R-Däck

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Användarvisningsbild
AndersE
Användare
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 11 mar, 2008 21:35
Ort: Hestra
Kontakt:

R-Däck

Inlägg av AndersE » tis 06 apr, 2010 12:21

Nu kommer våren, och därmed också suget efter nyasfalterade kurviga landsvägar. Och då kommer man osökt in på val av däck. Har en Elise S2 sedan ett par år tillbaka. Riktigt roliga körupplevelse under rätta omständigheter. Men upplever bilen lite för undertyrd i vissa situationer. Har aldrig testat banan och därmed aldrig fått riktig temperatur i däcken. Men funderar lite på hur ev. förbättra greppet i framvagnen.

Skall man gå på annan däck dimension? Lotus orginal borde ju vara utprovad så käns ju inte helt rätt att gå ifrån den. Eller är det helt enkelt så att man skall lägga surt förvärvda pengar på en uppsätning R-däck? Fördelar nackdelar med detta?  :nothing:

Tacksam för förslag.
Anders
Elise S2 -02, Janspeed
Jaguar XE -17, with more

Användarvisningsbild
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Inlägg: 2809
Blev medlem: tor 02 okt, 2003 09:19
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: R-Däck

Inlägg av Lasse H » tis 06 apr, 2010 13:48

Anders !

Det var tydligen en ambition från Lotus att göra S2 lite
"tryggare" att köra, varför man ändrade lite i hjulupphängningen
för att bilen skulle understyra mer än vad S1 gör. Alla har
inte uppskattat denna förändring men det har visats flera gånger,
kanske tydligast av Lotus testförare Gavan Kerhaw, att understyrning
eller ej beror mycket på körstil ! Fast som han attackerar kurvorna
klarar väl inte alla av !! Sen är ju frågan också beroende på vilka
hjulinställningar man har. Och på hur hårt man ställt krängningshämmaren.
Redan med byte av däck från oe till R-däck så kommer du att märka skillnad.
R-däcken har väl den nackdelen (förutom priset och livslängden :( )
att de intre trivs riktigt bra när det är stående vatten på vägen/banan.
Annars är det enligt min mening däck som fungerar bra för all körning,
inte bara på banan. Sen krävs nog bankörning för att de ska komma till
sin fulla rätt, dvs bli varma tillräckligt. Då är greppet mycket bra !

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !

Användarvisningsbild
Marcus N
Forumveteran
Inlägg: 494
Blev medlem: ons 24 sep, 2003 17:32
Ort: Helsingborg, Skåne
Kontakt:

Re: R-Däck

Inlägg av Marcus N » tis 06 apr, 2010 19:02

gå över till 195 fram så tar du död på understyrningen
Lotus Elise -97

Användarvisningsbild
StefanA
Forumberoende
Inlägg: 179
Blev medlem: sön 17 feb, 2008 18:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: R-Däck

Inlägg av StefanA » tis 06 apr, 2010 19:29

Jag har 195 fram och 225 bak på min s1:a och med originalfjädrar och krängningshämmare tyckte jag den var ganska välbalanserad men ändå hyffsat snäll på bana (men hur den beter sig är nog väldigt beroende på ingången i kurvorna o.s.v.).
Nu har jag bytt till hårdare fjädrar och dämpare och får se hur den ändrar sig, har kvar samma krängare så min gissning är att den borde bli lite mer överstyrd kanske.

(jag har för mig hjulinställningarna är ungefär original... Måste göra en klok hjulinställning...)

Men iaf, jag tror du kan börja med att testa lite bredare däck fram som sagt. På s2 är det väl bara 175 fram från fabrik?
Stefan Andersson
Lotus Elise -97

Användarvisningsbild
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Inlägg: 2809
Blev medlem: tor 02 okt, 2003 09:19
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: R-Däck

Inlägg av Lasse H » tis 06 apr, 2010 22:11

En övergång till R-däck innebär, åtm om man
väljer att köra på Yoko 048, automatiskt en
breddning av framdäcken. Finns inte i 175.
Åtm fanns det inte under min Elise-tid.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !

Användarvisningsbild
Stefan_A
Moderator
Inlägg: 1802
Blev medlem: ons 13 dec, 2006 18:38
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: R-Däck

Inlägg av Stefan_A » ons 07 apr, 2010 09:24

Jag kör med Toyo Proxes R888 på Speedstern. Dimensionerna är 195/50-16 fram respektive 225/45-17 bak. Dock har jag även bytt dämpare (Nitron), fjädrar (Eibach) och krängningshämmare (Elise-Shop) samt så klart fälgar då Opel envisades med 17" fram i original. Tycker R888 fungerar utmärkt på en såpass tung bil som Speedstern (875 kg tom) både på gata och bana. Som med alla R-däck gäller det att undvika stående vatten... Kikade även på Yokohama, men prisskillnaden var för stor för att jag skulle motivera mig till att köra med 048:or. Nu kör jag övervägande del landsväg, med bara några track days per säsong. Skall du köra mycket på bana märker du kanske skillnad på R888 och 048.

Förra våren när jag köpte nya däck fick jag följande priser på Toyo:

Toyo Proxes R888 195/50-16 a:1250:-
Toyo Proxes R888 225/45-17 a:1575:-
Toyo Proxes R888 205/40-17 a:1200:-
Toyo Proxes R888 235/40-17 a:1700:-

Har inte kollat priserna i år.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil

Användarvisningsbild
AndersE
Användare
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 11 mar, 2008 21:35
Ort: Hestra
Kontakt:

Re: R-Däck

Inlägg av AndersE » ons 07 apr, 2010 12:14

Tack för alla uppslag..

Får se hur stor del av smålänning som kommer fram. Hade ju vart klart kul att investerat i både fälgar och en uppsätning R-Däck. Men övervägande så kommer det bli landsväg som gäller. Överväger lite att kika på bredare par fram för att se vad det ger. Börjar man sedan fatta tycke för bana (vilket nog inte blir svårt efter licenskursen denna söndag) så föreligger nog ändå R-Däcken som ett hett alternativ.

Stefans alternativ med Toyo R888 käns som ett vettigt alternativ. Vad säger herr besiktningsman om däck i denna kategorin? Jag har fått för mig att det finns både godkända och icke godkända för gatubruk.

Tänkte att köra en premiär runda idag. Besiktning på fredag. Är nog lätt att man trillar dit efter det. Besluten blir mycket lättare att ta när man fått en dos av körglädjen.

Kör lungt alla Lotus vänner...(Menade jag verkligen det där??)

//Anders
Anders
Elise S2 -02, Janspeed
Jaguar XE -17, with more

Användarvisningsbild
Nillet
Forumadministratör
Inlägg: 3567
Blev medlem: sön 01 aug, 2004 08:51
Ort: Eslöv, Skåne
Kontakt:

Re: R-Däck

Inlägg av Nillet » ons 07 apr, 2010 13:07

Mycket info finns här: http://rejsa.nu/info/info_rdack.asp
Fick Toyo RA-1 på mina fälgar när jag köpte dem.
De är väl lite mer gat-/regnorienterade, men har för mig att gatlagliga versionen inte tillverkas längre.

Användarvisningsbild
Stefan_A
Moderator
Inlägg: 1802
Blev medlem: ons 13 dec, 2006 18:38
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: R-Däck

Inlägg av Stefan_A » ons 07 apr, 2010 17:29

AndersE skrev: Stefans alternativ med Toyo R888 käns som ett vettigt alternativ. Vad säger herr besiktningsman om däck i denna kategorin? Jag har fått för mig att det finns både godkända och icke godkända för gatubruk.
Toyo Proxes R888 är godkända för gata, med DOT-märkning.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil

Användarvisningsbild
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Inlägg: 2809
Blev medlem: tor 02 okt, 2003 09:19
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: R-Däck

Inlägg av Lasse H » ons 07 apr, 2010 22:14

Vilket även Yokohama 048 är.
Är inte det vitsen med R-däck ? Att de ska vara
anpassade för bankörning men godkända för gata ?

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !

Användarvisningsbild
Stefan_A
Moderator
Inlägg: 1802
Blev medlem: ons 13 dec, 2006 18:38
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: R-Däck

Inlägg av Stefan_A » tor 08 apr, 2010 05:10

Lasse H skrev:Vilket även Yokohama 048 är.
Är inte det vitsen med R-däck ? Att de ska vara
anpassade för bankörning men godkända för gata ?

hälsn
Lasse H
Inte nödvändigtvis, vissa är enbart avsedda för racing. T ex Toyo Trampio R888 som inte är DOT-märkta.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil

Användarvisningsbild
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Inlägg: 2809
Blev medlem: tor 02 okt, 2003 09:19
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: R-Däck

Inlägg av Lasse H » tor 08 apr, 2010 08:29

Då menar jag att de är mer race-däck än R-däck.
De senare en kompromiss mellan gata/bana.
Men helt säker på definitionen är jag inte.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !

Användarvisningsbild
borg
Stamgäst
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 30 mar, 2008 18:18
Ort: Lund
Kontakt:

Re: R-Däck

Inlägg av borg » fre 09 apr, 2010 01:29

För att däck ska vara gatlegala måste de vara E-märkta. DOT är en USA standard som inte spelar någon roll här i europa.

R-däck är generellt anpassade för banåka. De klarar höga temperaturer bra och har fasta stommar.

Har man vant sig vill man aldrig vara utan, allt annat är som att gå på styltor :)
Pontus, Exige S1

Användarvisningsbild
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Inlägg: 2809
Blev medlem: tor 02 okt, 2003 09:19
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: R-Däck

Inlägg av Lasse H » fre 09 apr, 2010 09:14

Håller helt med Pontus om R-däcken.
Efter att jag provat sådana första gången
(lånade en race-preppad Elise och körde några varv
på Knutstorp) så var jag såld. Inhandlade direkt
en omgång Yokohama 038:or (detta var innan 048:orna
hade kommit ut på marknaden. Tror det var sommaren
1999) och efter det körde jag enbart på R-däck.
Eftersom jag kör ca 1000 mil om året så gick det åt
en omgång bakdäck per säsong, men det var det värt.
Dock ska man kanske fundera på vad Lotus testförare
brukade säga; det är inte lönt att ha R-däck på en
Elise utan att den också har uppgraderade (hårdare)
dämpare/fjädrar. Man menade att den mjukare oe-dämpningen
inte förmådde ge tillräckligt mycket massage åt däcken
och att därför däck-tempen inte blev tillräckligt hög.
R-däck ger inte bara bättre grepp i kurvorna utan också
distinktare styrning (här hjälper den uppgraderade dämpningen
till så klart) och bättre bromsförmåga.
Dock har jag ingen erfarenhet (i en Elise) med andra R-däck
än Yokohama 038 och 048. Dessa däck är bra, men relativt dyra.
Körde ca 8.000 mil med sådana däck på mina Eliser.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !

B Unell
Användare
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 23 feb, 2010 08:26
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: R-Däck

Inlägg av B Unell » fre 09 apr, 2010 11:48

En liten trådstöld.
Vad rekommenderas för däck till en Elan S3 (inför den 2 maj)? Mina 15 år gamla Michelin börjar bli lite hårda :(

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster