Antisladd Elise - hur tillåtande är det?

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
sportbilsentusiasten
Användare
Posts: 3
Joined: Sun 03 Dec, 2017 14:45
Contact:

Antisladd Elise - hur tillåtande är det?

Post by sportbilsentusiasten »

Funderar på att köpa en Elise 2011 eller senare. Dessa har
antisladd.
Vill ha ett system som är AKTIVT, men inte överbeskyddande.
Har haft sportiga bilar och kört många olika - vissa dödar helt upplevelsen genom att ha en skarp tillslag som bromsar o slår av gasen - vissa andra tillåter viss "slip angel" utan att gå in och styra upp.

Hur är det med Lotus Elise system? (DPM; Dynamic Performance Management)

PS
Vet att man kan stänga av systemet men föredrar att ha det påslaget.
Vet även att "Sport pack" tillåter lite mer äventyrligheter...
Funderar på att köpa Elise
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Antisladd Elise - hur tillåtande är det?

Post by oodsell »

Hej, jag har en S3 220 Cup som jag bara har hunnit köra en sommar. Vid körning på väg tror jag att spinnregleringen fungerar bra för då ska man helst inte köra så nära gränsen så att den ska gripa in annat än i nödfall. Men vid körning på bana är det bra att den går att koppla ur av flera skäl. Om man är nybörjare så är det nog bra att ha den inkopplad, men när man börjar köra fortare och känner att den går in och reglerar ofta så kan det vara störande i körningen. Och dessutom så kan man börja elda upp bromsarna eftersom det är bromsarna som jobbar för att stabilisera bilen (ihop med att den stryper gasen). Då är det bättre att koppla ur dessa system och lära sig bilens naturliga balans och uppträdande.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
sportbilsentusiasten
Användare
Posts: 3
Joined: Sun 03 Dec, 2017 14:45
Contact:

Re: Antisladd Elise - hur tillåtande är det?

Post by sportbilsentusiasten »

oodsell wrote:så att den ska gripa in annat än i nödfall.
Just det, nödfall. Någon har spillt olja, blöta löv, frost eller om ett barn springer ut så man väjer...
Funderar på att köpa Elise
User avatar
Per Mo
Forumveteran
Posts: 462
Joined: Tue 04 Oct, 2011 21:43
Location: Västerås
Contact:

Re: Antisladd Elise - hur tillåtande är det?

Post by Per Mo »

Jag kopplar alltid ur systemen på bana då jag tycker det griper in för mycket där men har det alltid påkopplat på vanlig väg då jag tycker det fungerar som tänkt där. Har i och för sig aldrig råkat ut för riktigt extrema situationer där, som tur är, men jag har inte upplevt att systemen griper in i onödan.
Pelle Mohlin

Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20?? :steer:
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017  :race:
BMW Z3 2.8 2003-2011  :race:
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest