Köpråd, Lotus Exige
Köpråd, Lotus Exige
Hej.
Har länge sneglat på Exigemodellerna, Bilhallen i Mjölby har en LHD konverterad 2008.
Om man får ställa denna fråga till er experter inom området: Vad är ett skäligt pris på denna bil?
http://www.blocket.se/ostergotland/Lotu ... 7.htm?aw=1
Vad bör man tänka på, titta på vid köp av beg Exige eller Elise?
Med vänlig hälsning: Kjelle
Har länge sneglat på Exigemodellerna, Bilhallen i Mjölby har en LHD konverterad 2008.
Om man får ställa denna fråga till er experter inom området: Vad är ett skäligt pris på denna bil?
http://www.blocket.se/ostergotland/Lotu ... 7.htm?aw=1
Vad bör man tänka på, titta på vid köp av beg Exige eller Elise?
Med vänlig hälsning: Kjelle
Kjell-Ove Mickelsson
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
- Posts: 1395
- Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
- Location: Särö
- Contact:
Re: Köpråd, Lotus Exige
Det är alltid vanskligt att försöka ge köpråd. Men det jag kan säga är att vi har många medlemmar som har köpt Lotus av Pierre på Bilhallen i Mjölby, och de har såvitt jag vet varit nöjda. Generellt så brukar det skilja ca 50.000 kr mellan högerstyrt och vänsterstyrt för jämförelse. Sedan ser det ju ut som den aktuella bilen har gått ovanligt lite för sin ålder. Men kolla runt på andra siter som pistonheads.com och mobile.de för att skaffa dig en uppfattning om prisnivån (med hänsyn taget till kostnaderna och besväret att importera från utlandet).
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
- Graf Orlok
- Forumveteran
- Posts: 395
- Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
- Location: Täby, Stockholm
- Contact:
Re: Köpråd, Lotus Exige
Jag har just konstaterat att ska man ha en Exige S (dvs - 2006 och framåt)i hyfsat skick har priserna stuckit iväg lite. Kollade på Mobile i förra veckan och konstaterade att det mesta ligger över 350 000:- att få hit och då är de säkerligen högerstyrda. Skulle säga att du oftast får lägga upp emot 65 000:- extra för en LHD, så priset ser helt rimligt ut.
...och du kan aldrig hamna fel med en Chrome Orange!
...och du kan aldrig hamna fel med en Chrome Orange!
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Re: Köpråd, Lotus Exige
LHD-konverteringen är ju bra att den är utförd, men man får ju som regel inte tillbaks värdet i de modifikationer man gör och det arbete man lägger ner, oavsett hur mycket man satsar på sina ögonstenar. För att inte tala om båtar, dit kan man ju formligen skyffla pengar på uppgraderingar, som inte höjer värdet nämnvärt, men det är en annan historia. :-/ Just denna individ har ju varit ute på annons väldigt länge och det måste ju betyda att den kanske ligger något högt i pris? Dessutom så är ju sportbilssäsongen över, i alla fall här uppe i norra delen av landet.
Kjell-Ove Mickelsson
Re: Köpråd, Lotus Exige
Som referens kan nämnas att den vita RHD Exige "S260" från -09 som låg ute för nån vecka sedan på Blocket för 299', och låg på Mobile för 38500€, inte heller gick för annonserat pris. Den slutade strax under 290'.
Råkar veta det eftersom jag själv var med på budgivningen men la mig lite tidigare
Råkar veta det eftersom jag själv var med på budgivningen men la mig lite tidigare
- Attachments
-
- image.jpg (91.45 KiB) Viewed 17142 times
Håkan Bengtsson, Ansvarig för Bankörning LCCS
Tidigare Esprit-frälst men just nu en Honda-Elise S1, Exige 360 Cup, Zero 7 samt Formel Ford 1600 tävlingsbilar Royale RP21, Van Diemen RF76, Reynard F83. Även delägare i frugans Emira
Tidigare Esprit-frälst men just nu en Honda-Elise S1, Exige 360 Cup, Zero 7 samt Formel Ford 1600 tävlingsbilar Royale RP21, Van Diemen RF76, Reynard F83. Även delägare i frugans Emira
Re: Köpråd, Lotus Exige
Jättebra exempel med -09'an
Hur många mil hade den på mätaren?
Hur många mil hade den på mätaren?
Kjell-Ove Mickelsson
- Graf Orlok
- Forumveteran
- Posts: 395
- Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
- Location: Täby, Stockholm
- Contact:
Re: Köpråd, Lotus Exige
Ganska stor skillnad på 299k SEK och 38,5k €...
Men 290k i slutpris för högerstyrd är ju något sånär realistiskt beroende på skick, och hade den varit vänsterstyrd hade den säkert kunnat gått för 350k tror jag. Så OK, kanske 399k är lite i överkant för den Svenska marknaden nuförtiden. Märkligt för när jag köpte var ju de europeiska objekten mycket billigare än de svenska. Svenska kronan är ju iof usel jämte $ och £ men mot € står den sig fortfarande hyfsat.
Men 290k i slutpris för högerstyrd är ju något sånär realistiskt beroende på skick, och hade den varit vänsterstyrd hade den säkert kunnat gått för 350k tror jag. Så OK, kanske 399k är lite i överkant för den Svenska marknaden nuförtiden. Märkligt för när jag köpte var ju de europeiska objekten mycket billigare än de svenska. Svenska kronan är ju iof usel jämte $ och £ men mot € står den sig fortfarande hyfsat.
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Re: Köpråd, Lotus Exige
Den hade gått 2500mil.Kjelle69 wrote:Jättebra exempel med -09'an
Hur många mil hade den på mätaren?
Har hårdbevakat Mobile & AutoScout sedan tidigt i våras och det finns många
drömmare där som aldrig blir av med sina bilar...
Håkan Bengtsson, Ansvarig för Bankörning LCCS
Tidigare Esprit-frälst men just nu en Honda-Elise S1, Exige 360 Cup, Zero 7 samt Formel Ford 1600 tävlingsbilar Royale RP21, Van Diemen RF76, Reynard F83. Även delägare i frugans Emira
Tidigare Esprit-frälst men just nu en Honda-Elise S1, Exige 360 Cup, Zero 7 samt Formel Ford 1600 tävlingsbilar Royale RP21, Van Diemen RF76, Reynard F83. Även delägare i frugans Emira
Re: Köpråd, Lotus Exige
Finns ju även vänsterstyrda med låga mil som legat ute hela sommaren under 35k€.Graf Orlok wrote:Ganska stor skillnad på 299k SEK och 38,5k €...
Men 290k i slutpris för högerstyrd är ju något sånär realistiskt beroende på skick, och hade den varit vänsterstyrd hade den säkert kunnat gått för 350k tror jag. Så OK, kanske 399k är lite i överkant för den Svenska marknaden nuförtiden. Märkligt för när jag köpte var ju de europeiska objekten mycket billigare än de svenska. Svenska kronan är ju iof usel jämte $ och £ men mot € står den sig fortfarande hyfsat.
Vet inte vad det kan vara för fel på dem?
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... =214571483
Håkan Bengtsson, Ansvarig för Bankörning LCCS
Tidigare Esprit-frälst men just nu en Honda-Elise S1, Exige 360 Cup, Zero 7 samt Formel Ford 1600 tävlingsbilar Royale RP21, Van Diemen RF76, Reynard F83. Även delägare i frugans Emira
Tidigare Esprit-frälst men just nu en Honda-Elise S1, Exige 360 Cup, Zero 7 samt Formel Ford 1600 tävlingsbilar Royale RP21, Van Diemen RF76, Reynard F83. Även delägare i frugans Emira
- Christopher Zell
- Forumberoende
- Posts: 257
- Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Köpråd, Lotus Exige
Står förvisso repaired accident damage på den. Vilket alltid är vanskligt.
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
VX220 Turbo
Re: Köpråd, Lotus Exige
Tyska konsument-lagar är tuffa mot bilhandlare, har bilen varit inblandad in någon form av olycka/skada oavsett hur stor, måste det uppges i annonser. Och hur det är lagat skall dokumenteras. Försöker de mörka kan de få dryga böter, därav säkrare att köpa bil av handlare i Tyskland vs Sverige.
- Graf Orlok
- Forumveteran
- Posts: 395
- Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
- Location: Täby, Stockholm
- Contact:
Re: Köpråd, Lotus Exige
Själv känner jag nog att om jag vet att bilen krockats så är jag nog lite tveksam till att köpa den om den inte är oförskämt billig... Jag sorterar alltid bort dessa på Mobile. Jag tror definitivt att det kan ha med saken att göra att denna blivit kvar, trots ett lägre genomsnittspris.
Kanske det är lite orättvist då med vetskapen om att de måste ange den som krockad. Jag var i kontakt med den firman som ligger vid Amsterdams flygplats angående en väldigt prisvärd Exige förut via Mobile, och trots att det inte stod något i annonsen så frågade jag om den var krockad och då svarade de "Ja, visst"... som om det var självklart. Kändes inte som det var den bilen jag ville satsa på.
Kanske det är lite orättvist då med vetskapen om att de måste ange den som krockad. Jag var i kontakt med den firman som ligger vid Amsterdams flygplats angående en väldigt prisvärd Exige förut via Mobile, och trots att det inte stod något i annonsen så frågade jag om den var krockad och då svarade de "Ja, visst"... som om det var självklart. Kändes inte som det var den bilen jag ville satsa på.
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Re: Köpråd, Lotus Exige
Firman vid Amsterdam är ökända. Dock säljer de alla bilar med detta engagemang så för den som orkar lär det gå att hitta fynd där.Graf Orlok wrote:Själv känner jag nog att om jag vet att bilen krockats så är jag nog lite tveksam till att köpa den om den inte är oförskämt billig... Jag sorterar alltid bort dessa på Mobile. Jag tror definitivt att det kan ha med saken att göra att denna blivit kvar, trots ett lägre genomsnittspris.
Kanske det är lite orättvist då med vetskapen om att de måste ange den som krockad. Jag var i kontakt med den firman som ligger vid Amsterdams flygplats angående en väldigt prisvärd Exige förut via Mobile, och trots att det inte stod något i annonsen så frågade jag om den var krockad och då svarade de "Ja, visst"... som om det var självklart. Kändes inte som det var den bilen jag ville satsa på.
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 14 guests