Titta på Evora

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Titta på Evora

Post by Freddy »

Precis ny här på forumet och Lotus lös men jag funderar på att köpa en Evora. Dock är den inte så vanlig så det är svårt att åka till en handlare för att titta. Det är ju en del pengar man satsar så vill ju helst inte köpa osett så att säga.
Så jag undrar om det finns någon här på forumet som är villig att visa sin Evora för mig? Man vill ju veta att man sitter bra i den osv. Hade varit kul om man dessutom kunde få åka med en liten sväng också.

Jag finns i Gråbo några mil utanför Göteborg men kan naturligtvis åka en bit om det inte finns någon runt Göteborg.

Vänligen
Fredrik
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Titta på Evora

Post by oodsell »

Hej Freddy,
Enligt vår medlemsmatrikel så finns det bara en Evora i Göteborgsområdet. Den ägs av Fredrik Markström i Västra Frölunda. Prova att nå honom på mail: fredrik.markstrom@skf.com Den närmaste därefter finns i Halmstad.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Titta på Evora

Post by Freddy »

Perfekt, tack! Då provar jag att kontakta honom. Så får vi se om detta är första steget till en Evora.
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Titta på Evora

Post by Göran »

Bestäm dig innan du tittar för när du tittat är du fast :)
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Titta på Evora

Post by Stefan_A »

Har du frågor är det bara att slå en signal!
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Titta på Evora

Post by Freddy »

Bestämt mig, det har jag redan gjort :lol:
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Titta på Evora

Post by Stefan_A »

Freddy wrote:Bestämt mig, det har jag redan gjort :lol:
Bara att åka iväg och handla då: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... geNumber=1
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Titta på Evora

Post by Freddy »

Jo har sett den. Är dock inte så sugen på en svart. Har precis sålt en svart Honda S2000, såg bara nytvättad ut i 1 nanosekund. Sedan var det fullt med pollen, damm osv som man såg tydligt...
Dessutom dröjer det till början av maj innan jag kan få titta på Evoran som finns i Götet. Jag är för feg för att lägga 450000kr på en bil jag inte suttit i.
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Titta på Evora

Post by Stefan_A »

Om du inte hittat dit redan så vill jag tipsa om "Useful Stuff" på klubbens hemsida. Där finns även broschyrer på Evora: http://www.lccs.nu/useful-stuff/broschyrer/
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Titta på Evora

Post by Freddy »

Det hade jag inte koll på så jag får kolla på dem. Tack för tipset!
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Titta på Evora

Post by Göran »

Eller kolla här :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=txHnT698r_M

(De reflexer han pratar om i displayen för radio, navigator, etc. finns i alla fall inte fr.o.m 2013 då man återgick till (annan version av) Alpine igen efter att försökt med Pioneer under 2012. Detsamma gäller ljuset han pratar om. Det fungerar också som det ska i min bil 2013. Vet inte hur det var innan)
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Titta på Evora

Post by Freddy »

Kul med allt engagemang. Det uppskattas verkligen.
Jag har lite funderingar på en bil från 2013 just nu. Frågan är om man vågar slå till innan jag fått kika på Evoran här i Götet.

Det jag funderar lite på är ljudnivån inne i bilen i motorvägsfart. Den S2000 jag sålde blev nästan plågsam i 120km/h. Lyssna på radion var svårt... Så hur bedömer ni ljudnivån?
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Titta på Evora

Post by Stefan_A »

Ett stående skämt i klubben är att Evoran är stor och tung - vilket den är med Lotus mått mätt. Den väger lika mycket som en Volkswagen Golf...

Men till skillnad från de mer lättviktiga släktingarna Elise/Exige/Speedster så går det faktiskt både att konversera med passageraren, lyssna på musik och höra vad GPS'en säger under färd. Även på Autobahn :steer:

När det gäller årsmodeller så har jag saxat lite info från verkstadshandboken om historiken:
MODEL HISTORY MILESTONES

Evora Introduction:
First deliveries commence June 2009 at ‘09 VIN serial number 0721.

Federal Evora Introduction: March 2010
VIN character 12 = A; from VIN number AH_10716. Differences when compared with ROW Evora include: Different driver and passenger airbags, driver and passenger seats, ABS module
incorporates ESP (Electronic Stability Control). Foam inserts behind front and rear bumpers and the addition of side marker lamps. Emergency interior release handle for tailgate. Electrical Sirus satellite system available with ‘Tech Pack’

Evora S (Supercharged) new features for base Evora (Non-USA): December 2010
VIN character 7 = S indicates supercharged engines from ‘11MY VIN BH_11178

S updates only
Engine (S only): Harrop HTV1320 supercharger fitted with higher flow fuel injectors, uprated fuel pump, revised spark plugs.
Exhaust system: incorporates an exhaust silencer flap operated by an integrally mounted vacuum by-pass valve.
Cooling: fitted with twin front mounted air/oil coolers,
Body (S only): door mirror covers painted Phantom Black (Lotus code B123) as standard. Rear undertray: Additional integral underside air scoop used in conjunction with existing NACA ducts. New diffuser panel to accommodate distinctive diffuser finisher and tri-oval tailpipe silencer. Addition of the ‘S’ logo to the existing Evora rear bumper badge, Front intake grilles: Front bumper side intake grilles revised and blanking plates removed to allow airflow to the oil coolers.
Brakes (all models): revised ABS module incorporating electronic stability control (also refered to as Lotus DPM). Cross drilled brake discs and black painted callipers fitted to supercharged models as standard.
Suspension: front lower wishbones revised (S only). Front upper wishbones revised (all models). Rear suspension: both upper and lower wishbones revised and rear anti-roll bar diameter increased (S only).
Wheels & tyres: Optional Front 19” Rear 20” Forged alloy Diamond Cut “Design” fitted wheels with Bespoke Pirelli P-Zero Corsa tyres with specially formulated compound identified with an LS marking on sidewall.
Transmission (S only): sports ratio gearbox fitted as standard, lightweight low inertia flywheel and heavy duty clutch (S only). Revised pedal box and clutch master cylinder (all models). Clutch line damper in fluid line, inertia weights fitted to gearbox crank lever selector, new low loss motion and low friction gearshift cables (all models).
Electrical (all models): heated front seats, interior tailgate release button, additonal 12V aux power socket in centre console.
Air bags (all models): Federal airbags and seats carried over to all markets and referred to as ‘Global system’.
See TSB 2010/17 for further information.

Introduction of the Federal Evora S and specification enhancements carried over to base Evora: May 2011
VIN character 7 indicates the engine specification.
T = naturally aspirated
S = supercharged
Evora S introduced at ’11MY VIN BHA11652
Base Evora enhancements introduced at ‘11MY BH_11178
New features and specifications similar to those of non-USA Evora S introduced December 2010.
See Technical Service Bulletin TSB 2011/18 for further information

Introduction of the Evora IPS (Intelligent Precision Shift) Non USA: March 2011
Introduced from ‘11MY VIN BH_11746
Same vin characters as naturally aspirated Evora
Electrical: TCU (Transmission Control Unit) to control IPS transmission.
Transmission: 6 speed U660E conventional fluid filled automatic transmission and torque converter assembly electronically controlled with shift by wire actuator.
Interior: Paddle shifters added to steering wheel, centre console fitted with PRND selector.
Cooling: The same front mounted air/oil coolers used on the Evora ‘S’ for engine oil cooling are now used to cool the transmission fluid with the sandwich plate/thermostat assembly now mounted remotely to the rear bulkhead.
See TSB 2011/13 for further information.

Introduction of the ‘12 model year Evora range and S with IPS transmission
(Supercharged with Intelligent Precision Shift). (Non USA): August 2011

VIN character 10 = C Serial number restarts at 0001, common to all.
VIN character 7 indicates the engine specification.
T = naturally aspirated (Manual or IPS).
S = supercharged (Manual or S with IPS transmission) variants.
Body styling: Unchanged with the following exceptions: Door mirror covers: All supercharged models will retain Phantom Black painted covers (Lotus code C123 Cromax
Pro painting system) as standard. Exterior door handles: The chrome option has been deleted with only body coloured options available. Diffuser panel: The diffuser panel fitted to the supercharged manual vehicle is also fitted to the S with IPS transmission option to accommodate distinctive diffuser finisher and tri-oval tailpipe silencer.
Badges: The ‘S’ logo will also be applied to the rear bumper on the S with IPS transmission option. Front bumper: To accommodate the rationalisation of the engine and transmission oil cooler arrangements, the side intake apertures on the front bumper are revised to accept new front grilles and inlet ducts. The grilles are now bolted to the bumper with the corresponding LH/RH ducts located behind them being closed off if an oil cooler is not required on that side. Rear lamp bezels: Supercharged vehicles will have black bezels; naturally aspirated vehicles will continue to use the existing chrome versions.
Seats: New leather seat colours are available dependant on interior pack option selected (Base, Executive Premium or Sports Premium). Ebony black, Ivory white, Venom red, Cognac brown, Imperial blue, Cocoa brown, Ash brown. Rear seats and relevant interior trims are coloured to match.
Interior trims: A new colour (dark grey) introduced in addition to the current grey option, beige colour trim is deleted for ‘12 model year. Specific interior trims are coloured black to denote ‘Supercharged’ variant.
In Car Entertainment: For specific markets the Alpine IVA-W520R 2 DIN Mobile Media Station is replaced with the Pioneer AVIC-930BT 2 DIN head unit.
Exhaust: An exhaust silencer incorporating an EP (Engine Protection) valve is now be fitted to all ‘12MY vehicles as standard equipment. Catalytic converters: The main/under-floor catalytic converter is deleted and replaced with a link pipe.
Engine cooling: Oil cooling for both supercharged manual and IPS transmission vehicles is rationalised with the fitment of only a single larger engine oil cooler mounted ahead of RH front wheelarch. Transmission fluid cooling: Both supercharged and naturally aspirated IPS transmission vehicles is also rationalised with the fitment of a single larger transmission fluid oil cooler mounted ahead of LH front wheel arch.
Brake and Power Assisted Steering pipes: fitted to the RH have been revised to allow for the fitment of an additional cooler hose and revised cooler arrangement.
Manual Transmission: The standard ratio gearbox option is deleted for naturally aspirated vehicles, and the sports ratio gearbox is now fitted as standard.
Brake Discs: Cross drilled brake discs fitted to all supercharged models as standard equipment. Brake Callipers: Red painted callipers replace the black coloured option and are fitted as standard to all supercharged vehicles or included in the ‘Sports Pack’ option for naturally aspirated vehicles. Bare metal callipers are fitted as standard to naturally aspirated vehicles.
Suspension Wishbones and rear anti-roll bars: ’12 model year IPS and S with IPS transmission vehicles are fitted with the ‘S’ type wishbones and larger diameter rear anti-roll bar. This will also be implemented as a production running change to naturally aspirated manual vehicles at a later date.
Optional Wheels: New Front 19” Rear 20” Forged wheels are available in both Gloss Black and Stealth Grey which are based on the 19”/20” alloy Diamond Cut designs launched with the Evora S but without the machined faces which are now deleted.
See Technical Service Bulletin TSB 2011/25 for further details.

Evora S GP: September 2011
7 Special edition paint versions produced based on the ‘11MY European supercharged vehicle and 18 ‘MY12 produced for the Federal market. Main body finished in Motorsport Black (Lotus paint code C152) with inset painted Gold stripes (Lotus paint code C164) and gold badges, Total Red mirror pods (Lotus paint code C154), also fitted gold coloured finished wheels and Union Jack decals above the side repeaters. Fitted with Premium sport trim, suedetex trim pack with red stitching, black aluminium dash panel trims, steering wheel and console finishers.

Introduction of the ‘12 MY Federal Evora range and S with IPS transmission (Supercharged with Intelligent Precision Shift: February 2012
VIN character 10 = C Serial number starts at CH_10089
VIN character 7 indicates the engine specification.
T = naturally aspirated (Manual or IPS).
S = supercharged (Manual or S with IPS transmission) variants.
New features and specifications for ‘12MY Federal Evora are similar to those of ‘12MY non-USA one major difference is that the main/under-floor catalytic converter is NOT deleted or replaced with a link pipe.
See Technical Service Bulletin TSB 2012/02 for further details.

Sports Racer: December 2012
Special paint version of ‘13MY normally aspirated, supercharged manual and IPS vehicles incorporating Phantom Black painted (Lotus paint code C123) front splitter, sills, rear diffuser, rear lamp bezels, mirror pods roof and rear badges with enamel Union Jack badges above the side repeaters.
Fitted with Premium sport trim in Black or Venom Red and suedetex trim pack with Black or Red stitching, black aluminium dash panel trims, steering wheel and console finishers.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Titta på Evora

Post by Freddy »

Jag har tittade på en Speedster för ett par årsedan men det blev ingen affär då. Kan hålla med om att den var bullrig (men fantastiskt rolig). Hondan var lite tystare men inte tyst. En timme i den å öronen var ganska möra... Frågade även Google och de flesta var överens om att Evoran går tyst.

Den my13 som jag hittat känns bra och har en bra historik. Frågan är om man ska slå till :steer:
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Titta på Evora

Post by Göran »

Freddy wrote:Den my13 som jag hittat känns bra och har en bra historik. Frågan är om man ska slå till :steer:
Tyvärr finns det inte så många "rätt exemplar" även om man som jag inkluderar övriga Europa i sökandet. Men har den bil som du tittar på den utrustning du vill ha, rätt pris och bra historik så vänta inte. Det kan ta tid innan du hittar "rätt" igen. Men självklart måste du undersöka, provköra och pruta :) innan du sätter pennan på papperet.

Så vitt jag vet så finns ingen Evora till salu i Sverige så jag antar att du letar utanför våra gränser. Jag köpte min i Tyskland. Lite info om detta finns här:
http://lccs.nu/forum/viewtopic.php?f=28&t=6023
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests