Typfel Elise S3?

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
sportbilsentusiasten
Användare
Posts: 3
Joined: Sun 03 Dec, 2017 14:45
Contact:

Typfel Elise S3?

Post by sportbilsentusiasten »

Hej!
Är ny här men läst på svenska o engelskspåkiga forum flera år.

Överväger starkt att köpa en Elise, troligen en tidig S3. Från 2011 o framåt.
Är det några typfel kvar på dessa?
Har läst om kylare som vars plast torkar o spricker...oljeledningar som går sönder...mm
När blev vetta åtgärdat?

Har sökt överallt efter info om detta men inte hittat något.
Tack för hjälp!
Funderar på att köpa Elise
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Typfel Elise S3?

Post by oodsell »

Du har nog läst på mer om detta än vad jag har. Men jag tycker inte att man ska vara så rädd för alla de rapporter som man kan läsa på olika forum och FB-grupper, för det finns många fler nöjda ägare som inte skriver något. Visst finns det en del fel som säkert är mer vanliga än andra, och S1 och tidiga S2 med Rover motor har ju rykte om att topplockspackningen kan paja och att kylarnas plasttankar kan gå sönder. Men jag har en 17 år gammal S1:a där inget av de felen har uppstått ännu. Hur det är med de senare modellerna med Toyota motor vet jag egentligen inte men det mesta talar väl för att de är mer tillförlitliga. Sedan är det en fördel att delar och reparationer av en Elise är betydligt billigare än andra mer exklusiva sportbilar, och det finns gott om firmor på nätet som säljer delar. Så leta du upp en välskött bil så tror jag att du blir jättenöjd.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Typfel Elise S3?

Post by Stefan_A »

Som Olle skriver är Elise en välsorterad bil vid det här laget. Trots att det är ¨samma¨ bil så är det en markant skillnad på om du sitter i en ny Elise eller en 20 år gammal. Bilhallen i Mjölby har en trevlig 250 Cup i lager t ex  :up:

När det gäller kylarna så finns det eftermarknadskylare helt i aluminium. Men Lotus själva har inte ansett det behöver åtgärdas så problemet kan nog anses överskattat på diverse forum. Men om du tänker köra mycket på bana så kan det vara idé att ha med i planerna att åtgärda. Fördelen är att de flesta delar är väldigt billiga jämfört med andra sportbilar.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests