Knutstorp - datalogg

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
User avatar
A_Möller
Forumberoende
Posts: 126
Joined: Wed 13 May, 2015 23:06
Location: Glumslöv
Contact:

Knutstorp - datalogg

Post by A_Möller »

Jag har sedan mitten av 90-talet arbetat från och till arbetat med förarutveckling och alltid försökt väva in den tekniska aspekten i hur man behandlar bilen och vad man uppnår för resultat. Nu är det ju ändå så att man alltid försöker ge järnet, så det är svårt att veta hur mycket de sista hundratals motorvarven, eller den senaste motoruppgraderingen egentligen gör.

Så, eftersom jag hade ny motor på Knutstorp och inte kört bilen på 2 1/2 år, så tog jag det lugnt och fegade en hel del med motorvarvtalet, men försökte hålla max tempo i kurvorna. I plotten nedan representeras snabbaste varvet i årets klubbträff av den heldragna gråa kurvan och den röda av snabbaste varvet någonsin på Knutstorp med den bilen.

Hur mycket tror ni det skiljer i varvtid?
Attachments
IMG_7814.jpg
IMG_7814.jpg (43.09 KiB) Viewed 5975 times
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Knutstorp - datalogg

Post by oodsell »

Ofta har man en övertro på att man måste ha högt varvtal på motorn på bana. Så jag tror att du körde nästan lika fort med en högre växel och lägre varvtal. Så kanske 1 sekund i skillnad?
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
A_Möller
Forumberoende
Posts: 126
Joined: Wed 13 May, 2015 23:06
Location: Glumslöv
Contact:

Re: Knutstorp - datalogg

Post by A_Möller »

Nej, faktiskt drygt tre sekunder. Tror nog att det försvann en bra bit över en sekund på raksträckan och 25 km/h i toppfart. Även tillbakavägen över NGK-krönet har ett par partier där effekt ger bra utdelning, även om vissa delar inte påverkas nämnvärt.

Men du har rätt i att det förmodligen inte gör så mycket att ligga i en högre växel i flera av partierna. Det enda partiet som jag upplevde segt var efter hårnålen, vänstern och bort till nedförsbacken. Där försvann förvånansvärt många meter.

Men det är intressant när man brukar laborera med att skippa 2:an ut ur vissa kurvor för att få bättre flyt och stressa maskineriet mindre, men sen inser att det även går att skippa 3:an överallt utom i hårnålen. Kan ju säga som så att det sällan gått åt så lite bensin på en banträff :)
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Knutstorp - datalogg

Post by oodsell »

Det är faktiskt bra träning att köra runt en bana på bara en växel, t ex på 4:an. Då får man verkligen koncentrera sig på att hålla optimalt spår genom alla kurvor för att inte tappa fart i onödan. Ibland när vi kört långlopp så får man tekniska problem mot slutet och ska bara ta bilen i mål. En gång körde vi hela sista timmen på Kinnekulle på 4:an enbart, och vi tappade förvånansvärt lite tid per varv.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests