Du skriver att en för hårt spänd rem sjunger. Min rem är nybytt och man kan tydligt höra att den viner vid ökande varvtal.Är den då för hårt spänd.Lasse wrote:Tekniskt påpekande:
Korrekt kamremspänning på Lotusmotorer är en historia för sig, så se till att remmarna spänns i enlighet med direktiven i servicemanualen.
Jag har visserligen inte själv någon V8, men jag har mycket erfarenhet av kamremmar på 912 och 910 motorer. 910 (Esprit Turbo) har i likhet med V8:an fix inspänning med lager på koncentrisk axel och denna rem ÄR tämligen SLAPP när motorn är kall. Detta beror på att aluminium-motorer har en rätt hyfsad utvidgningskoefficent (läs: motorn "växer" och blir större när den blir varm). Eftersom remmen inte utvidgas (glasfiberkord) så måste den ha ett visst slack vid kall motor så att den inte blir för hårt spänd när motorn är varm. En för hårt spänd rem kommer att "sjunga", slitas mer, och om det är riktigt illa, gå av. Dessutom slits alla lager mer. Samtidigt får inte remmen vara för slapp för då kan den hoppa på kuggarna. Intervallet för den korrekta spänningen brukar vara VÄLDIGT litet...
Mvh /Lasse
Micke SE-90