Licenskurs Mantorp 16 april 2010

Träffar, bankörningar, möten etc.
Post Reply
User avatar
silke
Forumveteran
Posts: 579
Joined: Sat 01 Sep, 2007 09:38
Location: Göteborg
Contact:

Licenskurs Mantorp 16 april 2010

Post by silke »

Hej!

Tänkte tipsa om licenskursen på Mantorp den 16 april i regi av Östergötlands Bilsportförbund. Jag har anmält mig, vore skoj om det dyker upp fler Lotusförare! De anordnar även licenskurser på Sviesta i Linköping vid ett par tillfällen i slutet av mars.

Läs mer och ladda ner anmälningsblankett på http://www.ostergotlandsbf.se
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Licenskurs Mantorp 16 april 2010

Post by oodsell »

För er som bor på västkusten och vill ta racinglicens kan jag rekommendera SVK Göteborgs kurs som går på Kinnekulle Ring på onsdag 12/5 kl 16 (teori), torsdag 13/5 (körövningar) och fredag 14/5 (som funktionär eller deltagande i "Bankalaset"). Kursen är nog bland de bästa i Sverige med mycket körträning, och har hållits i många år under Kristi Flygarhelgen . Kostnad 2000 kr. Alla sportvagnsägare har också möjlighet att vara med på bankalaset på fredagen till en kostnad av 700 kr (500 kr om man är medlem i SVKG). Är man sedan fortfarande inte mätt på racing kan man stanna till lördagen och se på Endurance Racing Cup's andra 6-timmarstävling, och på söndagen går en deltävling i Sportvagnsmästerskapet.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Licenskurs Mantorp 16 april 2010

Post by Nillet »

Licenskurs på Knutstorp i Södra SBF:s regi.
MichaelH
Stamgäst
Posts: 74
Joined: Thu 30 Apr, 2009 13:51
Location: Kumla
Contact:

Re: Licenskurs Mantorp 16 april 2010

Post by MichaelH »

Blir i Maj istället för mig typ 14:e på sviesta. Eftersom familjen utökas i början av april  :banana: .
Lotus Elise -98,
AB
Forumberoende
Posts: 117
Joined: Thu 24 Oct, 2002 11:40
Location: Stockholm
Contact:

Re: Licenskurs Mantorp 16 april 2010

Post by AB »

Vet du hur många dom tar in på kursen ?? //a
Anders/Elise 111R
User avatar
silke
Forumveteran
Posts: 579
Joined: Sat 01 Sep, 2007 09:38
Location: Göteborg
Contact:

Re: Licenskurs Mantorp 16 april 2010

Post by silke »

AB wrote:Vet du hur många dom tar in på kursen ?? //a
Har för mig att jag läste att de tar in 24st per kurstillfälle.. Hänger du på?  :beer:
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
User avatar
silke
Forumveteran
Posts: 579
Joined: Sat 01 Sep, 2007 09:38
Location: Göteborg
Contact:

Re: Licenskurs Mantorp 16 april 2010

Post by silke »

MichaelH wrote:Blir i Maj istället för mig typ 14:e på sviesta. Eftersom familjen utökas i början av april  :banana: .
Låter fint det, men då borde du ju hinna med till Knutstorp den 2e maj i alla fall! :-D Fast det kanske inte faller i god jord därhemma..  :nono:
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
MichaelH
Stamgäst
Posts: 74
Joined: Thu 30 Apr, 2009 13:51
Location: Kumla
Contact:

Re: Licenskurs Mantorp 16 april 2010

Post by MichaelH »

Hehe, ja planen är nog i alla fall ta sig ner då. Får väl lirka lite där hemma  :bow:
Lotus Elise -98,
User avatar
silke
Forumveteran
Posts: 579
Joined: Sat 01 Sep, 2007 09:38
Location: Göteborg
Contact:

Re: Licenskurs Mantorp 16 april 2010

Post by silke »

Årets banpremiär skedde i fredags i samband med licenstagningen på Mantorp, hade nästan glömt av hur skoj det är att köra på bana! :steer:

En riktigt bra och lärorik kurs, fick många värdefulla tips från ÖBFs instruktörer. Tummen upp för dem!  :up: Hade dock inte räknat med att vi skulle hålla på till 21:45.. Så det var en mycket trött Daniel som stöp i säng efter resan tillbaka till Stockholm.

Inga fler Lotus på plats, men däremot ytterligare en Lotusägare! Blev lite förvånad när Jonas Calson dök upp i depån. Han var där för att titta till sina nya långloppsförare som även de var med på licenskursen och som skulle debutera i MSLS på lördagen.
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
User avatar
Calson
Stamgäst
Posts: 91
Joined: Wed 16 Sep, 2009 08:32
Location: Stockholm
Contact:

Re: Licenskurs Mantorp 16 april 2010

Post by Calson »

Jajamensan! Blev riktigt paff när jag fick se en mycket bekant 111R parkerad utanför NGK-huset på Mantorp.

Mitt team "Audi Dealer Team" gjorde ett strålande jobb på lördagen. Av 45 startande så tog de sig från absolut sista plats (vi startar alltid från depån av tradition) till en 19e plats. Och så ska man komma ihåg att vi har ett team på 8 förare medans de andra har 3 förare per bil. Så det va riktigt kul att se.

Gillade verkligen era kursledare Daniel, speciellt KG ;)  :up:
Jonas Calson
Lotus Elise 111R ST -06
User avatar
silke
Forumveteran
Posts: 579
Joined: Sat 01 Sep, 2007 09:38
Location: Göteborg
Contact:

Re: Licenskurs Mantorp 16 april 2010

Post by silke »

KG var klockren! Speciellt minnesvärd var genomgången för hur man skall skaka champagneflaskan för att få så bra sprut som möjligt! :-D
Det räcker med tre distinkta skakningar och sen så sprutar det utav bara helvete. Tyvärr får man inte möjlighet att spruta champagne så ofta vid svenska tävlingar då champagnen oftast är utbytt mot Pommac vilket är tråkigt. Det är inte alls samma sprut i Pommac så där får man jävlarimig skaka för att det skall bli nåt, men det kommer ändå aldrig i närheten av riktigt skumpasprut!
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests