Däcksdimensionsfråga

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Ter
Forumberoende
Posts: 174
Joined: Fri 25 May, 2012 15:56
Location: Stockholm
Contact:

Däcksdimensionsfråga

Post by Ter »

Hejsan får ursäkta om detta säkert behandlats förut men har försökt söka och inte fått några konkreta svar. Har en Elise S2 med 16" fram och 17" bak. Sitter 225 bak och 185 fram i dagsläget, skall byta dessa mot R-däck och undrar således vilken bredd jag kan få på fälgarna? Är det 225 bak och 205 fram som gäller eller hur ligger det till?
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Däcksdimensionsfråga

Post by Josen »

Hej

205 är bra fram, 195 funkar också  :up:

Om du har en Rover S2 och std bromsar kan du också gå ner på 15 fram och 16 bak - billigare, bättre och snabbare  :up:

Tack

Joachim
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
Ter
Forumberoende
Posts: 174
Joined: Fri 25 May, 2012 15:56
Location: Stockholm
Contact:

Re: Däcksdimensionsfråga

Post by Ter »

Okej toppen, men bak är det 225 som gäller eller kan man få dit bredare? Kanske inte gör så stor skillnad dock, van med betydligt tyngre bilar där breda däck gjort enorm skillnad i tid på banan :)
User avatar
DJ
Moderator
Posts: 850
Joined: Thu 05 Dec, 2002 08:37
Location: NL
Contact:

Re: Däcksdimensionsfråga

Post by DJ »

Ter wrote:Okej toppen, men bak är det 225 som gäller eller kan man få dit bredare? Kanske inte gör så stor skillnad dock, van med betydligt tyngre bilar där breda däck gjort enorm skillnad i tid på banan :)
Vilka fälgar har du tänkt köra med? Original eller bredare?
_____________________________________

Daniel
Lotuslös :(
Ter
Forumberoende
Posts: 174
Joined: Fri 25 May, 2012 15:56
Location: Stockholm
Contact:

Re: Däcksdimensionsfråga

Post by Ter »

Tänkte åka orginalhjulen 16" fram och 17" bak. Vart en uppsättning trippel åttor 195 fram och 225 bak. Eftersom jag till största del rullar gata så tänkta jag köra dessa då det funkat ok på tidigare bilar vid regn osv. Både Advan och Proxes däcken tycker jag blir totalt livsfarliga i regn så :)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests