Cat Replacement Pipe

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
User avatar
kotten
Forumveteran
Posts: 567
Joined: Fri 25 Oct, 2002 08:23
Location: Linköping
Contact:

Cat Replacement Pipe

Post by kotten »

Är detta något att montera?

Jag kan leva med att den inte går igenom besiktningen för om jag monterar en pipe i rostfritt så går den förhoppningsvis ganska enkelt att demontera.
User avatar
EH
Stamgäst
Posts: 53
Joined: Fri 25 Oct, 2002 20:52
Contact:

Post by EH »

Hej Kotten,
Det är inte mycket att tveka över. Den kostar inte mycket och är ganska lätt att montera. Bättre ljud och något bättre varvvillighet borde bli resultatet. På S2:an går det inte lika gescwinnt för där sitter lambdagivaren i katalysatorn, men på din S1:a är det ju bara att skifta.
Tror inte det är så nödvändigt att montera en i rostfritt. Det är ju inte så varmt såpass långt bak, men RF muttrar och bultar är väl kanske att föredra.
User avatar
kotten
Forumveteran
Posts: 567
Joined: Fri 25 Oct, 2002 08:23
Location: Linköping
Contact:

Post by kotten »

Jag har fått ett erbjudande Geary som vill sälja en lightly used cat pipe till mig i mild steel, fast utan fitting kit. Han vill ha £25 och sedan måste jag köpa ett fitting kit som kostar £15

Är det bara att slå till?

Om jag skulle köpa nytt dito så skulle det kosta £68
User avatar
EH
Stamgäst
Posts: 53
Joined: Fri 25 Oct, 2002 20:52
Contact:

Post by EH »

Hmm, fitting kit. Det kan väl inte vara så mycket annat än två stålpackningar och ett antal muttrar. Det går säkert bra att använda bef.
User avatar
kotten
Forumveteran
Posts: 567
Joined: Fri 25 Oct, 2002 08:23
Location: Linköping
Contact:

Post by kotten »

Jag köpte även detta fitting kit. Jag är väl lurad, men då får jag väl vara det. :-D Fördelen som jag såg med detta var att det var i rostfritt och det kan väl vara bra om man skall demontera detta inför varje besiktning.
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Post by Göran »

Jag har skruvat av och på by-pass-pipan många gånger vid det här laget. Det är en enkel operation om du bara kommer under bilen, eller kan hissa upp den.
Extra bultar är bra, eftersom de som sitter på katalysatorn (i alla fall min) är "inpressade" och inte går att få ut utan press. Att slå ut dom är inte att rekommendera eftersom det kan skada "katten".
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
kotten
Forumveteran
Posts: 567
Joined: Fri 25 Oct, 2002 08:23
Location: Linköping
Contact:

Post by kotten »

Göran:

Vad märker du för skillnad? Hur pass högljudd blir bilen utan "kat"? Vet du om den klarar olika banor´s olika ljudkrav?
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Post by Göran »

Skillnaden hörs verkligen! Men det är ju det som är meningen :-D
Jag har Lotus egen sportljuddämpare. Andra dämpare ger förmodligen en något annorlunda ljudbild.
Vad dB-värdet blir vet jag inte. Har inte mätt och kan därför inte svara på din sista fråga. Men jag tror att du klarar dig. :steer:

:flag:
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests