LHD-konvertering av S2-halvljus

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
User avatar
DJ
Moderator
Posts: 850
Joined: Thu 05 Dec, 2002 08:37
Location: NL
Contact:

LHD-konvertering av S2-halvljus

Post by DJ »

Jag har hört att det är jättelätt att ändra ljusbilden på projektorstrålkastare, så att man inte alls behöver köpa nytt. Nån som har erfarenhet av det på Exige/Elise S2?
_____________________________________

Daniel
Lotuslös :(
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm
Contact:

Re: LHD-konvertering av S2-halvljus

Post by Graf Orlok »

Jag har oxå hört att har man en 2007:a är hela lyktan sluten så man måste byta hela paketet. Min är tydligen så. Blev helt utbytt när den åkte från England. Det gör att jag inte kan göra några angel eye moddar och jag antar att samma gäller Xenon. Men å andra sidan är jag nöjd som det är! :D
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: LHD-konvertering av S2-halvljus

Post by Nillet »

Allt går men det kan vara en del jobb.
Jag fick samma svar när det gällde min MG TF, men det gick...
http://www.nillet.com/mbilen/ljusombyggnad/
User avatar
DJ
Moderator
Posts: 850
Joined: Thu 05 Dec, 2002 08:37
Location: NL
Contact:

Re: LHD-konvertering av S2-halvljus

Post by DJ »

Nillet wrote:Allt går men det kan vara en del jobb.
Jag fick samma svar när det gällde min MG TF, men det gick...
http://www.nillet.com/mbilen/ljusombyggnad/
Det ser ju inte omöjligt ut.  :up:

När det gäller att ta bort limmet till glaset har jag också fått tipset att koka hela insatsen i en stor gryta. Sen ska det i stort sett bara vara att plocka bort glaset när limmet mjuknat.
_____________________________________

Daniel
Lotuslös :(
User avatar
Per Mo
Forumveteran
Posts: 462
Joined: Tue 04 Oct, 2011 21:43
Location: Västerås
Contact:

Re: LHD-konvertering av S2-halvljus

Post by Per Mo »

Pierre i Mjölby fixade mina utan att behöva byta lysen när jag importerade min Elise via honom. Har i och för en ljusbild på halvljuset som slutar väldigt rakt och saknar ljuskäglan till höger men den gick genom besiktningen vid inregistreringen med den ljusbilden. Vet dock inte riktigt hur de gjorde men funkar gör det.
Pelle Mohlin

Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20?? :steer:
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017  :race:
BMW Z3 2.8 2003-2011  :race:
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
User avatar
DJ
Moderator
Posts: 850
Joined: Thu 05 Dec, 2002 08:37
Location: NL
Contact:

Re: LHD-konvertering av S2-halvljus

Post by DJ »

Per Mo wrote:Pierre i Mjölby fixade mina utan att behöva byta lysen när jag importerade min Elise via honom. Har i och för en ljusbild på halvljuset som slutar väldigt rakt och saknar ljuskäglan till höger men den gick genom besiktningen vid inregistreringen med den ljusbilden. Vet dock inte riktigt hur de gjorde men funkar gör det.
Är det en rak skiva inlimmad, bara?

Jag trodde inte det var tillåtet med raka ljusbilder på besiktningen. Men om det är det så är det ju enklare. :up:
_____________________________________

Daniel
Lotuslös :(
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: LHD-konvertering av S2-halvljus

Post by Nillet »

DJ wrote:
Per Mo wrote:Pierre i Mjölby fixade mina utan att behöva byta lysen när jag importerade min Elise via honom. Har i och för en ljusbild på halvljuset som slutar väldigt rakt och saknar ljuskäglan till höger men den gick genom besiktningen vid inregistreringen med den ljusbilden. Vet dock inte riktigt hur de gjorde men funkar gör det.
Är det en rak skiva inlimmad, bara?

Jag trodde inte det var tillåtet med raka ljusbilder på besiktningen. Men om det är det så är det ju enklare. :up:
Jag fick beskedet att rak ljusbild inte är OK på helbilsgodkända bilar.
Men det är väl som vanligt tur med besiktningen som behövs...
User avatar
Per Mo
Forumveteran
Posts: 462
Joined: Tue 04 Oct, 2011 21:43
Location: Västerås
Contact:

Re: LHD-konvertering av S2-halvljus

Post by Per Mo »

Ja det kommer att bli spännande att besikta den här i Västerås men jag får se hur det går. Nya lampor ligger med i budgeten men det finns ju roligare saker att köpa än lampor. :steer:
Pelle Mohlin

Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20?? :steer:
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017  :race:
BMW Z3 2.8 2003-2011  :race:
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
olof.eriksson
Stamgäst
Posts: 38
Joined: Wed 20 Jul, 2011 07:56
Location: Stockholm
Contact:

Re: LHD-konvertering av S2-halvljus

Post by olof.eriksson »

Hej
Jag har byggt om lyktorna på min Elise 2003 S2.
Att bygga om lysen till en Elise S2 från vänster till höger trafik är oerhört lätt och tar mindre än 10 minuter per lykta för perfekt asymmetrisk ljus. Det är det perfekta jobbet för den som aldrig har skruvat med en bil tidigare. Det som tillkommer är en vanlig ljusinställning för att justera höjd inställningen. Limmade lysen är naturligtvis krångligare men själva ljusombyggnaden måste vara densamma.

Så här går det till:  :deal:
1. Tag lös lyktan från bilen. På en S2 från 2003 så är det från insidan av skärmen först tre skruvar för glaset och tre skruvar från själva ljusinsatsen. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av hur man tar bort limmade lyktglas men värme är nog en bra tips.
2. På den lösa reflektorn ser du en grå metallskiva som sitter framför halvljuset och skymmer halva ljusbilden. Det är den det handlar om. Den har en litet handtag som man kan ändra ljusbilden från asymmetrisk till rak. Den sitter fast i reflektorn med tre små tungor. Böj ut tungorna med en tång och lossa metallskivan (bilden visar metallskivan löstagen).
3. Vänd på metallskivan, böj de tre fästungorna så de pekar åt andra hållet och passa in dem i reflektorns tre fästspringor där den satt tidigare. Du kommer då märka att spaken för ljusbildsjusteringen är i vägen (stor röd ring på bilden). Klipp bort den med en tång, Du kommer att se ytterligare en liten tunga (Liten röd ring på bilden) som inte passar in när skivan är vänd. Klipp bort den också.
4. Passa in de tre fästtungorna och böj till dem lite så skivan sitter fast .
5. Skruva tillbaka lyktan på bilen och gör samma sak på det andra ljuset. Luta dig sedan tillbaka och konstatera att du nu har ett perfekt asymmetriskt ljus för högertrafik som fortfarande går att justera till rak ljusbild för Englandsresan.  :race:
IMG_1307 liten.jpg
Jag bor i Stockholm om någon känner behov moraliskt stöd inför operationen.
Olof
Last edited by olof.eriksson on Mon 18 Feb, 2013 21:55, edited 1 time in total.
Olof Eriksson
Lotus Elise S2 2003
User avatar
DJ
Moderator
Posts: 850
Joined: Thu 05 Dec, 2002 08:37
Location: NL
Contact:

Re: LHD-konvertering av S2-halvljus

Post by DJ »

Tack för synnerligen värdefullt mektips!! :up:
_____________________________________

Daniel
Lotuslös :(
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests