:avgasvärdena nästan exakt motsvarade vad man skulle få utan katalysator så bytte jag den också, så idag gick elisen igenom besiktningen med väldigt låga CO och HC-värden!
Med vänliga hälsningar, Eric
Elise S1
Esprit S4
Elise S1
Esprit S4
Who is online
Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 12 guests