Rapport från deltävling två, roadsport A, Ring Knutstorp

Träffar, bankörningar, möten etc.
Post Reply
Fredric
Forumberoende

Rapport från deltävling två, roadsport A, Ring Knutstorp

Post by Fredric »

Då var andra deltävlingen i sportvagnsmästerskapet avklarat!
Fri träning på fredagen, länge sen jag körde på knutan så det var bra att få några varv i det fina vädret. Nackdelen med att det är en så stor tävling (210 förare) är att det bara blev 2 x 15 min på en hel dag.
Bilen funkade bra men för första gången någonsin upplevde jag rejäla överstyrnings tendenser. Beror förmodligen på att det är väldigt tvära böjar i kombination med höjdförändringar. Dessutom börjar man så sakteliga behärska bilen på banan vilket gör att man nu ligger närmare gränsen. Testade lite olika inställningar och till tidskvalet på lördagen kändes det bra. Bästa tid 1.09.3 vilket jag är rätt nöjd med, det som kändes riktigt bra var att jag hade 5 varv under 1.09.6 så det var inte ett lyckovarv. Det räckte till 9:e plats i det första passet. Lite tufft när snabbastef föraren i sin Caterham körde på 1.05.7! (nytt varvrekord i klassen). På eftermiddagen började det regna och det ändrar ju förutsättningarna totalt. Helt plötsligt är dom riktigt snabba inte lika snabba längre. Det gick otroligt bra för mig i blötan och jag var överlägset snabbast! Körde på 1.19.0 i regnet och näst snabbaste körde på 1.21.3! Gissa om jag gick och hoppades på regn!
Dags för race! Rätt mycket folk på läktarna och riktigt varmt! Gav mig ut på uppvärmningsvarvet. Började köra fram och tillbaks för att få temp i däcken och strax efter startkurvan bara small det till och jag satt i sanden! Jag hann knappt reagera men förstod direkt att det var nåt som inte stämde. Det som hände var att en bult som håller hubben i övre länkarmen i bakvagnen, gick av och när den släppte gick även toe-link armen av och bakhjulet vek sig under bilen. Vi fick mecka för att kunna få på bilen på släpet för att komma hem. Inte helt lätt utan bakhjul! Som tur var verkar det inte vara några större skador och nya länkarmar och div småpyssel är redan beställt så att jag skall kunna vara med på kinnekulle om två veckor. Innan dess skall jag också hitta byta fjädrar till lite styvare. Från 325/400 till 400/475. Tror det blir perfekt!
Last edited by Fredric on Sun 23 Jul, 2006 17:58, edited 1 time in total.
Elise S2 - 01, Roadsport A, 215 hp
Nillet
Forumadministratör

Post by Nillet »

Vad trevligt!
Och vad tråkigt!
Såg dig i regnet.
:steer:
Finns väl ett toe-link-stag att köpa till Elise som skall ge bättre stadga?
På Speedster har engelsmännen satt bultar med högre brottgräns.

Edit Vet inte vad staget heter...
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
Fredric
Forumberoende

Post by Fredric »

Har eliseparts uppgraderade toe link kit. Det var inte det som var problemet utan en bult som håller hubben i övrelänkarmen. När den brast så pajade även toe linken. Nya prylar på väg!
hofverberg
Stamgäst

Post by hofverberg »

Hur vet du att bulten gick av först?
Fredric
Forumberoende

Post by Fredric »

Det syntes på den ena bulten att det varit en spricka i den sen tidigare. Det var lite korrision i brottrytan och det har knappast kommit dit sen dagen innan.
hofverberg
Stamgäst

Post by hofverberg »

OK. Då ska man kolla dessa bultar noga.

Bilder från Knutstorp finns här.

https://lagring.storegate.se/user/Share ... 61e813561e

Kinnekulle??
kotten
Forumveteran

Post by kotten »

Vilka bultar pratar vi om här?

Jag hittade detta på EliseTalk i USA.

I should add that I have gone through many sets of rear wheel bearings due to the added grip of running with slicks. I would imagine that the rear brace kit would help eliminate or at least lessen that added wear and tear of the added and not anticipated stress that slicks add to the rear suspension????? I have not seen that probem arise as of yet on the S2 but expect that this second season of track use with S2's and many running with slicks or Hoosiers, we'll start to see that problem. I would suggest that anyone with lots of track time give a real hard look at the rear wheel hubs and check for play. It's not fun when they go. I have also broken several of the 10.9 strength bolts that secure the rear hubs. If you are out there and running on slicks, I STRONGLY suggest changing the bolts as a precaution. They don't cost much and if you break one when you are on the track loading a wheel, it's not fun!!!!! I have broken them several times and have just made it in with 1 bolt hanging on to the hub keeping my wheel on the car. The warning sign is a wheel bearing noise when one side is loaded up but goes away when unloaded...............PULL IN AND STOP!!!! The cars were NOT designed to run on slicks.............The AO48's allow the rear end to rotate more freely and lessen the stress.............
Lars Johansson - LINKÖPING
**SÅLD** Lotus Elise 111S S1 **SÅLD**
**SÅLD** Lotus Exige -06 **SÅLD**
**SÅLD** Caterham R400 Superlight -05 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf GTI DSG -06 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf R DSG -10 **SÅLD**
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
Fredric
Forumberoende

Post by Fredric »

Jäpp det är samma bultar vi pratar om! Om du tar av bakhjulet så ser du i toppen på hubben två bultar som håller fast hubben i den övre länkarmen. Det är två st insex bultar som skruvas från insidan i gängor i hubben. Båda är i den klenaste kvalitén 8.8?. Man kan sätta starkare bultar upp till 12.0 nånting. Ska ut på stan och leta upp sådana. Kan nog vara ett bra tips att byta då det verkar vara ett fel som uppkommer ibland.
Nillet
Forumadministratör

Post by Nillet »

Fredric wrote:Jäpp det är samma bultar vi pratar om! Om du tar av bakhjulet så ser du i toppen på hubben två bultar som håller fast hubben i den övre länkarmen. Det är två st insex bultar som skruvas från insidan i gängor i hubben. Båda är i den klenaste kvalitén 8.8?. Man kan sätta starkare bultar upp till 12.0 nånting. Ska ut på stan och leta upp sådana. Kan nog vara ett bra tips att byta då det verkar vara ett fel som uppkommer ibland.
Det är ganska vanligt på bilar med R-däck och hård körning. Gissar på att några har varit emot trottarkanter också...
Om jäg läst rätt i forumen så är det inte lätt att hitta starkare bultar som har någon slags korrosionsskyddsbehandling.
Här finns massor med info på vx220.org.uk (hoppas man inte behöver vara reggad)
Niklas (forum-admin)
kotten
Forumveteran

Post by kotten »

Fredric wrote:Jäpp det är samma bultar vi pratar om! Om du tar av bakhjulet så ser du i toppen på hubben två bultar som håller fast hubben i den övre länkarmen. Det är två st insex bultar som skruvas från insidan i gängor i hubben. Båda är i den klenaste kvalitén 8.8?. Man kan sätta starkare bultar upp till 12.0 nånting. Ska ut på stan och leta upp sådana. Kan nog vara ett bra tips att byta då det verkar vara ett fel som uppkommer ibland.
Är det dessa bultar man tar bort när man skall shimsa camber?

EDIT: jag tror jag hittade svaret precis, och det är visst dessa två bultar.
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
kotten
Forumveteran

Post by kotten »

Min svåger jobbar på en mekanisk verkstad och har säkert någon kontakt att fixa nya sådana bultar eller så kan han tillverka nya skruvar till mig.  :up:

Om jag hittade rätt så är det M10*50 och i stål 8.8
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
Nillet
Forumadministratör

Post by Nillet »

kotten wrote:Min svåger jobbar på en mekanisk verkstad och har säkert någon kontakt att fixa nya sådana bultar eller så kan han tillverka nya skruvar till mig.  :up:

Om jag hittade rätt så är det M10*50 och i stål 8.8
Har för mig att engelsmännen gemensamt köpte en hög bultar och skickade på galvning (för att få bättre rostskydd).
Niklas (forum-admin)
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Tänk på att bultar i 8:8 och 10:9 som är vanligt i insex inte behåller sin styrka om de värmebehandlas, strax över 300 grader. utsättst bulten för högre värme så går härdningen ur.

Att själv tillverka bult är inte svårt, men att få rätt styrka i bulten är nästan en omöjlighet.

Om det hade varit min bil så hade jag köpt rätt bult i 10:9 kvalite ocm rost skyddat med lite rostskyddsolja när det var monterat.

Hoppas att allt löser sig till det bästa, såg inte roligt ut på knutstorp.

Må gott
Patrik.
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
CAIC
Forumberoende

Post by CAIC »

Trist Fredric,
kul att höra att du går fort när det är blött... samma här.. körde fortare än Radicalsen med regndäck på Croix i våras, med utslitna slicks i ösregn...

I Lux var det dock väldigt varmt och torrt... soppande kokade och elen kortslöt...

Bättre lycka nästa gång... med en Durex i lådan :-D

:steer: :flag:
Cai, Belgien men svensk
Post Reply