ET på fälgar - S2

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
User avatar
henko
Stamgäst
Posts: 58
Joined: Fri 24 Nov, 2006 21:54
Location: Göteborg
Contact:

ET på fälgar - S2

Post by henko »

Är på G att införskaffa nya vardags-fälgar till min Elise S2. Har tänkt att köra på storlek 7,5x17" fram och 8x18" bak, men vilket offset ska man ha? Runt 30-40mm kan ja tänka mig. Är jag helt ute o cylar då?

Nån fälgexpert på forumet? Eller någon som kör med samma storlek och vill avslöja sitt ET?
User avatar
henko
Stamgäst
Posts: 58
Joined: Fri 24 Nov, 2006 21:54
Location: Göteborg
Contact:

Post by henko »

Ingen som kan botanisera mig genom fälg-djunglen?


Efter lite egen research har jag hittat följande:
Orginal 111S har fram 5.5x16" offset +31 och bak 7.5x17" offset +18. Då kan man ju testa bakfälgen fram och se hur det passar(kommer troligen komma cirka tio mm för lång in om jag räknar rätt) men har min vanliga Elise S2 -01 samma offset på fälgarna som lite nyare 111??

Dessa fälgarna http://www.forcedfed.com/elise/wheels/piaafr7.html ser ut att passa fin fint och har dimension fram 7.5x17" offset +33 och bak 8x17" offset +33. Om jag fattar allt rätt bör man kunna köra på exakt samma dimensioner fast 8x18" bak med samma offset..
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Varför så stora fälgar ??!!
Kommer knappast att förbättra bilens egenskaper. Verkar till att vara ett utslag av samma sjuka som man kan se exempel på i Pimp my ride-programmen. Redan med de fälgar och däck som inår i ett komplett LSS-kit så börjar det bli väldigt trångt under framskärmarna. Har man dessutom sänkt bilen några millimeter mer än vad Lotus rekommenderar så tar däcken emot innerskärmarna vid max styrutslag.
Men det är ju bara min åsikt, förståss !

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
mr_borgman
Stamgäst
Posts: 50
Joined: Fri 07 Jul, 2006 19:16
Contact:

Post by mr_borgman »

Jag vet att Fredric körde med dessa storlekar och han fick modda om innerskärmarna för att få plats. Vart riktigt snyggt med en sådan sänkning men det är ju en del jobb för att det skall fungera.
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Kan vara värt att notera att Fredrics fälgar knappast var för "vardagskörning" ! Om dt är snyggt eller ej är väl en smaksak.
Men med så breda fälgar/däck som du planerar blir styrningen tyngre och okänsligare, spårningen sämre (sk tram-lining) och den ökade friktionen försämrar både axx och toppfart.

hälsn
Lasse
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
DJ
Moderator
Posts: 850
Joined: Thu 05 Dec, 2002 08:37
Location: NL
Contact:

Post by DJ »

Fredric körde riktigt fort med sin bil!  :up:
Har bestämt för mig att det var hans vardagsfälgar också.

Och den såg RIKTIGT bra ut IMHO.


9x18" tror jag bestämt han hade där bak t.o.m.

Ta kontakt med honom och fråga vad han köpte för nåt. Hans mailadress finns säkert kvar i nån tråd om dunlopdäck billigt till alla Lotusar.
_____________________________________

Daniel
Lotuslös :(
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Att Fredric körde fort med sin bil är sant. :steer: Fast om det var däckens förtjänst vill jag ha osagt. Att han fick problem med hjulupphängningen är också sant (som bl a orsakade en avåkning i blötan på Knutstorp) och här tror jag att de breda sulorna har en del i skulden.
Så vitt jag vet har Fredric den snabbaste tiden på Knutstorp för en gatreggad Elise. Den näst snabbaste (?) kör drygt halvsekunden långsammare med en helt otrimmad Elise. Han kör på Yokohama 038 i den bredd som Lotus rekommenderar. Undrar hur fort Fredrics 220 hkr Elise hade gått med "vanliga" 048:or på sin bil ?

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
Marcus N
Forumveteran
Posts: 494
Joined: Wed 24 Sep, 2003 17:32
Location: Helsingborg, Skåne
Contact:

Post by Marcus N »

Anledningen att han körde större dimensioner var väl att dunlops r-däck inte finns i Elisedimensioner(och han jobbade väl på dunlop om jag inte missminner mig)
Lotus Elise -97
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Tror du har helt rätt Marcus. Hade väl sett illa ut om han hade
rejsat med konkurrenters däck !

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
henko
Stamgäst
Posts: 58
Joined: Fri 24 Nov, 2006 21:54
Location: Göteborg
Contact:

Post by henko »

Som sagt är det nya hjul för gatan jag är intresserad av, främst utseendet jag är ute efter. Att köra med så breda hjul fram är pga att den modellen jag först ville ha(samma som fredrik körde på) inte tillverkas i mindre dimension. Har hittat en annan modell som det troligen blir för min del så kommer att köra på 7x17 fram och 7.5x18 eller 8x18 bak.

Ingen som kan hjälpa mig med ET istf att ifrågasätta?
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Nej ! Det är min protest att ej hjälpa dig med uppgiften ! :-D



Allvarligt talat så kan jag ej hitta uppgiften. Kolla på Seloc, Wiki.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
Marcus N
Forumveteran
Posts: 494
Joined: Wed 24 Sep, 2003 17:32
Location: Helsingborg, Skåne
Contact:

Post by Marcus N »

Lotus Elise -97
User avatar
henko
Stamgäst
Posts: 58
Joined: Fri 24 Nov, 2006 21:54
Location: Göteborg
Contact:

Post by henko »

Den tackar vi för!!
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Marcus !
På tal om hjul; är du klar med min c-clamp spanner ?
Kommer till attt behöva den i slutet av mars.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Fredric
Forumberoende
Posts: 158
Joined: Mon 14 Jun, 2004 12:41
Location: Stockholm
Contact:

Post by Fredric »

Det hade nog inget alls att göra med däcken :-)
Min bästa tid i torrt var 1.09.3 (9:e tid i roadsport A, banrekord i klassen är 1.05.7)och i ösregn 1.19.0(Bästa tid i Roadsport A)
När det gällde fälgar och däck så var det fram 7,5x17 med 215/45-17 och 9x18 med 235/40-18. Med Nitron fjädring justerat så lågt som möjligt så var det väldigt trångt i hjulhusen fram när man svängde. Var tvungen att ta bort lite material i kanten på framre hjulhuset samt mecka med innerskärmarna. Svårt att sia om det hade varit någon skillnad i tid på originaldimensioner. Helt klart är att det greppade som f-n. Fast det extra greppet kanske äts upp av att det går lite tyngre med större däck?
En kille som heter Andreas har köpt bilen så han kanske dyker upp och kör ifrån er!
Lasse H wrote:Att Fredric körde fort med sin bil är sant. :steer: Fast om det var däckens förtjänst vill jag ha osagt. Att han fick problem med hjulupphängningen är också sant (som bl a orsakade en avåkning i blötan på Knutstorp) och här tror jag att de breda sulorna har en del i skulden.
Så vitt jag vet har Fredric den snabbaste tiden på Knutstorp för en gatreggad Elise. Den näst snabbaste (?) kör drygt halvsekunden långsammare med en helt otrimmad Elise. Han kör på Yokohama 038 i den bredd som Lotus rekommenderar. Undrar hur fort Fredrics 220 hkr Elise hade gått med "vanliga" 048:or på sin bil ?

hälsn
Lasse H
Elise S2 - 01, Roadsport A, 215 hp
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests