Köpråd, Elise 111S vs 111R
Köpråd, Elise 111S vs 111R
Hej!
Efter många om och men är jag åter på jakt efter en Elise.
Jag söker en svart 111S eller en 111R
Jag har nu fått breda mitt sökande till tyskland och hittar några fina bilar där.
En helt ny 111R
http://www.mobile.de/SID82inptg1SL3hOK- ... 167687248&
Och en billigare variant: 111S
http://www.mobile.de/SID82inptg1SL3hOK- ... 161703958&
Även en likadan 111S till som gått 12.500km för 31.900 EURO.
Min fråga är märker man stor skilnad på denna 111S jämfört med 111R, har läst era poster angående skilnader och enligt Peter som äger en 111R så ska den vara stor. Vill ju inte som några andra behöva byta upp mig efter en kort tid. :)
Min andra fråga är vad gäller om jag köper 111R ny från tyskland?
Vad händer om bilen går sönder om 1 år eller liknande? Måste jag åka till tyskland där jag köpte den för reperation då när det gäller garanti?
Eliserna är ju så mycket billigare än i sverige så man kan ju tjäna en hel del och tid på att köpa den direkt från tyskland. Vill ju inte gå miste om denna sommaren utan en Elise.
Andra tips som jag bör tänka på av köp av dessa bilar från tyskland tages emot med glädje.
Väldigt tacksam för svar.
MvH
/Henrik
Efter många om och men är jag åter på jakt efter en Elise.
Jag söker en svart 111S eller en 111R
Jag har nu fått breda mitt sökande till tyskland och hittar några fina bilar där.
En helt ny 111R
http://www.mobile.de/SID82inptg1SL3hOK- ... 167687248&
Och en billigare variant: 111S
http://www.mobile.de/SID82inptg1SL3hOK- ... 161703958&
Även en likadan 111S till som gått 12.500km för 31.900 EURO.
Min fråga är märker man stor skilnad på denna 111S jämfört med 111R, har läst era poster angående skilnader och enligt Peter som äger en 111R så ska den vara stor. Vill ju inte som några andra behöva byta upp mig efter en kort tid. :)
Min andra fråga är vad gäller om jag köper 111R ny från tyskland?
Vad händer om bilen går sönder om 1 år eller liknande? Måste jag åka till tyskland där jag köpte den för reperation då när det gäller garanti?
Eliserna är ju så mycket billigare än i sverige så man kan ju tjäna en hel del och tid på att köpa den direkt från tyskland. Vill ju inte gå miste om denna sommaren utan en Elise.
Andra tips som jag bör tänka på av köp av dessa bilar från tyskland tages emot med glädje.
Väldigt tacksam för svar.
MvH
/Henrik
När det gäller import av ny bil (nyare än 6 mån och/eller körd mindre än 600mil) åker du på den svenska momsen. Du får naturligtvis dra den tyska momsen först, men om du räknar på ovan 111r skiljer det inte speciellt mycket mot en ny på Wendels. Tänk också på att du måste regga bilen i sverige, betala skrotningsavgift osv..
Mvh
Mvh
Mitt råd är att antingen köpa en ny 111R av Wendels eller en begagnad Elise S1 från Tyskland.
På en ny 111R skiljer det i slutändan för litet för att det ska vara värt besväret (om man tittar på priset i din annons).
En begagnad S1 är "billig", har väldigt mycket körglädje kvar och för mellanskillnaden till en ny 111R kan du göra massor av uppgraderingar och utbyten. Min S1 har gått 75 000 km utan några problem. Med (stor) risk för mothugg så är min uppfattning att S1 är mera original "pure Lotus" än S2 och mycket bättre sportbil än 90% av bilarna på en track day. Nu duckar jag .......
På en ny 111R skiljer det i slutändan för litet för att det ska vara värt besväret (om man tittar på priset i din annons).
En begagnad S1 är "billig", har väldigt mycket körglädje kvar och för mellanskillnaden till en ny 111R kan du göra massor av uppgraderingar och utbyten. Min S1 har gått 75 000 km utan några problem. Med (stor) risk för mothugg så är min uppfattning att S1 är mera original "pure Lotus" än S2 och mycket bättre sportbil än 90% av bilarna på en track day. Nu duckar jag .......
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Henrik wrote:Henrik wrote:Tack så mycket för era snabba svar!
Går och funderar ut och in nu hela tiden, bara elisen på tankarna..
Ja efter räknat lite så verkar det som man inte tjänat så mycket på en ny 111R från tyskland.
Det känns som 111S kommer få mig mer än nöjd fast jag är såld på 111R.
Men jag som inte kört specielt mycket lotus kommer nog inte märka någon skilnad på en 111S och en R föräns jag ägt en själv.
Så valet verkar stå mellan
http://www.mobile.de/SID82inptg1SL3hOK- ... 161703958&
och
http://www.mobile.de/SIDRrYgR.urP8Xzlws ... 167440656&
Något ni kan hitta som verkar bra eller mindre bra med dessa?
Nu till nästa problem.
Dessa 2 111Sor finns ganska långt ner i tyskland.
Verkar lite projekt att få hem en sådan rackare.
En check fråga bra. S1 och S2 är det bala ålder modell skilnad på dem?
Har inte full koll än på dom olika benämningerna, S1, S2, 111 men det är väl bara motor skilnader och ålder på modellerna?
Åter igen tack!
MvH
Henrik
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
- Posts: 1189
- Joined: Mon 15 Sep, 2003 11:28
- Location: Jönköping.
- Contact:
Problemen med att åka ner & hämta en bil i tyskland är inte stora, jag är själv nere där ganska ofta & plockar hem lite bilar.
Tips:
Om du har ett par allternativ, ring & prata med bilhandlarna, be dom om fler bilder, be dom maila ev kopia på service böcker, bes papper osv som du vill veta & även en kopia på Fahrzeug-breifet så du kan se att det inte finns någon effekt ändring noterad i breifet (= regbeviset) om bilen är trimmad, för (som vi diskuterat förr på forumet) då blir de problem att regga in bilen i sverige.
Om bilen verkar schysst, förhandla priset på tel & faxa ner ett kontrakt till handlaren där du skriver dina kra ex "the car should be in perfect condition without and paint damage" etc etc
Om bilen inte lever upp till vad handlaren lovat i kontraktet är det prutläge på plats. (de flesta tyska bilhandlare är mkt mer korrekta än deras svenska kollegor...)
Att åka ner gör du enklast med något av alla lågprisflygbolag som flyger till tyskland & på plats hyr du en hyrbil med Europcar (kan du boka hemma på europcar i sverige) som du sen kan lämna i staden där din nya bil står. (europcar har ett fantastiskt nät i tyskland med inlämnings stationer)
Värt att tänka på är att man i tyskland har lite mer byrokrati när det gäller ägarbyte av bilar än vi har i sverige & att få ut dom RÖDA export reg skyltarna (köp ALDRIG dom gula) tar ofta mellan 45 min & två timmar på tyska motsvarigheten till vägverket. Dessa "zulassung stelle" har sjukt dåliga öppet tider, ofta stänger dom redan kl 12 på förmiddagen, men på många ställen har dom öppet till kl 17 en dag i veckan, kolla upp dom lokala Zulassung-stelle´s öppettider med bilhandlaren innan du åker så att du slipper tillbringa en extra dag på hotell i väntan på att få ut exportskyltarna till din nya bil.
Frestas inte att köra hem en bil med dom "vanliga" tyska regplåtarna, det kan gå riktigt illa.
Köp inte heller dom "GULA" exportskyltarna om du tänker köra bilen hem själv, dessa skyltar gäller enbart INOM tyskland, så med lite otur skickar danska tullen tillbaks dig till tyskland om du åker via danmark hem eller så bråkar svenska tullen & trafikpolisen med dig när du är på väg hem med bilen i sverige. Inte värt att spara 30 Euro & riskera massa strul & att köra oförsäkrat.
Bra websida för den som tänkt åka till tyskland & hämta bil:
http://www.tyskland-info.com/pages_se/index_se.html
Där kan du hitta länkar till billiga flygbolag, bra kartor, hitta hotell & få vägbeskrivningar.
Lycka till med din import & om du har några andra frågor så får du gärna mejla mig som har en hel del erfarenhet av bilimport just från tyskland !
Tips:
Om du har ett par allternativ, ring & prata med bilhandlarna, be dom om fler bilder, be dom maila ev kopia på service böcker, bes papper osv som du vill veta & även en kopia på Fahrzeug-breifet så du kan se att det inte finns någon effekt ändring noterad i breifet (= regbeviset) om bilen är trimmad, för (som vi diskuterat förr på forumet) då blir de problem att regga in bilen i sverige.
Om bilen verkar schysst, förhandla priset på tel & faxa ner ett kontrakt till handlaren där du skriver dina kra ex "the car should be in perfect condition without and paint damage" etc etc
Om bilen inte lever upp till vad handlaren lovat i kontraktet är det prutläge på plats. (de flesta tyska bilhandlare är mkt mer korrekta än deras svenska kollegor...)
Att åka ner gör du enklast med något av alla lågprisflygbolag som flyger till tyskland & på plats hyr du en hyrbil med Europcar (kan du boka hemma på europcar i sverige) som du sen kan lämna i staden där din nya bil står. (europcar har ett fantastiskt nät i tyskland med inlämnings stationer)
Värt att tänka på är att man i tyskland har lite mer byrokrati när det gäller ägarbyte av bilar än vi har i sverige & att få ut dom RÖDA export reg skyltarna (köp ALDRIG dom gula) tar ofta mellan 45 min & två timmar på tyska motsvarigheten till vägverket. Dessa "zulassung stelle" har sjukt dåliga öppet tider, ofta stänger dom redan kl 12 på förmiddagen, men på många ställen har dom öppet till kl 17 en dag i veckan, kolla upp dom lokala Zulassung-stelle´s öppettider med bilhandlaren innan du åker så att du slipper tillbringa en extra dag på hotell i väntan på att få ut exportskyltarna till din nya bil.
Frestas inte att köra hem en bil med dom "vanliga" tyska regplåtarna, det kan gå riktigt illa.
Köp inte heller dom "GULA" exportskyltarna om du tänker köra bilen hem själv, dessa skyltar gäller enbart INOM tyskland, så med lite otur skickar danska tullen tillbaks dig till tyskland om du åker via danmark hem eller så bråkar svenska tullen & trafikpolisen med dig när du är på väg hem med bilen i sverige. Inte värt att spara 30 Euro & riskera massa strul & att köra oförsäkrat.
Bra websida för den som tänkt åka till tyskland & hämta bil:
http://www.tyskland-info.com/pages_se/index_se.html
Där kan du hitta länkar till billiga flygbolag, bra kartor, hitta hotell & få vägbeskrivningar.
Lycka till med din import & om du har några andra frågor så får du gärna mejla mig som har en hel del erfarenhet av bilimport just från tyskland !
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Tack!
Underbar hjälp man får här :)
Jag börjar genast kontakta dom och be dom skicka lite information innan jag börjar boka flyg dit.
Nu har jag riktig lotus feber
Får man bara hoppas inget går sönder när man väl fått hem bilen efter någon månad... rädd att det blir svårt med försäkringar och garantier då..
Tack igen!
*en liten uppdate. **
Har kollat upp var bilarna finns nu.
Den som gått 12.500km för 31.900eur finns i Dresden 553km från mig.Time: 09h34 including 03h10 on motorways
Distance: 553 km including 377 km on motorways
Den andra 111S på 3.700km för 36.900 eur. Time: 11h36 including 09h34 on motorways Distance: 1177 km including 1092 km on motorways
Vilken av dom 2 verkar mest intressant ?
Behöver en sista spark i rätt riktning om man säger så :)
Underbar hjälp man får här :)
Jag börjar genast kontakta dom och be dom skicka lite information innan jag börjar boka flyg dit.
Nu har jag riktig lotus feber
Får man bara hoppas inget går sönder när man väl fått hem bilen efter någon månad... rädd att det blir svårt med försäkringar och garantier då..
Tack igen!
*en liten uppdate. **
Har kollat upp var bilarna finns nu.
Den som gått 12.500km för 31.900eur finns i Dresden 553km från mig.Time: 09h34 including 03h10 on motorways
Distance: 553 km including 377 km on motorways
Den andra 111S på 3.700km för 36.900 eur. Time: 11h36 including 09h34 on motorways Distance: 1177 km including 1092 km on motorways
Vilken av dom 2 verkar mest intressant ?
Behöver en sista spark i rätt riktning om man säger så :)
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
- Posts: 1189
- Joined: Mon 15 Sep, 2003 11:28
- Location: Jönköping.
- Contact:
Köp den billigare av dom två, så har du ett par tusen Euro över att lägga på godis till bilen, sportsystem, r-däck osv osv...
Tänk också på att bilen måste ha gått 600 mil innan du får importera den som begagnad bil...
Lycka till & trevlig resa !
Tänk också på att bilen måste ha gått 600 mil innan du får importera den som begagnad bil...
Lycka till & trevlig resa !
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
- Posts: 1189
- Joined: Mon 15 Sep, 2003 11:28
- Location: Jönköping.
- Contact:
Att ta hem bilen med biltransport är ett mkt bra allternativ & dessutom så brukar biltransport firmorna ha väldigt bra försäkringar.AZAD wrote:Jag tog hem min mha biltransport, då slapp jag exportskyltar, försäkringar, papeprsarbete och massa mil i onödan. Den hade bara gått 680mil när jag köpte den. Och leveransen var dörr till dörr.
De enda tre nackdelarna är:
1: Man vill gärna kolla på & provköra sin bil på plats innan man köper den.
2: Autobahn, finns fina test streckor där....
3: Öl & vin, visserligen finns de inte så mkt last utrymme i en Lotus, men ändå...
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Jag flög ner men nåt billigt bolag och var nere på morgonen, tittade på bilen provkörde, skrev på, betalade och det enda jag lämnade hos säljaren var en nyckel och en kopia på briefet. Sen hämtade transportfirman upp bilen hos honom.Rickard wrote:Att ta hem bilen med biltransport är ett mkt bra allternativ & dessutom så brukar biltransport firmorna ha väldigt bra försäkringar.AZAD wrote:Jag tog hem min mha biltransport, då slapp jag exportskyltar, försäkringar, papeprsarbete och massa mil i onödan. Den hade bara gått 680mil när jag köpte den. Och leveransen var dörr till dörr.
De enda tre nackdelarna är:
1: Man vill gärna kolla på & provköra sin bil på plats innan man köper den.
2: Autobahn, finns fina test streckor där....
3: Öl & vin, visserligen finns de inte så mkt last utrymme i en Lotus, men ändå...
hade tid över så på eftermiddagen var jag och säljaren förbi porsche-museet och mercedes-museet.
Sen var det bara att flyga hem. En bekväm endagsutflykt.
En liten fråga till..
Någon som vet var man kan testa bilen innan man gör klart affären i tyskland?
Om man nu gör som så att man gör affären via telefon o skickar dom ett kontrakt med sina krav och när man är på plats ber man få göra biltestet så man ser att allt är i sin ordning med bilen.
Det ser ut som att det blir 111S som ligger i Dresden. Blir ungefär 290.000kr vilket låter som ett bra pris för en sådan bil?
Har kollat upp lite flyg, går ett nu på söndag för en billig peng :)
Funderar på om man ska flyga dit och fixa biltransport hem eller om man ska köra hem den själv. Går det köra en sådan bil 55mil förresten? :)
Vad händer om transportföretaget går i konken? då står man där utan blir som ingen vet var den är ?
Någon som vet var man kan testa bilen innan man gör klart affären i tyskland?
Om man nu gör som så att man gör affären via telefon o skickar dom ett kontrakt med sina krav och när man är på plats ber man få göra biltestet så man ser att allt är i sin ordning med bilen.
Det ser ut som att det blir 111S som ligger i Dresden. Blir ungefär 290.000kr vilket låter som ett bra pris för en sådan bil?
Har kollat upp lite flyg, går ett nu på söndag för en billig peng :)
Funderar på om man ska flyga dit och fixa biltransport hem eller om man ska köra hem den själv. Går det köra en sådan bil 55mil förresten? :)
Vad händer om transportföretaget går i konken? då står man där utan blir som ingen vet var den är ?
Du skall vara en riktigt duktig förare om du skall kunna utnyttja en 120 hk Elise på rätt sätt. En Engelsk Lotus-specialist sa ungefär så här: "Istället för att trimma Elise-motorn eller köpa en bil med mer effekt borde de allra flesta ägarna lägga dessa pengar på förarutbildning istället. När de sedan är klara med det borde de lägga nästa peng på att ytterligare förbättra väghållningen. Därefter är de redo för att trimma motorn".Mikael_W wrote:fast du glömde en sak AZAD, att köpa en Elise med mer kraft i från början
Om det är snabbare acceleration och högre toppfart man är ute efter, köp en effektstinn bil på 1,4 ton istället.
Hälsar
Per-Ola
F d Ordförande i Lotus Car Club of Sweden
Kör för tillfället familjelastbil med bra drag och maffigt motorljud
Kör för tillfället familjelastbil med bra drag och maffigt motorljud
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 15 guests