problem med HC halt

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
martin F
Användare
Posts: 20
Joined: Mon 24 Oct, 2005 12:52
Location: Göteborg
Contact:

problem med HC halt

Post by martin F »

Jag har ny lambdasond, Tändstift, tändspolar, bra komp o motorn, den går dock lite ojämt på tumgång. Vill prova en annan ecu.

Någon som har en ecu till en vvc motor från 2000, det är till en s1 elise. Blir tokig snart på att inte kunna finna felet.

Martin , bor i göteborg
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: problem med HC halt

Post by oodsell »

Hej,
Min Elise S1 har inte VVC så den funkar kanske inte. Men kontakta Morgan Hultgren på Bennets i Lerum/Stenkullen så kan han kanske hjälpa dig.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Lill_John
Användare
Posts: 12
Joined: Sun 30 Jun, 2013 14:56
Location: Partille
Contact:

Re: problem med HC halt

Post by Lill_John »

Kan inte just S1 men kolla så du har rätt grader på tändningen. Min kamrat provade lite olika inför besiktningen på sin Miata. Ta och kolla in vilken stor skillnad det blev på just HC värdet vid några grader "fel". Isåfall blir det en billig lösning.

http://www.mx5racingclub.se/forum/viewt ... f=5&t=2985

mvh
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: problem med HC halt

Post by Cat7even »

Hej Martin innan du går vidare hur är det med batteriet? Läckage i avgassystem?
Att du varmkör ( som en tokig) innan du kollar tar jag för givet :flag:
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: problem med HC halt

Post by oodsell »

Ja om det är hög HC halt och fel lambdavärde vid besiktning så är det första att varmköra motorn ordentligt strax före mätning. Det räcker att den är avslagen några minuter så sticker värdena iväg. Vattentempen bör vara över 85 grader och katalysatorn måste vara ordentligt varm.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
martin F
Användare
Posts: 20
Joined: Mon 24 Oct, 2005 12:52
Location: Göteborg
Contact:

Re: problem med HC halt

Post by martin F »

Ja detta är ett tufft problem, nytt batteri. Avgasröret läcker inte, Jag tokkör innan besiktningen och varvar aldrig under 4500 varv i 25 min så allt är verkligen varmt.
Hur kollar jag tajmingen, det är ju ECU som styr det med vevaxelgivaren och ev kamaxeln. VVC funktionen är kollat med nya packningar. Bilen går utav helsike, men det är tomgången som är boven.

Det är att den misständer ibland på tomgång och det är boven. Jag har bytt alla givare. Så nu är det att kolla med ny ecu och ev nya spridare om det är en som läcker. Därför hade varit bra om någon har en ECU över, annars köper jag en ny från UK.

martin
Khoma
Stamgäst
Posts: 28
Joined: Thu 13 May, 2010 23:12
Location: Lindome
Contact:

Re: problem med HC halt

Post by Khoma »

Hej,

Går det med ECU till en S2 111S från 2002?
I sådant fall kan du höra av dig, 0761-394700

Mvh Daniel
Daniel A
Lotus Elise 111S -02
User avatar
StefanA
Forumberoende
Posts: 179
Joined: Sun 17 Feb, 2008 18:52
Location: Stockholm
Contact:

Re: problem med HC halt

Post by StefanA »

Jag har också problem med höga HC. Har en VVC med en emerald styrbox (så troligaste felkällan är nog jag själv... :) )

Tipset om tändningen var väldigt intressant (speciellt att det blev bättre med lite lägre tändning), skall testa att sänka den en aning. (Med en original styrbox tror jag inte den går att ändra)

Min misständer också en aning vid tomgång och vid 2000 rpm, men aldrig på högre varv eller vid belastning. Har mina funderingar på insprutningsmunstycken eller tändning, men är lite för snål för att chansbyta...

(Hade du bott närmare stockholm eller jag närmare göteborg kanske man hade kunnat testbyta lite delar mellan motorerna)
Stefan Andersson
Lotus Elise -97
martin F
Användare
Posts: 20
Joined: Mon 24 Oct, 2005 12:52
Location: Göteborg
Contact:

Re: problem med HC halt

Post by martin F »

Det visade sig vara en del av vvc funtionen till insugkamaxeln som inte vill följa med på tomgången. Jag kan inte tacka Steve nog på british car care i löddeköpinge nog som hittade det som ingen annan under 2 år letat efter. Nu går bilen som en dröm, jösses vad jag plöjt ner pengar i den motorn/ bilen för att få rätt på det. I framtiden blir det att skaffa 2 nya kamaxlar och sedan emerald sprut . Lätt 175 hk och en bil som går som ett spjut!!

Lycka till! Martin
martin F
Användare
Posts: 20
Joined: Mon 24 Oct, 2005 12:52
Location: Göteborg
Contact:

Re: problem med HC halt

Post by martin F »

Du kan lämna in munstyckena för rengöring och provning hos vissa bra firmor, det kostade mig 600 kr och de hittade en spridare sprutade snett, köpte en ny på eliseparts.
User avatar
StefanA
Forumberoende
Posts: 179
Joined: Sun 17 Feb, 2008 18:52
Location: Stockholm
Contact:

Re: problem med HC halt

Post by StefanA »

Kul att du hittade felet på din!

Jag bytte spridare på min (ca 1000kr för 4 st) och misständningarna försvann, men avgasvärdena klarade fortfarande inte besiktningen... Men eftersom lambda låg rätt och avgasvärdena nästan exakt motsvarade vad man skulle få utan katalysator så bytte jag den också, så idag gick elisen igenom besiktningen med väldigt låga CO och HC-värden!  :beer:
Stefan Andersson
Lotus Elise -97
Jota 5084
Användare
Posts: 10
Joined: Fri 17 Oct, 2008 08:06
Location: Kållered
Contact:

Re: problem med HC halt

Post by Jota 5084 »

StefanA wrote:avgasvärdena nästan exakt motsvarade vad man skulle få utan katalysator så bytte jag den också, så idag gick elisen igenom besiktningen med väldigt låga CO och HC-värden!  :beer:
Vad har den för avgasvärden utan katalysator? Tror att min 100 cells kat är kass.
Med vänliga hälsningar, Eric

Elise S1
Esprit S4
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 12 guests