Tips & råd gällande inköp av Elise / Speedster

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
MiWi
Användare
Posts: 3
Joined: Tue 25 Aug, 2015 15:24
Location: Stockholm
Contact:

Tips & råd gällande inköp av Elise / Speedster

Post by MiWi »

Hej Lotus-fantaster!

Sensommaren 2006 hade jag nöjet att få testa en Opel Speedster, detta har sedan upprepat sig vid ett par tillfällen. Medans andra projekt har avhandlats och livet gått vidare så har ett nytt sug gällande Speedster (samt Elise) börjat väcka sig starkare.

I dagsläget kör jag en Civic Type-R med välpreparerad K20-motor (byggde den från grund i vintras) som har parats ihop med en Rotrex C30-94-kompressor. Tanken med Speedster / Elise är att ta med mig min kära drivlina som är en riktig pärla och använda detta ihop med ett mittmotorchassi.

Det som är intressant för mig i inköp är antingen en Speedster alternativt en Elise S1. Vad jag förstår är S1:an lite mer nervös på vägen jämfört med Speedstern? Jag har inga problem med varken LHD/RHD och då utbudet är bättre i Europa så misstänker jag att det är dit blickarna ska riktas för att hitta "rätt" bil. Helst vill jag finna en bil utan drivlina men vad jag kunnat se är det rätt svårt att lösa. Utbudet utav skadade bilar verkar även det väldigt lågt.

Användningsområdet för mig kommer i huvudsak vara en kul gatbil som man förutom att kunna åka snabbt med även ska vara okej för en söndagsglass.

Vill gärna ha lite råd angående karossval, med en Elise S1 hamnar effekt/viktförhållandet med min motor på knappt 2 kg/hkr vilket bör ge ordentlig påfrestning för bilen. Är Speedster ett bättre karossval, eller till och med Elise S2?

Med vänliga hälsningar//
Michél  :wave:
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Tips & råd gällande inköp av Elise / Speedster

Post by Nillet »

Att köpa en skadad bil med dina önskemål tror jag är svårt, troligen enklare att köpa en "hel" bil. Chassit är av limmad aluminium och det går i princip inte att reparera ett chassi. Med de omfattande byggplanerna du har så är en RHD nog rätt väg att gå, en LHD-konvertering blir det lilla i detta bygge.

Om jag förstått saken rätt finns det 2 olika chassi, S1 och S2/Speedster där S1 har högre sidobalkar. Chassit är en stabil historia så de bör funka lika bra vilken som. Om bilen uppevs nervös så är det inte på grund av chassit/modellen utan det är i så fall på grund av att bilen har dåliga hjulinställningar eller dålig fjäder/dämpar-setup.

Angående karossval så hade jag valt den som följer med bilen. :lol: Karossen påverkas inte av de högre påfrestningarna. Om du tvunget skall byta är min rekommendation att inte välja Speedster då den har slutats tillverkas och utbudet av reservdelar är dåligt (exempelvis är lampinsatserna hårdvaluta och väldigt dyra). Det finns bättre utbud på delar om du väljer Elise (ju senare modell desto bättre).

Det kommer säkert fler bra tips från andra!
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm
Contact:

Re: Tips & råd gällande inköp av Elise / Speedster

Post by Graf Orlok »

Kanske kan vara intressant att läsa ter's spännande tråd om hur han petade in en Hondamotor i sin K-series Elise S2:
viewtopic.php?f=28&t=5016
:steer:
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
MiWi
Användare
Posts: 3
Joined: Tue 25 Aug, 2015 15:24
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips & råd gällande inköp av Elise / Speedster

Post by MiWi »

Tack för svar till er båda.

Jag har tidigare läst dels den tråden Ter har med sin S2 samt skruvkompressor men även den som avhandlar Aerodynamics Speedster med K24-block (som jag kikat på tidigare genom Hondaklubben). :)

Gällande skadade bilar, bör man vara försiktig när det enbart är skador på plastdelarna? S1/S2 verkar ha ett rätt bra utbud på karossbitar via Eliseparts nämligen. Hittade en sida som heter HondaElise som verkar sälja alla delar som behövs gällande en konvertering men är medveten om att man kan lösa mycket genom egen tillverkning liknande det som både Ter och Aerodynamic gjorde med sina bilar.

Är en S1 jämförbar med Speedstern i körkänslan? Nu ligger detta givetvis mycket i en personlig uppfattning men det är ändå intressant att veta.

Inköpskostnaden av bil får ligga på maximalt 130 000 kr. Går priserna ner på Lotus vid lågsäsong eller följer priserna en jämn nivå oavsett? Är Pistonheads/Mobile lämplig väg att gå eller bör man använda Ebay som sökkälla också?

Chassit som min motor sitter i för stunden är en framhjulsdriven klump med 1200 kg vikt med 3/4-delstank. Prestandasiffrorna är imponerande efter massor med tester och justering, så i ett chassi med drygt 400 kg lägre vikt så bör det även visa sig på tiderna.

I dagsläget ser det ut enligt följande:
80-120 kmh - 2,81 sek
100-150 kmh - 3,54 sek
0-100 km/h har under testsäsongen pendlat mellan 3,94 - 4,11 sekunder på gata.
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Tips & råd gällande inköp av Elise / Speedster

Post by Nillet »

Det är skador på chassit man skall vara rädd för, oftast är det infästningarna till A-armarna som får stryk.
Ingen större skillnad på Elise S1, S2 och Speedster i körkänsla.
Många engelska bilar går året runt så det är troligen inte säsongsberoende.
För 130 000 bör du hitta bilar även på blocket, en i Klippan brukar sälja nyimporterade VX220 för under 100-strecket, har sett RHD-eliser också för under 130 000.
Det bör göra en del på rakt-fram-sifforna, men den stora skillnaden blir när du svänger, dessa bilar är för att svänga med. :lol:
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Tips & råd gällande inköp av Elise / Speedster

Post by Cat7even »

Hej My 2 p
S1 +
lättare betydligt mer rå ( läs agrar) enväljer du en 98 eller tidigare så har den borttagbart utrymme mellan motor och baggage. = lättare att komma åt. Billigare att konvertera lhd till rhd.
-mer nervös i högfartssväng
- äldre större chans till angrepp på valda delar
- bult delning
Det finns en ganska osnyggt lhd konverterad på blocket till 99 ksek Kanske någon här har varit och tittat på den?
S2
+ betydligt mindre rå utan att bli snäll
- fånigt små däck fram
-vikt

Speedster
Ingen aning men är ju en s 1,5....
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Tips & råd gällande inköp av Elise / Speedster

Post by Nillet »

User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips & råd gällande inköp av Elise / Speedster

Post by Christopher Zell »

Jag hade importerat från uk. Större utbud och oftast lättare att få med bra historik. Många bilar finns ju info om på seloc.org eller pistonheads eller någon av de andra comunities.
Rhd är klart billigare - köp en bil med originalmotor och regga in den så. Sen konvertera.

Vx220 priserna har gått upp sista åren i england i synnerhet turbon men då kan du ju ta en NA och då är det rätt låga priser i sverige på lhd speedster så för ditt syfte hade jag letat bil här hemma.

För elise finns ju konverteringskit från flera med motorfästen osv. Vet inte hur det är för speedstern.
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests