Erfarenheter av motorval till Elise S2/S3

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
Johannes Åverling
Användare
Posts: 2
Joined: Sat 05 Sep, 2015 00:55
Location: Uppsala
Contact:

Erfarenheter av motorval till Elise S2/S3

Post by Johannes Åverling »

Hej!
Skulle vilja få vägledning i vilka erfarenheter som finns kring motorval till nya Elise S3 alt erfarenhter av 111R S2.
Förstår att detta är en fråga där det kanske är svårt att vara objektiv men jag är grymt nyfiken.
Har provkört S2 med motor 111R på dryga 190 hk och så nya S3 med 1,6 liters motor på 136hk men jag har inte provat nya S3 med 1,8 liters motor på 220hk.
Vad är egentligen den optimala motorn för någon som inte vill köra track days utan mer kurviga landsvägar men då och då känna att man har en bil med riktigt bra prestanda/effekt?
Ska man leta en äldre S2 med 111R motor?
Ska man välja en nyare S3 med 1,6 l motor för "harmonin" är bättre eller kommer man ganska snart ångra sig att man inte valde S3 med 1,8 l motor?

Spännande att höra era erfarenheter.

Mvh/Johannes Åverling
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: Erfarenheter av motorval till Elise S2/S3

Post by Christopher Zell »

Beror ju mycket på körstil och vägar och hur rädd man är om sitt körkort. Jag har en 111s med knappt 180 hästar och jag gillar ju att man kan varv och ha kul utan att ligga i 150+ direkt. Kompressor tycker jag lätt bli av på av på då kraften finns i ett bredare spann.
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Erfarenheter av motorval till Elise S2/S3

Post by oodsell »

Oavsett vilken motor du väljer i en Elise så får du en mycket körglad bil. Och om du bara tänker köra på landsväg så skulle jag påstå att även en mindre trimmad motor fungerar bra i S2 (Rover eller Toyota motor). Man ska ha i minnet att med en 1,8 liters motor utan kompressor så är kraften (momentet) ganska lika upp till ca 4000-5000 r/m oavsett trimning, och de motorstarkare varianterna lämnar bara sin högre effekt i området över 5000 r/m. Så fråga dig själv hur ofta du kommer att ligga i de varvtalen vid körning på väg. På bana är det en annan sak, då man ofta ligger i det området. Och med kompressor så får du det högre momentet och effekten betydligt tidigare, men bilen kan uppfattas som lite nervösare.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm
Contact:

Re: Erfarenheter av motorval till Elise S2/S3

Post by Graf Orlok »

Jag har iof inte en elise, men jag har 1.8-litersmotorn uppskrämd till 260 hästar i min Exige. Jag är dessutom inte en flitig banåkare utan tycker det räcker gott och väl att köra slingriga landsortsvägar för att ha skoj. Och jag är inte missnöjd med det starkare motoralternativet. Den är extremt svårprovocerad och ligger som ett strykjärn i böjarna. Har endast lyckats pressa den över gränsen på bana. Om jag någonsin säljer den kommer jag få svårt med att tycka bilkörning är lika kul... :lol:
:steer:
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Erfarenheter av motorval till Elise S2/S3

Post by Cat7even »

Graf Orlok wrote:Jag har iof inte en elise, men jag har 1.8-litersmotorn uppskrämd till 260 hästar i min Exige. Jag är dessutom inte en flitig banåkare utan tycker det räcker gott och väl att köra slingriga landsortsvägar för att ha skoj. Och jag är inte missnöjd med det starkare motoralternativet. Den är extremt svårprovocerad och ligger som ett strykjärn i böjarna. Har endast lyckats pressa den över gränsen på bana. Om jag någonsin säljer den kommer jag få svårt med att tycka bilkörning är lika kul... :lol:
:steer:
Det sistnämnda gäller även för Elise med 118 hkr motor.....
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Erfarenheter av motorval till Elise S2/S3

Post by Stefan_A »

Förvisso inte Elise men en jämförelse mellan lätt bil med låg effekt vs tyngre bil med mer effekt. Jag har gått från en Opel Speedster med 147 hk / 870 kg (tomvikt) till Lotus Evora S med 350 hk / 1437 kg. Speedstern var otroligt underhållande på krokiga vägar där den relativt låga vikten kompenserade för bristen på effekt. Dock hade den svårt att hålla undan på raksträckor samt att man fick jobba rätt aktivt med växellådan när man körde bana. Evoran (med kompressor) spelar i en annan division. Även om det är en mycket tyngre (och längre) bil så är motorn något heeeelt annat. Effekt finns och blir över i de flesta lägen, möjligen med undantag för Autobahn där 70-80 hk till inte hade gjort något.

Men underskatta inte en original Elise S1 med 118 hk, den väger nästan inget och har otrolig väghållning. Eller en Exige Roadster med samma V6:a och kompressor som sitter i Evora S... Lycka till med ditt sökande, de olika modellerna har alla sin tjusning.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Finn
Forumveteran
Posts: 438
Joined: Sat 07 Oct, 2006 16:12
Contact:

Re: Erfarenheter av motorval till Elise S2/S3

Post by Finn »

Håller med Stefan. Jag har haft Elise S2 med Rovermotorn. Fantastiskt rolig bil. Kände aldrig att motorn var för liten på kurviga vägar. Gemför jag den med roadstern så visst tycker jag roadstern är bättre men man får otroligt mycket kul i en Elise med 1,8 för mindre pengar.
Johannes Åverling
Användare
Posts: 2
Joined: Sat 05 Sep, 2015 00:55
Location: Uppsala
Contact:

Re: Erfarenheter av motorval till Elise S2/S3

Post by Johannes Åverling »

Tusen tack för alla kommentarer.
Uppskattar det verkligen.
Ja, jag letar vidare bland alternativen som är till salu.
Har provkört Elise S3 med 1,6hk och tyckte den "matade" på fint och hade en härlig känsla och körglädje.
Har också provkört Elise S2 med 190hk Toyota-motor och kan ju inte annat än att medge att "hästsparken" som kom efter 5-6000 varv var verkligt roligt. Men ....det kanske inte är ofta jag är på dom varvtalen och kör till vardags.
Antar att det är tillfälligheter som avgör vilken bil det blir.
Kommer från en Morgan +8 som nu är såld och vill ha en mer "modern" sportbil så jag antar att vad jag än väljer så kommer det bli en skillnad.

Mvh/Johannes
Jacob
Stamgäst
Posts: 68
Joined: Sat 04 Aug, 2012 09:10
Location: Solna
Contact:

Re: Erfarenheter av motorval till Elise S2/S3

Post by Jacob »

Jag skulle köpt en med kompressor om du ska åka mycket landsväg då du inte behöver plåga motorn så mycket för att det ska röra på sig. En 111R ska man ju ligga mellan 6000-8000 för att det ska hända något.
2002 Honda SC CC Elise Type 49
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Re: Erfarenheter av motorval till Elise S2/S3

Post by Lasse H »

Mitt råd är att provköra innan du köper en kompressorladdad 4-cyl Elise/Exige.
Kompressorn tjuter rejält och om du reagerar som jag, så blir du snart
trött i huvudet vid landsvägskörning. Känsligheten för detta är givetvis
högst individuell. För banåkning inget problem.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Erfarenheter av motorval till Elise S2/S3

Post by Josen »

S2 k med slitnen 160 hk(rover) > 10000 mil motor, kör under minuten på Kullen och höga 50 på Falkenberg....
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Re: Erfarenheter av motorval till Elise S2/S3

Post by Lasse H »

Min första Elise (S1 1998) hade 118 hkr. Inte någon gång tyckte jag att det var för lite
för att njuta av den på allmän väg. Senare trimmades den till drygt 160 hkr, men det var för
banåkandet. Fast jag ska erkänna att trots mer kraft så gick det inte så mycket fortare på bana.
Begränsningen satt inte i bilens effekt utan i föraren !

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests