Lotus 23 - snack
Lotus 23 - snack
Det här handlar om Lotus 23 S-88 , 1863.
Förste ägare i Sverige vet jag inte ( någon som vet ?) , men 1969 sålde bilhandlaren Sven Anderson den till Lars Åke Moreau i Onsala för 2500:- . Han försökte registrera den för allmän väg, men det sket sig. 1971 - 1973 ägdes den av Kjell Wallin ( Elwa Motors), och 1973-1975 av A J Falk ( Anders ?), som körde den i SSK-serien, med annan motor, slicks o. modifierad kaross. Sedan köpte jag den och återställde den till originalskick , dvs rätt motor och däck, ny kaross etc samt skräddarsydd gummitank.
Min första provtur 1976 var på Knutstorp, under ett MCHK-evenemang ,där jag körde min AJS 7R- racer, fick jag prova Lotusen under lunchuppehållet.
Det var enda gången jag kunnat köra både bil och MC samma dag på samma bana. Olika spårval !
Tanken var att få igång lite historisk racing, men intresset då var dåligt. Jag fick köra i prototyp-klassen mot bilar med slicks, bl.a. Charlie Linneus modifierade Lotus 23 ( nr 117 ) , det var Ronnie Peterson som körde den. Olle Bergqvist köpte den denna bil senare och renoverade den till original-
skick, och var klok nog att behålla den.
För min del så tröttnade jag på ointresset, ingen ville köpa den och jag sålde den då till John Brindley i England, som använde den flitigt.
Vad lär man sig av detta ? Det är bra att vara tidigt ute , men inte FÖR tidigt !
Bifogar foto, den ser nästan svart ut men den var naturligtvis grön.
Nähä, det gick inte, filen för stor. Jaja , den ser ur som Olles bil, så då vet du , bara en annan störtbåge.
Förste ägare i Sverige vet jag inte ( någon som vet ?) , men 1969 sålde bilhandlaren Sven Anderson den till Lars Åke Moreau i Onsala för 2500:- . Han försökte registrera den för allmän väg, men det sket sig. 1971 - 1973 ägdes den av Kjell Wallin ( Elwa Motors), och 1973-1975 av A J Falk ( Anders ?), som körde den i SSK-serien, med annan motor, slicks o. modifierad kaross. Sedan köpte jag den och återställde den till originalskick , dvs rätt motor och däck, ny kaross etc samt skräddarsydd gummitank.
Min första provtur 1976 var på Knutstorp, under ett MCHK-evenemang ,där jag körde min AJS 7R- racer, fick jag prova Lotusen under lunchuppehållet.
Det var enda gången jag kunnat köra både bil och MC samma dag på samma bana. Olika spårval !
Tanken var att få igång lite historisk racing, men intresset då var dåligt. Jag fick köra i prototyp-klassen mot bilar med slicks, bl.a. Charlie Linneus modifierade Lotus 23 ( nr 117 ) , det var Ronnie Peterson som körde den. Olle Bergqvist köpte den denna bil senare och renoverade den till original-
skick, och var klok nog att behålla den.
För min del så tröttnade jag på ointresset, ingen ville köpa den och jag sålde den då till John Brindley i England, som använde den flitigt.
Vad lär man sig av detta ? Det är bra att vara tidigt ute , men inte FÖR tidigt !
Bifogar foto, den ser nästan svart ut men den var naturligtvis grön.
Nähä, det gick inte, filen för stor. Jaja , den ser ur som Olles bil, så då vet du , bara en annan störtbåge.
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
- Posts: 1395
- Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
- Location: Särö
- Contact:
Re: Lotus 23 - snack
Kul att höra vad som blev av den bilen, men synd att du sålde den till England. Men som alltid så var det säkert en bra affär då. Det vore kul att se en bild på bilen, men den får inte vara större än 235 kB för att kunna ladda upp. Om du högerklickar på fotot och klickar på "Öppna med" så kan du köra bilden i ett redigeringsprogram (t ex Microsoft Office Picture Manager). Du kanske redan kan detta, men annars ett litet tips. Och om du vill behålla originalfotot så kopiera det först en gång och jobba med kopian.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Re: Lotus 23 - snack - bilder
Här kommer bilderna på Lotus 23:an. 2 st från Knutstorps grusdepå, ett som visar bilen i det gamla, modifierade utförande , karossen barmhärtigt
avmonterad.
avmonterad.
- Attachments
-
- 2016-02-21_3.JPG (46.85 KiB) Viewed 15009 times
-
- 2016-02-22_1.JPG (47.99 KiB) Viewed 15009 times
-
- 2016-02-22_2.JPG (57.48 KiB) Viewed 15009 times
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3658
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Lotus 23 - snack
Jag hade försökt köpa tillbaka bilen för 2500:-
Många Lotus på första bilden och så ser det fortfarande ut inom amatörracingen.
Många Lotus på första bilden och så ser det fortfarande ut inom amatörracingen.
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
- Posts: 1395
- Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
- Location: Särö
- Contact:
Re: Lotus 23 - snack
Ja, det bekräftar den gamla sanningen att man aldrig ska sälja gamla sportbilar..... Men som tröst kan jag avslöja att både Lars-Åke Moreau och Gunnar B har haft många andra roliga bilar under årens lopp. Lars-Åke har fortfarande kvar en Lotus Elite från 1960 och en Aston Martin DB 2/4, och Gunnar har bl a haft en unik De Tomaso Vallelunga (4cyl Racer, lägg gärna in en bild Gunnar), en Morgan +8 och har nu en gul Lotus Evora.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Re: Lotus 23 - snack
Det är nog värre än så. Jag är nu inne på min 19:e sport/ racingbil. Det är fortfarande barnsligt roligt ...
Foto på DeTomaso Vallelunga enligt order, före och efter renovering. Den gröna är före, om någon undrar.
En udda konstuktionsdetalj var att motorn var en bärande del av ramen, som alltså slutar framför motorn. Sen hänger allt i motorn, t.o.m karossen.
Barnen kallade den för "bullerlådan" , typ tidig Elite, fast värre.
Foto på DeTomaso Vallelunga enligt order, före och efter renovering. Den gröna är före, om någon undrar.
En udda konstuktionsdetalj var att motorn var en bärande del av ramen, som alltså slutar framför motorn. Sen hänger allt i motorn, t.o.m karossen.
Barnen kallade den för "bullerlådan" , typ tidig Elite, fast värre.
- Attachments
-
- 2016-02-24_1.JPG (79.56 KiB) Viewed 14947 times
-
- 2016-02-24_0.JPG (84.99 KiB) Viewed 14947 times
Re: Lotus 23 - snack
Sluta!!!!!!
Lotus 23
DeTomaso Vallelunga
2 av mina absoluta favoriter
Inte en rad till, bävar för vart denna tråd tar vägen
Nej förresten fortsätt
Hade ingen aning om att det funnits en vallelunga i Sverige.
Off topic vet du om bizzarinin i Stockholmsområdet är kvar? Den är kvar i bilregistret men det säger inte så mycket.
Lotus 23
DeTomaso Vallelunga
2 av mina absoluta favoriter
Inte en rad till, bävar för vart denna tråd tar vägen
Nej förresten fortsätt
Hade ingen aning om att det funnits en vallelunga i Sverige.
Off topic vet du om bizzarinin i Stockholmsområdet är kvar? Den är kvar i bilregistret men det säger inte så mycket.
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
Re: Lotus 23 - snack
Gunnar Brismans Lotus 23B med chassinummer 23-S-88 importerades ny av Pib på Göteborgs Sportvagnsimport för Anders Josefssons räkning... detta enl en kopia över "Lotus Original Owner Chassis Allocation List" som jag har I min ägo...
Anders Josefsson köpte ytterligare en Lotus 23B, 23-S-113, importerades av Frank Williams... denna bil ägdes tills nyligen av Leif Norberg, som gick bort 2015.
Min egen bil, 23-S-117, importerades också den av Göteborgs Sportvagnsimport, för Gunnar "Persbergarns" räkning. Fakturan gick däremot till Svenska BP
Olle B
Anders Josefsson köpte ytterligare en Lotus 23B, 23-S-113, importerades av Frank Williams... denna bil ägdes tills nyligen av Leif Norberg, som gick bort 2015.
Min egen bil, 23-S-117, importerades också den av Göteborgs Sportvagnsimport, för Gunnar "Persbergarns" räkning. Fakturan gick däremot till Svenska BP
Olle B
Re: Lotus 23 - snack
En bekant till mig var mekaniker till Persbergaren och skruvade
på nämnda 23 B. Även på den Eleven som föregick 23-an.
Han var över i England när bilen beställdes och den resan
slutade med att han anställdes av "the old man himself"
på Lotus. Jag tror att det äventyret varade ett år.
hälsn
Lasse H
på nämnda 23 B. Även på den Eleven som föregick 23-an.
Han var över i England när bilen beställdes och den resan
slutade med att han anställdes av "the old man himself"
på Lotus. Jag tror att det äventyret varade ett år.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Re: Lotus 23 - snack
Lasse H, vem talar du om ? är det månne Kåre L ? Annars får du gärna sammanföra mig med vederbörande vid lämpligt tillfälle... Jag är alltid intresserad av Lotushistoria i allmänhet och Lotus 23 historia i synnerhet...
Olle B
Olle B
Re: Lotus 23 - snack
Jag har skickat ett PM
hälsn
LAsse H
hälsn
LAsse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 13 guests