Ny kylare till Lotus Elise S2 111R

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
User avatar
Gunnar7Eriksson
Stamgäst
Posts: 27
Joined: Fri 23 Mar, 2012 09:37
Location: Linköping
Contact:

Ny kylare till Lotus Elise S2 111R

Post by Gunnar7Eriksson »

Kylaren till min Elise 2005 111R pajade i tisdags. Kylarvatten sprutade upp på rutan och jag slog av motorn och rullade till första bästa plats att stanna på. En kamrat kom med bilsläp och fraktade hem mig och bil. Nu har jag plockat bort front och till sist fått loss kylaren och konstaterat att det är den eländiga plastgaveln som spruckit. Dags att köpa en ny kylare alltså... Är det någon som har någon koll på om t ex Eliseparts (http://www.eliseparts.com/products/show ... -radiator/) eller någon av de tre olika kylare som Elise-shop säljer (http://www.elise-shop.com/cooling-ac-c-43_44.html) är bra eller dåliga eller om ändera firman är bra eller dåliga att handla av? Endast Elise-shop verkar ha silikonslangar och det är väl lika bra att byta även dessa när man ändå är igång... Om någon har något annat att tipsa om att fixa när halva bilen är isär så är ni välkomna!
Gunnar Eriksson
Lotus Elise 111R 2005
klass10
Stamgäst
Posts: 33
Joined: Sat 07 Nov, 2009 18:21
Location: Sälen
Contact:

Re: Ny kylare till Lotus Elise S2 111R

Post by klass10 »

Jag har elisepartskylaren. Fungerar klockrent. Tips: Byt fläktarna när du ändå har allting av.
Patrik
User avatar
tomakarl
Forumberoende
Posts: 192
Joined: Fri 19 Nov, 2010 18:51
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny kylare till Lotus Elise S2 111R

Post by tomakarl »

Jag ska byta min kylare i vinter i förebyggande syfte.
Jag har titta på både Elise parts och Elise shop. Jag kan inte se någon större skillnad. Dock tror jag att det blir en extra capacity för min del.
Eftersom jag ska plocka fronten på min Elise vore det kul att sen en front bortplockad och få lite goda råd. Kan jag komma förbi dig och titta hos dig Gunnar?

M v h / Tomas
Tomas Karlsson

Porsche Cayman S -10
Har tidigare ägt: Lotus Elise Type 25 -02, Jaguar XK8, MGF, Triumph Spitfire, MGB........
User avatar
DJ
Moderator
Posts: 850
Joined: Thu 05 Dec, 2002 08:37
Location: NL
Contact:

Re: Ny kylare till Lotus Elise S2 111R

Post by DJ »

Jag körde Eliseparts kylare på min. Funkade bra, men jag tror att Eliseshops kylare är ungefär samma sak.
_____________________________________

Daniel
Lotuslös :(
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Ny kylare till Lotus Elise S2 111R

Post by Stefan_A »

Pro Alloy som bland annat Elise shop har i sortimentet har gott rykte. Kika på http://www.proalloy.co.uk/cgi-bin/sitew ... d=proalloy

Har mycket goda erfarenheter av Elise shop. Snabb service, bra på att kommunicera leveransuppdateringar. Fick hjälp av dem en lördag eftermiddag när jag skulle byta krängningshämmare på min gamla bil. Instruktionerna var inte entydiga, men det fixade sig efter ett par snabba mail fram och tillbaka från Holland.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Gunnar7Eriksson
Stamgäst
Posts: 27
Joined: Fri 23 Mar, 2012 09:37
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny kylare till Lotus Elise S2 111R

Post by Gunnar7Eriksson »

Tack för alla tips! Jag lutar åt en 2-raders från Eliseshop för 362 Euro, för de säljer även silikonslangar. Lustigt nog är 2-raders den dyraste hos Eliseshop medan Eliseparts dyraste är deras 3-pass.

Patrik: Har du erfarenhet/läst något om att fläktarna ger upp? För all del så vill man ju inte plocka ner alltihop för att byta en fläkt om ett par veckor/månader/år heller...

Tomas: Du är välkommen att kolla på bilen när du vill. Hör av dig så får du adressen, passar det dig idag så är vi (troligen) hemma hela dan.
Gunnar Eriksson
Lotus Elise 111R 2005
User avatar
tomakarl
Forumberoende
Posts: 192
Joined: Fri 19 Nov, 2010 18:51
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny kylare till Lotus Elise S2 111R

Post by tomakarl »

Gunnar,
Jag har skickat ett pm till dig.
Tomas Karlsson

Porsche Cayman S -10
Har tidigare ägt: Lotus Elise Type 25 -02, Jaguar XK8, MGF, Triumph Spitfire, MGB........
User avatar
DJ
Moderator
Posts: 850
Joined: Thu 05 Dec, 2002 08:37
Location: NL
Contact:

Re: Ny kylare till Lotus Elise S2 111R

Post by DJ »

Kolla åtminstone fläktarna. Känns lagren fina så är det väl inga problem att sätta tebax egentligen. Mina fläktar kändes inte bra i lagrena, så då byttes de, fast de egentligen fungerade.
_____________________________________

Daniel
Lotuslös :(
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Ny kylare till Lotus Elise S2 111R

Post by Cat7even »

kupefläktstyrning + acrör bör väl kollas?
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
klass10
Stamgäst
Posts: 33
Joined: Sat 07 Nov, 2009 18:21
Location: Sälen
Contact:

Re: Ny kylare till Lotus Elise S2 111R

Post by klass10 »

Jag gjorde en sökning på seloc och många nämnde fläktarna. Jag har ingen ac på min så behövde endast byta en fläkt. Tyvärr så har jag en spricka i rutan så nu måste fronten av igen  :bang:
Patrik
User avatar
Gunnar7Eriksson
Stamgäst
Posts: 27
Joined: Fri 23 Mar, 2012 09:37
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny kylare till Lotus Elise S2 111R

Post by Gunnar7Eriksson »

Tråkigt att din ruta spruckit...

Johan: Utveckla tipset "kupefläktstyrning"! Är det mekanismen, styrenhet eller ett funktionsprov med motorn igång efter att ha fyllt den nya kylaren men inte monterat clammen? (AC har jag inte)

Det blir nya fläktar, två stycken med svängda blad sitter det original på min.
Gunnar Eriksson
Lotus Elise 111R 2005
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Ny kylare till Lotus Elise S2 111R

Post by Cat7even »

Resistor packen brukar ge upp sitter ju lite sämre på S2orna verkar enkelt att kolla hur dålig den är nu... jmf m s1
Vi talar om kupefläkten... http://arc.seloc.org/viewthread.php?tid ... #pid760457
Sedan kan detvara läge att sätta in en manual override till kylfläktarna om inte annat för att kunna köra lite motionskörning så att de hålls i trim
all imho
 :up:
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests