Elise S2 hjulvinklar för bankörning

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
User avatar
Yellow
Stamgäst
Posts: 59
Joined: Wed 19 Aug, 2009 21:25
Location: Stockholm
Contact:

Elise S2 hjulvinklar för bankörning

Post by Yellow »

Har ni några tips vad gäller hjulvinklar som är lämpliga för bankörning (använder Yokohama A048 däck)?
Ska man gå på vad manualen rekommenderar eller är det för konservativt:

Fram:
Castor: +3,8°
Camber: -0,2°
Toe: 0

Bak:
Camber: -2,5°
Toe-in: 1,8mm (0,24°)


Camber fram verkar vara i minsta laget i alla fall.
Höjden tänkte jag sätta till 115mm fram och 120mm bak.

Tacksam för alla tips och förslag!
Maciej
Saffron Yellow Lotus Elise 111R 2005
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Elise S2 hjulvinklar för bankörning

Post by Josen »

Du har kanske sett denna guiden ?

http://wiki.seloc.org/a/Geo_Setups

hbaumhardt S2 race setup verkar gå bra :)
http://www.youtube.com/watch?v=Xqno0b_XH1Y
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
User avatar
Yellow
Stamgäst
Posts: 59
Joined: Wed 19 Aug, 2009 21:25
Location: Stockholm
Contact:

Re: Elise S2 hjulvinklar för bankörning

Post by Yellow »

-2° i camber är ganska extremt.
Jag ska nog lägga mig på -1°, då jag kör en del på gatan också.
Maciej
Saffron Yellow Lotus Elise 111R 2005
User avatar
borg
Stamgäst
Posts: 33
Joined: Sun 30 Mar, 2008 18:18
Location: Lund
Contact:

Re: Elise S2 hjulvinklar för bankörning

Post by borg »

Lite toe-out i framvagnen gör underverk för instyrningen in i kurvor. Nackdelen är att bilen blir spårkänslig och lite vinglig när man bromsar.
Pontus, Exige S1
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Elise S2 hjulvinklar för bankörning

Post by lahi »

Jag väcker en gammal tråd till liv... Jag tyckte det var hemskt roligt att köra på bana med klubben i år och i vinter kommer ett toe link kit på på min Elise S2 så jag kan svänga ordentligt. Kör fortfarande med Bilstein stöttorna och de får sitta där en säsong till, och däcken är Nankang NS2-R som är rätt klibbiga. Efter toe link kittet är på plats måste jag göra en hjulinställning, och då är frågan, vilka värden ska jag satsa på? Jag gillar lite nervöst beteende och inte alltför understyrt.

Hittade detta på Seloc:
V.jpg
V.jpg (124.96 KiB) Viewed 13298 times
Många pratar om "340R track". Skulle det kanske kunna vara något att eftersträva? Eller kanske "340R road" eftersom bilen mest går på gata men klubbens bankörningar ska jag vara med på och möjligtvis någon tillställning till. Vad tror ni? Det finns säkert hur många olika alternativ och åsikter som helst men jag är öppen för alla förslag.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Elise S2 hjulvinklar för bankörning

Post by Nillet »

Många som kan det här bättre än mig...
Att använda 340R Track verkar vara standardsvaret om man kör mycket på bana, börja där (eller 340R Road om det är mest gatkörning).
Men det är väl olika parametrar som styr, den viktigaste är vad som känns bra (känns olika på olika banor).
Om man skall jobba vidare så kan det vara bra att översätta symptomen (känslan) till vad som är orsaken, den här tabellen är bra: https://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp
Vill man fördjupa sig så rekommenderar jag Carroll Smith:s böcker, har läst "Tune to win" och "Drive to win" (förstod bara hälften). I böckerna finns motsvarande setuptabeller fast bättre. http://www.carrollsmith.com/books/
Lämplig camber tror jag beror på vilket däck man använder, kolla vad tillverkaren rekommenderar.
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Elise S2 hjulvinklar för bankörning

Post by lahi »

Nillet wrote:Många som kan det här bättre än mig...
Att använda 340R Track verkar vara standardsvaret om man kör mycket på bana, börja där (eller 340R Road om det är mest gatkörning).
Men det är väl olika parametrar som styr, den viktigaste är vad som känns bra (känns olika på olika banor).
Om man skall jobba vidare så kan det vara bra att översätta symptomen (känslan) till vad som är orsaken, den här tabellen är bra: https://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp
Vill man fördjupa sig så rekommenderar jag Carroll Smith:s böcker, har läst "Tune to win" och "Drive to win" (förstod bara hälften). I böckerna finns motsvarande setuptabeller fast bättre. http://www.carrollsmith.com/books/
Lämplig camber tror jag beror på vilket däck man använder, kolla vad tillverkaren rekommenderar.
Tack för tipsen Nillet!
Ja, jag kör ju mest gata men siktar på alla bandagar jag kan åka på. Men det blir ju absolut flest mil på gata ändå. Så kanske 340R road är lämpligt.

Där fick jag massor med lästips också :-D Tackar för det! Ska läsa på lite i ämnet. Sen har jag inga ställbara dämpare eller krängare så jag kan kanske inte justera så mycket men det kanske kommer framöver. Hjulinställningen kan jag ju fixa till innan Knutstorp iallafall :-D
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Elise S2 hjulvinklar för bankörning

Post by Nillet »

lahi wrote:
Nillet wrote:Många som kan det här bättre än mig...
Att använda 340R Track verkar vara standardsvaret om man kör mycket på bana, börja där (eller 340R Road om det är mest gatkörning).
Men det är väl olika parametrar som styr, den viktigaste är vad som känns bra (känns olika på olika banor).
Om man skall jobba vidare så kan det vara bra att översätta symptomen (känslan) till vad som är orsaken, den här tabellen är bra: https://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp
Vill man fördjupa sig så rekommenderar jag Carroll Smith:s böcker, har läst "Tune to win" och "Drive to win" (förstod bara hälften). I böckerna finns motsvarande setuptabeller fast bättre. http://www.carrollsmith.com/books/
Lämplig camber tror jag beror på vilket däck man använder, kolla vad tillverkaren rekommenderar.
Tack för tipsen Nillet!
Ja, jag kör ju mest gata men siktar på alla bandagar jag kan åka på. Men det blir ju absolut flest mil på gata ändå. Så kanske 340R road är lämpligt.

Där fick jag massor med lästips också :-D Tackar för det! Ska läsa på lite i ämnet. Sen har jag inga ställbara dämpare eller krängare så jag kan kanske inte justera så mycket men det kanske kommer framöver. Hjulinställningen kan jag ju fixa till innan Knutstorp iallafall :-D
Det går att jobba lite med över/understyrningen genom att laborera med däckstryck. En bra hjulinställning som bas är aldrig fel...
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Elise S2 hjulvinklar för bankörning

Post by lahi »

Nillet wrote: Det går att jobba lite med över/understyrningen genom att laborera med däckstryck. En bra hjulinställning som bas är aldrig fel...
Ja, jag insåg det efter Kinnekulle i augusti att jag kanske bör ha koll på däcktrycken :uglyhammer: Jag hittade lämpliga kalltryck på Seloc men jag kollade aldrig varmtrycket efter ett pass för att se om jag låg på rekommenderade varmtryck. Jag kanske var helt off. Men nu har jag handlat tryckmätare så nästa år kan jag kolla.

Har även insett att kan bromsa mycket senare än jag gjort. Anledningen till att jag bromsar för tidigt är nog bristande förtroende för bromsarna för att de är så jäkla tungtrampade innan det händer något. Original belägg. Så jag tänkte investera till bitigare belägg också till nästa år.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Elise S2 hjulvinklar för bankörning

Post by Nillet »

lahi wrote:Ja, jag insåg det efter Kinnekulle i augusti att jag kanske bör ha koll på däcktrycken :uglyhammer: Jag hittade lämpliga kalltryck på Seloc men jag kollade aldrig varmtrycket efter ett pass för att se om jag låg på rekommenderade varmtryck. Jag kanske var helt off. Men nu har jag handlat tryckmätare så nästa år kan jag kolla.

Har även insett att kan bromsa mycket senare än jag gjort. Anledningen till att jag bromsar för tidigt är nog bristande förtroende för bromsarna för att de är så jäkla tungtrampade innan det händer något. Original belägg. Så jag tänkte investera till bitigare belägg också till nästa år.
Har agerat medåkare åt två nybörjare i Speedstrar på Kinnekulle, den ena lade en lätt fot på bromsen och bromsade kanske 25% av däckens grepp.
Han fick åka med mig och det blev bättre därefter.
Korta och hårda inbromsningar är tipset, så länge man inte låser upp går det att bromsa hårdare. :-D
En del belägg tar dåligt kalla så ha stor marginal på utvarvet...

EDIT: Hmmm, denna tråd handlar om hjulvinklar, jag kanske inte skall sväva ut...
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Elise S2 hjulvinklar för bankörning

Post by lahi »

Nillet wrote: Har agerat medåkare åt två nybörjare i Speedstrar på Kinnekulle, den ena lade en lätt fot på bromsen och bromsade kanske 25% av däckens grepp.
Han fick åka med mig och det blev bättre därefter.
Korta och hårda inbromsningar är tipset, så länge man inte låser upp går det att bromsa hårdare. :-D
En del belägg tar dåligt kalla så ha stor marginal på utvarvet...

EDIT: Hmmm, denna tråd handlar om hjulvinklar, jag kanske inte skall sväva ut...
Det är nog ingen fara. Tips är alltid välkomna :-D Jag bromsar inte så mycket som däcken pallar. Långt ifrån. Antagligen för att det är så tungtrampat så kan känner inte hur mycket jag egentligen kan bromsa. Då tänkte jag att belägg med mycket bättre initialbett kanske är bra för mig  :slow:
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests