S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)

Post by Christopher Zell »

Minns inte hur det är på hondan men här är ratten fast och det enda du kan justera är stolen fram/bak.
Sen kan an labba med spacers för att få ratten närmare.
Tror optimala längden är runt 1.75 t.om. jag som bara är 1.81 lång hade velat komma mer lite. Finns speciella underreden för att komma lite längre ned också.
För även om man får plats på längden ska man ju gärna inte ha ögonen i taklinjen :)
Bilen är liksom byggd kring ratten och pedalstället och är perfekt - det är bara vi människor som är feldesignade ;-)
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
User avatar
Smeek
Stamgäst
Posts: 32
Joined: Tue 02 Jun, 2015 22:08
Location: Göteborg?
Contact:

Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)

Post by Smeek »

Christopher Zell wrote:Minns inte hur det är på hondan men här är ratten fast och det enda du kan justera är stolen fram/bak.
Sen kan an labba med spacers för att få ratten närmare.
Tror optimala längden är runt 1.75 t.om. jag som bara är 1.81 lång hade velat komma mer lite. Finns speciella underreden för att komma lite längre ned också.
För även om man får plats på längden ska man ju gärna inte ha ögonen i taklinjen :)
Bilen är liksom byggd kring ratten och pedalstället och är perfekt - det är bara vi människor som är feldesignade ;-)
Haha förstår vad du menar. Hondan är likadan, ratten är fast och man sitter som en kung. Men jag tror man sitter lite mer inuti bilen på lotusen även om man "klär på sig" hondan med, men man sitter en aningen högre upp än att ligga i den vilket lotusen känns mer som?

Har lite kul på jobbet nu, springer runt till folk med tumstocken och visar hur hög min nya bil kommer bli, ingen tror mig haha :)
User avatar
STELL
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1059
Joined: Wed 08 Jan, 2003 11:12
Location: STOCKHOLM
Contact:

Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)

Post by STELL »

Vissa har långa ben andra lång kropp.

Jag 183 cm över marken och när jag körde de olika bilarna runt 100 kg
Lite problem att ta sig i och ur men väl på plats, helt fantastiskt.

Inget problem med att jag var för lång för rutramen/ taket, som jag har i en Esprit
Långfärd i Elise Exige helt ok för min del inte lika kul i Espriten för mig

Jag personligen föredrar utseendet på Elisen och den något bättre runtomsikten
Men använd inte mig som viktig referens, då jag inte har jättemycket vana av dessa bilar

Lycka till med ditt val och välkommen

:-D
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
User avatar
Smeek
Stamgäst
Posts: 32
Joined: Tue 02 Jun, 2015 22:08
Location: Göteborg?
Contact:

Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)

Post by Smeek »

STELL wrote:Vissa har långa ben andra lång kropp.

Jag 183 cm över marken och när jag körde de olika bilarna runt 100 kg
Lite problem att ta sig i och ur men väl på plats, helt fantastiskt.

Inget problem med att jag var för lång för rutramen/ taket, som jag har i en Esprit
Långfärd i Elise Exige helt ok för min del inte lika kul i Espriten för mig

Jag personligen föredrar utseendet på Elisen och den något bättre runtomsikten
Men använd inte mig som viktig referens, då jag inte har jättemycket vana av dessa bilar

Lycka till med ditt val och välkommen

:-D
Låter ju lovande, är 3 kilo lättare så måste vara MYCKET lättare att ta sig in :lol:
Tänkte på en grejj förresten.. vet ju att ljudnivån inte är direkt tyst i exigen men det är inte hondan heller. Hondan har en tendens att resonera nått jävulskt vid 3500 varv ca. Hur är resonansen i denna bilen?
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)

Post by Christopher Zell »

Din nya bil står i linköping!
Alla rätt!
http://m.blocket.se/ostergotland/Lotus_ ... ?ca=11&w=3

Resonansen är bra! Det finns nog massor :-D
Jag har ett par öronproppar permanent i elisen om jag ska åka längre sträckor i dåligt väder. Vid bra väder åker taket av då spelar det liksom ändå ingen roll.
Min Elise har mattor och extra tyg i taket mem det gör varken till eller från. Radion har jag använt exakt 0 ggr, mam hör ändå inget om man inte krypkör.
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)

Post by oodsell »

I min Elise S1 är det ett herrans oväsen med taket på, så jag brukar sätta i öronproppar vid körning längre sträckor. Men då går det faktiskt att lyssna på musik om man krämar på stereon ordentligt, men då gäller det att sänka volymen när man kommer in i bebyggda områden..... Det går också ganska bra med hörlurar med brusreducering kopplade till t ex en mobil med strömmad musik, men problemet är att mottagningen blir för dålig ibland när man kör på mindre vägar.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Smeek
Stamgäst
Posts: 32
Joined: Tue 02 Jun, 2015 22:08
Location: Göteborg?
Contact:

Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)

Post by Smeek »

Christopher Zell wrote:Din nya bil står i linköping!
Alla rätt!
http://m.blocket.se/ostergotland/Lotus_ ... ?ca=11&w=3

Resonansen är bra! Det finns nog massor :-D
Jag har ett par öronproppar permanent i elisen om jag ska åka längre sträckor i dåligt väder. Vid bra väder åker taket av då spelar det liksom ändå ingen roll.
Min Elise har mattor och extra tyg i taket mem det gör varken till eller från. Radion har jag använt exakt 0 ggr, mam hör ändå inget om man inte krypkör.

Sett den bilen :) Rätt sjuk!

Hehe nee samma i hondan man hör inte ett skit. Kör faktiskt oxå runt med öronproppar men bytte avgasrör för inte så länge sedan till ett som resonerar mindre. Så länge inte resonansen dånar så är det väl inga problem.. (som den gör på s2000) Känns som om man har bundit fast 2 st 12" basar runt huvudet och kör en basloop på 100hz. Man blir typ yr i huvudet när man åkt klart.. Är det SÅ illa? :shock:
User avatar
Smeek
Stamgäst
Posts: 32
Joined: Tue 02 Jun, 2015 22:08
Location: Göteborg?
Contact:

Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)

Post by Smeek »

oodsell wrote:I min Elise S1 är det ett herrans oväsen med taket på, så jag brukar sätta i öronproppar vid körning längre sträckor. Men då går det faktiskt att lyssna på musik om man krämar på stereon ordentligt, men då gäller det att sänka volymen när man kommer in i bebyggda områden..... Det går också ganska bra med hörlurar med brusreducering kopplade till t ex en mobil med strömmad musik, men problemet är att mottagningen blir för dålig ibland när man kör på mindre vägar.
Detta känns ändå som en bil där det typ är okej att köra med hörselkåpor med medhörsel för att den är såpass rå orginal. Kör man en längre sträcka kan det säkert vara skönt. Sen så får man väl förstå att det är ingen bil för att köra i 200k/h i autobahn knäpptyst med :) Fan vad jag börjar bli sugen nu.. Dock ett år kvar :)
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm
Contact:

Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)

Post by Graf Orlok »

Jag tycker inte att det är så farligt bortsett i vissa frekvenser. Tyvärr är regionen runt 110- 120kmh väldigt högljudd, då varvtalet är runt 4000. Det blir en ruggig resonans i hela bilen, och det är ju ganska påfrestande vid långkörning. Det finns en viss tendens till mikrovibrationer också som gör att du får vibrationsekon i fingrarna efter att ha kört 50 mil... Så man är ganska mör när man kommer fram, men känslan brukar ändå vara "när kör vi igen?". Den är så infernaliskt kul att köra!
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
abbe
Forumberoende
Posts: 105
Joined: Thu 30 Jan, 2014 08:05
Location: Lund
Contact:

Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)

Post by abbe »

I vintras la jag in knappt 4 kg ljudisolering och det är ganska stor skillnad. Innan behövde jag hörselskydd då jag körde snabbare än 100 km/h. Nu kan jag köra <120 km/h utan att behöva det.

Mitt i bilen har jag 85 dB vid 110 km/h, vilket sägs vara smärtgränsen över längre tid. Jag testade inte vad jag hade innan men enligt det amerikanska forumet låg det runt 91-92 dB.

Har skrivit här vad jag gjorde: viewtopic.php?f=28&t=5701&start=15
Peter - Elise SC
User avatar
Smeek
Stamgäst
Posts: 32
Joined: Tue 02 Jun, 2015 22:08
Location: Göteborg?
Contact:

Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)

Post by Smeek »

abbe wrote:I vintras la jag in knappt 4 kg ljudisolering och det är ganska stor skillnad. Innan behövde jag hörselskydd då jag körde snabbare än 100 km/h. Nu kan jag köra <120 km/h utan att behöva det.

Mitt i bilen har jag 85 dB vid 110 km/h, vilket sägs vara smärtgränsen över längre tid. Jag testade inte vad jag hade innan men enligt det amerikanska forumet låg det runt 91-92 dB.

Har skrivit här vad jag gjorde: viewtopic.php?f=28&t=5701&start=15
Intressant läsning!
Kanske kan vara något att tänka på. 4 kg märker man ju aldrig skillnad på iaf :)

Grymt fin Elise! Gör sig riktigt fin i vit. Måste nästan se skillnaden i verkligheten för att välja mellan elise och exige. Kanske är hardtopen som gör din extra tjusig :)
abbe
Forumberoende
Posts: 105
Joined: Thu 30 Jan, 2014 08:05
Location: Lund
Contact:

Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)

Post by abbe »

Tack!

Japp, vit är tidlös och funkar alltid. :)

Jag valde länge mellan Elise och Exige och det föll på ett par saker:
1. Softtop och hardtop på min. Ett måste på sommaren.
2. Kunna se bak genom rutan.
3. Lägre pris.
4. Ett litet plus är faktiskt att Elise är lite snabbare rakt fram då den väger mindre och har lägre luftmotstånd. Fast på bana vinner Exigen.
Peter - Elise SC
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm
Contact:

Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)

Post by Graf Orlok »

abbe wrote:Tack!

Japp, vit är tidlös och funkar alltid. :)

Jag valde länge mellan Elise och Exige och det föll på ett par saker:
1. Softtop och hardtop på min. Ett måste på sommaren.
2. Kunna se bak genom rutan.
3. Lägre pris.
4. Ett litet plus är faktiskt att Elise är lite snabbare rakt fram då den väger mindre och har lägre luftmotstånd. Fast på bana vinner Exigen.
Bara tänkte fylla i att med en liten fix går det utmärkt att montera softtop på Exigen. Att se bak på en Exige S... Mja det går bara med sidospeglarna, och ja, Elisen är billigare, men jag är faktiskt lite tvekis till om Elisen är snabbare på rakan än Exige S... Det återstår att bevisa
:steer: :flag:  :beer:
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)

Post by Christopher Zell »

Det där med rakt fram avser nog Na 190 hk Exige vs 111R 190 hk Elise.
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
abbe
Forumberoende
Posts: 105
Joined: Thu 30 Jan, 2014 08:05
Location: Lund
Contact:

Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)

Post by abbe »

Eftersom jag inte har testat vet jag inte vilken som är snabbast men enligt internet, vilket man inte alltid ska lita på, finns det ett par saker som påverkar.

Dels väger Exigen lite mer, har lite mer luftmotstånd i och med den större vingen samt att intercoolern inte har samma effekt då motorn har värmt upp den eftersom den sitter där den sitter. Elise SC har ingen intercooler utan endast en uppskrämd liten kompressor, vilken också tappar effekt när motorn är varm men troligen inte lika mycket?

Nu handlar det inte om några svindlande saker utan 2-3 km/h i toppfart och i axxet vet jag inte. Men samtidigt har Exigen mer downforce, vilket såklart är bättre när det börjar svänga lite i högre farter.

Vad som är sant kan väl bli en rolig diskussion här. Är det någon som har en original S2 kompressor-Exige runt Lund kan vi ju testa. :)

När vi ändå är inne på kompressor läste jag en tråd någonstans att Exige, och jag hoppas även Elise, har ett för litet insugningsrör. Om jag inte minns fel är röret 2,5" och behöver vara 3" för att kompressorn ska få den luft som behövs. Med större rör och ommappning av ECUn kunde det bli en hel del mer hästar.
Peter - Elise SC
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests