Utrustning till bandag

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Utrustning till bandag

Post by Freddy »

Ska vara med på min första bandag nu 1 maj. Har några funderingar kring utrustningen.
När det gäller hjälmen gissar jag att cykelhjälm inte är ok... Så jag har kollat på Jethjälmar där de billigaste/enklaste verkar vara godkända enligt ECE22:05. Är det tillräckligt?
När det gäller handskar så ska de vara av skinn eller flamsäkra. Då fungerar inte tex karting handskar som dessa:
https://mocomp.se/omp-handskar/1781-ks- ... g-omp.html
men andra i 1-lagers Nomex är godkända:
https://mocomp.se/turn-one-handskar/223 ... dskar.html
Tolkar jag reglerna rätt då?

Skorna ska bara vara "för ändamålet lämplig typ". Men vad innebär det? Funkar typ sneakers eller måste det vara något speciellt?

Är det något annat som kan vara bra att tänka på att ha med sig när det gäller utrustning, verktyg osv?
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Utrustning till bandag

Post by Nillet »

När det gäller hjälmar så är vikten viktig, en jethjälm (MC) funkar. Googla bilsporthjälm för alternativ.
Rekommenderar dessa handskar, köp riktiga FIA-handskar efter det. https://www.byggmax.se/verktyg/arbetskl ... ske-p27011
Tunn sula är bra för känslan, mycket skinn är bra vid brand och smala skor är bra för platsen. Sneakers funkar...
Det finns mycket grejer som är bra att ha med men det beror på hur mycket du litar på bilen, med speedstern hade jag bara med lufttrycksmätare. :shock:
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Utrustning till bandag

Post by Göran »

Hjälm, handskar och skor som du gillar när du kör. Skorna ska naturligtvis sitta fast ordentligt på foten. Rekommenderar riktiga bilkörarskor. Det ger en bättre känsla. Sedan kan du leva i trygg förvissning om att det du ev. kommer att behöva i övrigt finns att låna från nå’n annan.
Vi ses!

Edit: Vad brukar jag ha med mig? Momentnyckel till hjulbultarna, lufttrycksmätare och 12V luftpump.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Utrustning till bandag

Post by Freddy »

Tack för tipsen.
När det gäller Byggmax handskarna så gillar jag inte dem ens som arbetshandskar i trädgården, så det får nog bli något annat även om de är billiga å klarar kraven.

Jag vill bara försäkra mig om att jag inte missat någon obetydlig detalj som gör att jag inte får vara med. Men inser att jag är nog lite skadad av mitt jobb där alla krav/regler ska vara entydiga och inte lämna det öppet för en massa tolkningar. Det är ju inte säkert man har samma tolkning av "för ändamålet lämplig typ" och det är ju inte jag som har tolkningsföreträde...
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Utrustning till bandag

Post by Stefan_A »

Blir du biten av banbacillen så finns det mycket bra och lämpligt att köpa. Både till dig själv och bilen. Hos https://www.demon-tweeks.co.uk hittar du det mesta i varierande prisklasser. Ofta har de paketpriser på t ex förarutrustning.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Jocke_D
Stamgäst
Posts: 30
Joined: Thu 10 Dec, 2015 08:41
Contact:

Re: Utrustning till bandag

Post by Jocke_D »

Jag har en (eller kanske t.o.m två) raceoverall över. Rätt stor vill jag minnas. Kan kolla storlek om du vill. Den är billig :)
Speedster - kompressor mm
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Utrustning till bandag

Post by Freddy »

Jocke_D wrote:Jag har en (eller kanske t.o.m två) raceoverall över. Rätt stor vill jag minnas. Kan kolla storlek om du vill. Den är billig :)
Är inte säker på att bilen klarar ljudkraven så jag avvaktar nog lite innan det blir raceoverall. Men tack för erbjudandet  :up:

Har i alla fall köpt handskar som är FIA godkända för de satt bäst på handen. Hjälmen är också inköpt dock är den inte FIA godkänd utan lite mera budget. När det gäller skor så är mina favoritskor till stor del i syntetmaterial. Får kolla om man hittar något alternativ med mer skinn.
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Utrustning till bandag

Post by lahi »

Jag kör med min mc-hjälm. Funkar bra med integralhjälm tycker jag. Handskar köpte jag hos GA/Lindberg Import.
Overall har jag inte utan jag kör med jeans och långärmad bomullströja.

Utrustning som jag har med mig är 12v pump, däcktryckmätare och panodil... skulle kanske ta med buntband och silvertejp också  :nothing:
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests