Projekt Elise 220 R

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Fredric
Forumberoende
Posts: 158
Joined: Mon 14 Jun, 2004 12:41
Location: Stockholm
Contact:

Projekt Elise 220 R

Post by Fredric »

Som de flesta som åker Elise vill man ju gärna ha lite mer effekt. Efter att ha kollat marknaden på olika alternativ har jag nu kommit till skott. Har köpt en fd racemaskin som suttit i en tävlingsexige. Motorn är nyrenoverad och ger 220hk i bromsbänken. Har jag lite flyt kommer den i bilen innan säsongen är slut. Annars blir det till att bärga sig till våren för att släppa ut monstret!
Guest

Post by Guest »

Kul! Rovermotor?
Fredric
Forumberoende
Posts: 158
Joined: Mon 14 Jun, 2004 12:41
Location: Stockholm
Contact:

Post by Fredric »

Jäpp, har fått för mig att det blir svårt att besiktiga om man stoppar i något annat. Man får väl bara trimma 10% tror jag :-). Hoppas bes mannen inte varvar för mycket under provturen. Vid låga varvtal tror jag inte den känns så snabb.
User avatar
kotten
Forumveteran
Posts: 567
Joined: Fri 25 Oct, 2002 08:23
Location: Linköping
Contact:

Post by kotten »

Det enda som besiktningsmannen kan märka är väl den oroliga gången på tomgång. 190 kr VHPD är ju som bekant ganska hårdtrimmad och det märker man också när man hör motorn och med ytterligare 30 hkr så kan man ju bara gissa. :-D

Detta blir coolt när det är klart
Lars Johansson - LINKÖPING
**SÅLD** Lotus Elise 111S S1 **SÅLD**
**SÅLD** Lotus Exige -06 **SÅLD**
**SÅLD** Caterham R400 Superlight -05 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf GTI DSG -06 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf R DSG -10 **SÅLD**
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Du måste berätta hur det går !
De VHPD-motorer jag kört har en mycket orolig tomgång ! Och mycket högre varv. Nästan dubbelt tomgångsvarv mot standardmotorn.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
greger
Stamgäst
Posts: 39
Joined: Thu 16 Jun, 2005 16:18
Location: Stockholm
Contact:

Post by greger »

ingen som funderar på en Honda Type-R motor, jag har själv letat runt lite på en. Går att få klart på betydligt mindre peng, samt mer trimmvänlig. Plus att den går riktigt även på tomgång fast den har 200hk original.
Mattias
Fredric
Forumberoende
Posts: 158
Joined: Mon 14 Jun, 2004 12:41
Location: Stockholm
Contact:

Post by Fredric »

Maxvarv är 8200 så det är ju en viss ökning. Enl ägaren är den rätt död under 2000 varv för att däröver dra utan problem. Det skall även vara en acceptabel tomgång. Den engelske ägare säljer motorn till förmån för en honda med kompressor på 300 hk. Pratade med honom på tel och det gick nåt alldeles över d-jligt! Vad jag vet är det näst intill omöjligt att besiktiga bilen med en annan motor än original. Andra regler i england där motorbyten är rätt vanligt.
greger
Stamgäst
Posts: 39
Joined: Thu 16 Jun, 2005 16:18
Location: Stockholm
Contact:

Post by greger »

Ja, besiktningen är ju alltid ett problem, men egentligen får man ju inte trimma så mycket heller. Och hur många besiktningsgubbar vet vad det är för en motor i en Elise? Finns ju mer än en sorts motor redan original, och man gör ju om kåporna över för man vill ju fortfarande att det står Elise som det står på min Rover. Ärligt talat så tror jag inte att det är ett problem, det är värre när man gör om den till en turbo/kompressormatad.

Någon som vet lite sidor om motorbyten? Helst privata sidor, företagssidorna som säljer kiten visar ju inte så mycket. Vill se mer detaljerat hur det ser ut, det blir ju jag själv som byter om det händer.
Mattias
User avatar
mecaniac
Stamgäst
Posts: 26
Joined: Tue 09 Nov, 2004 19:12
Location: stockholm
Contact:

Post by mecaniac »

:wave: Hej Hej
Problemet ligger nog ej så mycket i själva trimningen (vad som får eller inte göras)enl bilprovningen, killarna där är ju inga idioter direkt  :eek: ,men kommer nog inte yttra sig om tjugo trettio hästar hit eller dit.
Stora problemet ligger nog främst i försäkringen då man kanske inte vill skylta för mycket pga premiehöjning. Vad jag vet så är väl inte den gratis hehe, men å andra sidan om det rasar vill man ju inte heller ha tillbaka snikmotorn, en balansgång kanske.Vad vet jag...
Hade en bil på jobbet som råkade ut för en skada som bolaget absolut skulle besiktiga. En sierra med 500+ hästar, inget åtagande sa bolaget och lämnade verkstaden.
Hur som helst så är Fredric välkommen med motorbytet i mitten slutet Okt.
Mvh Micke
greger
Stamgäst
Posts: 39
Joined: Thu 16 Jun, 2005 16:18
Location: Stockholm
Contact:

Post by greger »

Har nu fått ett prisförslag på en komplett Type-R motor som gått 200mil inkl. härva, boxar samt låda. 50,000 ska dom ha, så detta projekt får man nog lägga på is ett tag...
Nån som vet var man kan köpa större ventiler till Rover motorn? Jag hittar bara lösa kammar samt kompletta toppar.
Tacksam för svar då man är redigt sugen på att hitta på något i vinter.
Mattias
Fredric
Forumberoende
Posts: 158
Joined: Mon 14 Jun, 2004 12:41
Location: Stockholm
Contact:

Post by Fredric »

Här hittar du det mesta du vill veta om trimning av Rover K-serie.
http://www.dvapower.com/
Problemet är att det inte är någon ide att bara sätta större ventiler eller andra kammar osv. Det följer alltid med en massa annat om man skall komma nånstans. Den summan du får betala för Honda motorn ger dig c:a 175-180 hk i en rover. Ska du ha mer effekt måste du byta kolvar osv osv vilket gör att det springer iväg ännu mer. Det var av den anledningen jag köpte en hel motor som var klar.
greger
Stamgäst
Posts: 39
Joined: Thu 16 Jun, 2005 16:18
Location: Stockholm
Contact:

Post by greger »

Ja, det är dyrt att trimma en sugmotor, har tänkt att lägga den på ca 140-150hk i vinter iallafall. Ska snart riva av toppen och porta den, samt leta efter större ventiler. Fick tillbaka ett mail från pipercams, fick överkomliga priser på kammar från dom, kollar även på alternativa saker på insugssidan och utblås...
Mattias
Fredric
Forumberoende
Posts: 158
Joined: Mon 14 Jun, 2004 12:41
Location: Stockholm
Contact:

Post by Fredric »

Ser att du bor i sthlm. Om du vill kan du kontakta mig så får du prova min som har c:a 150 hk, innan den nya motorn kommer i. Idag har jag janspeed avgas + racecat, Itg induction och Piper 270 fastroad kammar samt lättat svänghjul. Kan vara bra så vet du vad du har att förvänta dig.
Fredric
Forumberoende
Posts: 158
Joined: Mon 14 Jun, 2004 12:41
Location: Stockholm
Contact:

Post by Fredric »

Nu börjar det hända grejor med mitt projekt. Min Elise håller på att förvandlas till racer! TS motor i Åstorp håller på att montera motor, båge osv osv. Har en massa bilder men lyckas inte lista ut hur man lägger ut dom här. Är det nån som vet?
Shadow_iX
Stamgäst
Posts: 30
Joined: Tue 10 Jan, 2006 17:24
Contact:

Post by Shadow_iX »

Fredric:

Høres bra ut dette her... Stå på, kom gjerne med bilder :)

Fikk du med gearbox på kjøpet og eller?

www.photobucket.com <-- gratis billde hosting på nett med galleri.
Kenneth Hammer / MSN: nad_freak@hotmail.com / "Orginalt GM Produkt"
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest