Splittad tråd - Spänna kamrem på Lotus 4or

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Micke
Stamgäst
Posts: 36
Joined: Thu 13 Feb, 2003 20:36
Location: Stehag
Contact:

Post by Micke »

Lasse wrote:Tekniskt påpekande:

Korrekt kamremspänning på Lotusmotorer är en historia för sig, så se till att remmarna spänns i enlighet med direktiven i servicemanualen.
Jag har visserligen inte själv någon V8, men jag har mycket erfarenhet av kamremmar på 912 och 910 motorer. 910 (Esprit Turbo) har i likhet med V8:an fix inspänning med lager på koncentrisk axel och denna rem ÄR tämligen SLAPP när motorn är kall. Detta beror på att aluminium-motorer har en rätt hyfsad utvidgningskoefficent (läs: motorn "växer" och blir större när den blir varm). Eftersom remmen inte utvidgas (glasfiberkord) så måste den ha ett visst slack vid kall motor så att den inte blir för hårt spänd när motorn är varm. En för hårt spänd rem kommer att "sjunga", slitas mer, och om det är riktigt illa, gå av. Dessutom slits alla lager mer. Samtidigt får inte remmen vara för slapp för då kan den hoppa på kuggarna. Intervallet för den korrekta spänningen brukar vara VÄLDIGT litet...

Mvh /Lasse
Du skriver att en för hårt spänd rem sjunger. Min rem är nybytt och man kan tydligt höra att den viner vid ökande varvtal.Är den då för hårt spänd.
Micke SE-90
User avatar
ExtremeEsprit
Stamgäst
Posts: 45
Joined: Thu 02 Jan, 2003 21:44
Location: Denver, CO USA
Contact:

Post by ExtremeEsprit »

det ser ut sa,

Det ar latt att kolla med en Cricket gauge for 4cyl Lotus. Eller lat service verkstaden kolla den igen. Det ar svart att fa spanningen ratt pa en 4 cyl lotus. Den brukar andras pa sig efter man har kort bilen nagra mil.

Jag hade liknande problem med min gamla 90SE nar jag bot ut kamremmen.

Johan
User avatar
Lasse
Forumveteran
Posts: 542
Joined: Mon 10 Feb, 2003 09:50
Location: Sollentuna, Stockholm
Contact:

Post by Lasse »

Hej!

Ja, som Johan säger är det svårt att få det riktigt rätt. Remmen ska vara spänd till 95lbs +/- 1 enhet (rätt tajt intervall :-)), vilket ska mätas med en Borroughs-meter. Själv äger jag en dylik (Lotus egen) som tyvärr kostar en vacker slant. Man måste observera att dylikt mätinstrument är matchat mot en specifik remtyp, så det går inte att ta vilken Burroughs-meter som helst och mäta med. Om du vill kan jag kolla remmen åt dig (om du bor i Stockholmsområdet...)
Micke
Stamgäst
Posts: 36
Joined: Thu 13 Feb, 2003 20:36
Location: Stehag
Contact:

Post by Micke »

Jag tackar för erbjudandet, men jag bor i skåne så jag får väl be verkstaden som bytte remmen att kolla upp spänningen igen.
Finns det inget sätt att mäta spänningen skälv utan Lotus egen mätare?
User avatar
Lasse
Forumveteran
Posts: 542
Joined: Mon 10 Feb, 2003 09:50
Location: Sollentuna, Stockholm
Contact:

Post by Lasse »

Hej Micke!

Så här funkar det:

En Burroughs-meter är konstruerad som en "klo" som man greppar runt remmen med. En stark fjäder försöker pressa ihop "klon" och hur mycket blir ett mått på hur spänd remmen är. Värdet avläses på en roterande skiva. Se även illustrationen nedan. Detta kan göras med vilken Burroughs-meter som helst under följande förutsättningar:

Image

1. Du måste komma åt att mäta på den del av remmen som befinner sig mellan insugs-kamhjulet och aux-kamhjulet (läs ovanför termostaten). Lotus eget verktyg är konstruerat för att komma åt på ett enkelt sätt där, men det går nog med en "standard" mätare också.
2. Klorna på instrumentet MÅSTE vara tillräckligt breda för att greppa hela remmens bredd.
3. Mätaren måste vara kalibrerad mot din remtyp. Detta kan man enkelt fixa själv genom att använda "free-weight calibration" vilket går ut på att du tar en rem av samma typ som den du tänker mäta på, lämpligen din gamla rem (du har väl kvar den?!), klipper av den och fäster upp ena ändan stadigt i tex taket. I andra ändan hänger du 95lbs (42,5 kg om jag minns rätt, kolla konverteringstabell). Greppa med verktyget kring remmen. Avläst värde på instrumentet är=95lbs för DIN rem. Sätt en markering på detta ställe.
4. Sedan är det bara att mäta mot "din" referenspunkt. Observera att motorn skall vara KALL (20°) när du mäter.

Lycka till! Mvh /Lasse
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests