Finns det någon firma som har erfarenhet av K-serie motorn?

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Skriv svar
Fredric
Forumberoende
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 14 jun, 2004 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Finns det någon firma som har erfarenhet av K-serie motorn?

Inlägg av Fredric » tis 04 jul, 2006 14:41

Förmodligen har jag en topplockspacking som behöver bytas. Vill gärna att den som hjälper mig har haft isär en K-serie tidigare då det tydligen är en massa special att tänka på. Några tips? Helst i Stockholms trakten
Elise S2 - 01, Roadsport A, 215 hp

Användarvisningsbild
Joakim
Moderator
Inlägg: 680
Blev medlem: mån 28 okt, 2002 11:33
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Inlägg av Joakim » tis 04 jul, 2006 14:55

Så vitt jag vet skall denna möllan ha genomgående toppbultar, dvs ända ner till vevaxeln(har jag fel).

:steer:
joakim
SE highwing

Användarvisningsbild
boris
Forumberoende
Inlägg: 108
Blev medlem: ons 20 nov, 2002 21:49
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av boris » tis 04 jul, 2006 15:49

Tråkigt värre !

Förutom alltid lika vänliga Morgan på Bennets utanför Göteborgs så ...

Pik AB http://www.pikab.se/ på Murmästarvägen intill E4'an söderut kan ju sina MG's, Rover och Land Rover så de bör ju ha bra koll på K-serien. Dessutom tycks det vara än svårare att komma åt motorn när den sitter i en MG-TF. Jag har själv inte anlitat verkstan, men handlat oljefilter och lite smått ett par gånger och alltid fått bra bemötande på plats ...men jag minns det som att det ibland är lite svårt att komma fram på telefon.

Sen har jag sett skyltar för en MG-Rover verkstad på klassiska Malmvägen i Sollentuna, det kanske är närmare för dig men dom har jag dock ingen som helst erfarenhet av.

Lycka till !
Anders
Lotus Elise S1 111S

Användarvisningsbild
DJ
Moderator
Inlägg: 850
Blev medlem: tor 05 dec, 2002 08:37
Ort: NL
Kontakt:

Inlägg av DJ » ons 05 jul, 2006 11:38

Aj, vad tråkigt! :(

Vad det det där misstänkta läckaget du visade på Mantorp?

Blir det kraftigare oil rail och MLS-packning då?


Hoppas det löser sig !
_____________________________________

Daniel
Lotuslös :(

Fredric
Forumberoende
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 14 jun, 2004 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fredric » ons 05 jul, 2006 13:37

Jäpp, har pluggat på lite och min kyl som sprack var förmodligen ett symptom på trasig topplockspacking. När det läcker ut cylindergaser i kylsystemet blir det för högt tryck som resulterade i att kylen sprack i sidan. Hoppas jag tar mig igenom racet på söndag så får jag fixa det efter helgen.
Elise S2 - 01, Roadsport A, 215 hp

Användarvisningsbild
DJ
Moderator
Inlägg: 850
Blev medlem: tor 05 dec, 2002 08:37
Ort: NL
Kontakt:

Inlägg av DJ » ons 05 jul, 2006 13:42

Finns det inte en tryckventil i kylvätskebehållarens lock ?

Det brukar det finnas, den ska släppa ut tryck om det blir för mycket.

Fast den kanske inte har tillräcklig kapacitet??? :kopf:

Det är kanske läge att lufta systemet en extra gång innan rejset så du inte har luft/annan gas stående nånstans i systemet.
_____________________________________

Daniel
Lotuslös :(

Användarvisningsbild
eon
Forumberoende
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 08 apr, 2005 14:57
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av eon » mån 10 jul, 2006 09:54

Vilken MG/Rover verkstad som helst ska göra det jobbet. Tyvärr slarvas det och en del gör bra job och andra inte. Problemet är luftningen som lär ta ovanligt lång tid, ca 2 timmar.

I övrigt har Rovermotorn en svaghet som vad gäller toppens stabilitet gentemot blocket. När toppen läggs på så styrs den upp av en styrpinne i vardera kortända och dessa har var i plast med stort glapp som följd. De ersattes av metallpinnar som ger klart bättre stadga och detta skedde för bara några år sedan. Så vilka som sitter i din motor vet jag inte.

Jag råkade ut för skjuten topplockspackning på min MGF två månader efter service med kylvätskebyte på märkesverkstad. Inga bevis men misstankar finns.

Ett annat fel/problem på Rovermotorn är att termostaten sitter illa placerad i kylsystemet och ger kraftiga temperaturskiftningar i toppen där vattnet kommer in. Det sliter på materialtet. Kylsystemet är designat för en liten bil med frontmotor och korta vägar i kylsystemet. Nu med mittmotor och frontkylare så blir det långa ledningar och temperaturväxlingarna blir kraftigare. Endera av två saker kan göras: Gör ett litet hål i membranet för att alltid få litet flöde eller flytta termostaten till utloppet från motorn.

I övrigt är K-motorn perfekt och de flesta som förbättrar den inför bara svagheter. Tex orginal topplockspackning är det inget problem med.
/Erik Olsson
SÅLD: Elise 111S -03

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster